Danske Bank: Om få år kan tilliden være væk

Kundernes tillid til de etablerede banker er det sidste unikke aktiv, de gamle aktører har tilbage. Og selv det er udfordret, erkender Danske Bank, som i 2017 lancerer nye digitale løsninger i stil med MobilePay. Nordea vurderer, at partnerskaber med de nye aktører bliver altafgørende.
Jens Jørgen Madsen

Hvis man skærer helt ind til benet – altså der, hvor det gør virkelig ondt – så er der reelt ikke meget tilbage, som gør, at de gamle hæderkronede danske banker og sparekasser skiller sig ud. For hvad enten man ønsker at overføre penge, investere eller låne, så kan det faktisk allerede nu ske via de mange nye finansielle tjenester fra alverdens neobanker og fintech-selskaber.

Helt evident bliver det, når det nye EU-direktiv PSD2, Payment Service Directive 2, træder i kraft i 2018. Til den tid – altså om blot et års tid – åbnes der for, at enhver vilkårlig tredjepart kan udnytte og lukrere på bankernes eksisterende infrastruktur til selv at drive bankvirksomhed.

Hos Danmarks to største banker, Nordea og Danske Bank, er man da også godt klar over risikoen for at ende som blot en slags interface for de nye aktører på markedet. Og dermed blive fortrængt af rene mobilbaserede neobanker som danske Lunar Way og tilbud fra internationale techgiganter som Apple Pay, Google Wallet, Facebook Pay og lignende løsninger.

Danmarks 10 største banker

”Spørgsmålet er, hvordan vi kan lave den nye EU-regulering om til en konkurrencemæssig fordel for os selv. For hvis man alene vælger en defensiv tilgang og blot bliver underleverandør til de nye aktører, så bliver man heftigt udfordret,” siger Danske Banks direktør for Wealth Management, Tonny Thierry Andersen.

Den holdning deles af Jan Sirich, leder af Experimentation & Learning i Nordeas afdeling for Digital Banking:

”Vi er enige i, at rammerne for interaktionen med kunderne ændrer sig hurtigt. Og vi gør os klar til et langt mere dynamisk marked,” udtaler han og tilføjer, at EU-liberaliseringen især vil komme kunderne ”til stor gavn”.

Tonny Thierry Andersen er dog ikke i tvivl om, at den gamle banksektor derfor er nødt til at rykke hurtigt og direkte ind på den banehalvdel, hvor kampen om kunderne udspiller sig – og udkæmpe den på netop de nye digitale spilleres vilkår.

Det gøres først og fremmest ved at tilpasse sig kunderne, som i dag forventer nøjagtig samme oplevelse, når de interagerer med en bank, som de kan få hos alle andre uden for bankverden.

”Det vil sige, det skal være nemt, enkelt og personligt. For den forventning har de også, når de handler med Amazon, Nemlig.com eller andre aktører. Så det er en meget vigtig tendens,” siger han.

Tilgængeligt for alle

Det andet er, at de gamle aktører skal levere løsninger og nye produkter, der er mindst lige så smarte som dem, fintech-selskaberne udvikler, og nok så vigtigt, så skal de være åbne og tilgængelige for alle brugere.

”Vi arbejder med, at vi har en åben platform. Det er filosofien bag både MobilePay og vores nye boligportal Sunday, men også når vi i 2017 bl.a. kommer med vores nye investorplatform June, der er målrettet de unge og andre, der i dag ikke investerer,” siger Tonny Thierry Andersen og fremhæver, hvordan hele 70 pct. af de nuværende brugere af MobilePay er kunder i andre banker. Med andre ord, så når Danske Bank altså ud til kunder i bredere forstand ved konsekvent at satse på åbne platforme til alle nye produkter.

”Så det er en af de ting, vi gør strategisk, så vi ikke blot afdækker til egne kunder.”

Også hos Nordea er man opmærksom på, at egne lukkede løsninger og tilbud til kunderne ikke er nogen farbar vej frem. Blandt andet derfor satser man på at skabe fundamentet for fremtidens løsninger igennem en række acceleratoraktiviteter med bl.a. nye fintech-virksomheder samt ved at investere i en ny kernebankplatform. Ligesom man i øjeblikket aktivt undersøger nye partnerskabsmodeller.

”Vi ønsker at samarbejde med partnere på alle de områder, hvor det skaber værdi for kunderne. Og de mange nye fintechs er ikke blot en trussel mod de store banker, vi ser også den voksende fintech-industri som en fantastisk mulighed for at skabe nye produkter og serviceydelser for vores kunder. Mange af de fintech-virksomheder, vi samarbejder med, specialiserer sig således inden for kunstig intelligens (AI), blockchain-teknologien og EU-direktivet PSD2,” siger Jan Sirich.

At tænke bredt, indgå samarbejder og så ellers forsøge at skabe nye universelle løsninger tilpasset hvert eneste mulige kundebehov er dog ikke en særlig unik tilgang til markedet, men snarere et grundvilkår, som ikke mindst de nye finansielle aktører har gjort til deres konkurrencefordel – eksempelvis Lunar Way, Pleo, November First og Betterment. De satser alle på en enkelt tjeneste, som de så forsøger at eksekvere bedre end alle andre.

