Danske MBA-skoler er frontløbere på CSR

MBA-uddannelsernes ensidige fokus på profitmaksimering blev udnævnt til en af hovedskurkene bag finanskrisen. Siden er ansvarlighedens vinde blæst ind over topledernes yndlingsuddannelser. I dag konkurrerer MBA-skolerne nærmest om at være de mest ansvarlige. Det er et kæmpe plus for de danske MBA-uddannelser, der allerede i en lang årrække har haft bæredygtighed, ansvarlighed og etik på skemaet.

Anders Rostgaard Birkmann

Verdens topledere in spe higer efter at lære mere om ansvarlighed, etik og bæredygtighed i forretningslivet. Og de danske MBA-skoler, hvoraf flere er kendt som frontløbere på området, nyder godt af efterspørgslen.

Bløde værdier hitter blandt MBA-studerende" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/b7aa5-arb_fig02_danske-mba-skolers-satser-pu%cc%88-be%cc%88redygtighed.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/25b16-arb_fig02_danske-mba-skolers-satser-pu%cc%88-be%cc%88redygtighed.png | Forstør   Luk

Danske MBA-skoler øger fokus på bæredygtighed, ansvarlighed og etik. Flere af skolerne er endnu ikke skrevet op til at følge retningslinjerne i UN PRME, men henviser i stedet til andre retningslinjer, der tvinger dem til at tænke i bæredygtgihedsbaner.  

Kilde: “MBA students around the world and their attitudes towards responsible management”, Macquarie Graduate School of Management, 2013. [/graph]

For mens verdens kommende topledere tidligere udelukkende efterspurgte hårde ledelsesdiscipliner som salg, finansiering og optimering, jagter de her efter finanskrisen færdigheder, der gør dem i stand til at lede i forhold til at leve op til egne personlige værdier, gøre noget godt for samfundet og personligt bevare en sund balance mellem arbejde og privatliv. Figur 1.

De jagter med andre ord en etisk dimension, der ellers i en lang årrække har været parkeret som noget ufint i især globale virksomheder, der var styret af ensidig jagt på profit.

I Danmark nyder MBA-skolerne godt af det nye behov. Direktør for MBA-programmerne på CBS, Copenhagen Business School, Poul Hedegaard mærker det eksempelvis, når han er ude i verden på rekrutteringstogter efter nye elever.

“Vi oplever en efterspørgsel på uddannelser, der beskæftiger sig med ansvarlighed og bæredygtighed på en helt anden måde. Det handler for lederne stadig om at lære at sælge varer og ydelser, men nu i langt højere grad også om værdierne,” siger han.

I den sammenhæng har Danmark et trumfkort i lande især i Fjernøsten, vurderer professor og studieleder ved MBA-studiet på Aarhus Universitet John Parm Ulhøi.

“Vi kan ikke sælge det på den dimension til skandinaverne