Og så er vi henne ved den absolut sidste faktor, hvor Danske Bank og Nordea vurderer, at de trods alt har et særligt aktiv eller en særlig unik position, hvor de skiller sig ud i forhold til konkurrenterne: kundernes tillid.

”Vi må ikke glemme, at banksektoren har en meget, meget væsentlig valuta – og det er tillid. Tillid til, at man opbevarer data ordentligt, og tillid til, at man opbevarer penge ordentligt. Og dem, der vinder, er dem, der laver den fedeste kundeoplevelse kombineret med, at kunderne samtidig har tillid til aktøren,” siger Tonny Thierry Andersen, der fremhæver, at et flertal af kundernes stadigvæk har ”overvejende større tillid” til de etablerede spillere som Danske Bank, Nordea og Spar Nord end til de mere tech-baserede aktører som Google Bank, Apple Pay og lignende:

”Men det er ikke sikkert, at det er sådan for evigt. Det kan være anderledes allerede om få år. Tager jeg bare mine egne teenagedrenge, så har de tillid til internetaktørerne. Og vores vurdering er, at inden for de næste fem år kommer der til at ske flere forandringer i forhold til bankernes forretningsmodel, end vi har set i de seneste 25 år.”

Unge gider ikke banken

En nylig global undersøgelse blandt 10.000 unge i alderen 18-34 år, udarbejdet af konsulentvirksomheden Scratch, viste da også, at den unge generation forventer, at banksektoren er den branche, hvor der vil ske de største forandringer i de kommende år. Et flertal i aldersgruppen er direkte parate til at forlade de gamle banker, fremgår det af det såkaldte Millennial Disruption Index. Således tilkendegav 73 pct. af de unge, at det er mere spændende med nye finansielle tjenester fra Google, Amazon, Apple, PayPal og Square end fra deres egen nationale bank. Endvidere svarede en ud af tre af de 18-34-årige, at de er åbne for at skifte bank inden for de kommende 90 dage. Og 33 pt. forventer, at de i fremtiden slet ikke vil have brug for en traditionel bank.

Med andre ord så er loyaliteten over for de hæderkronede bankvirksomheder udfordret. Til nød kan man vende tallene om og lægge vægt på, at 67 pct. af de unge trods alt pt. stadig forventer, at de vil blive ved med at have brug for en traditionel bank.

I Danske Bank vælger man da også at fokusere på, hvordan man netop kan bruge tilliden til at forblive store. Ligesom det faktum, at ikke mindst førstegangsboligkøbere foretrækker at sidde foran en rådgiver, hvilket bankerne så bør udnytte til tidligt i folks liv at etablere en kontakt.

”Jeg tror, at det, der er nøglen for den etablerede banksektor, er, at vi udvikler os sammen med kunden gennem livet, så vi følger med i den ændrede adfærd, de har. Fordi det ikke er dem, der skal tilpasse sig – det er os.”

”Derfor siger vi: Hvordan udnytter og benytter vi bedst muligt den kompetenceplatform, vi har i Dansk Bank, den enorme kapitalstyrke, vi har, og den skala, vi har på IT-området, til at omfavne både digitaliseringen, lovgivningen og en åben platform, så vi frem for alt sikrer nogle fede kundeoplevelser.”

Ifølge Tonny Thierry Andersen er det især tre områder, som er udsat for mest disruption i den kommende tid: Det gælder betalingsområdet, formueområdet og låneområdet. Og på alle tre felter arbejder Danske Bank derfor med at levere løsninger, som lige så godt kunne være udviklet af nye startup-selskaber og globale fintech-selskaber. Blot med den forskel, at Danske Bank kan kombinere lanceringen med den eksisterende loyalitet og bygge oven på ikke mindst MobilePay-platformen, som foreløbig anvendes af godt 3,2 millioner danskere.

”Derfor gør vi også det, at når vi udvikler, så laver vi det ikke bare selv, men så teamer vi også op med partnere. Og jeg tror noget af det skifte, som der er sket de seneste to år, er, at vi ikke længere ser fintech-selskaberne som konkurrenter, men mere som partnere. Eksempelvis er Lunar Way nu gået sammen med Nykredit, mens vi også bruger partnere, når vi udvikler nyt.”

Hverken Danske Bank eller Nordea ønsker at afsløre detaljer om de kommende nye produkter, som partnerskaberne ventes at resultere i. I Danske Banks tilfælde handler det dog om en række nye separate tjenester og apps, der udnytter det økosystem af kunder, som allerede bruger MobilePay.

”Vi udbygger det økosystem i 2017 med nye løsninger for kunderne – både de private og erhvervskunderne. Bl.a. på boligområdet, hvor der er flere ting i pipelinen i forhold til vores produkt Sunday og med wealth management-platformen June. Du vil også kunne se, at økosystemet begynder at folde sig ud med loyalitetsprogrammer og andre ting. Og vi vil gøre det på en måde, hvor kunderne får en god oplevelse, og hvor det også er en omkostningsmæssig fordel for kunderne.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu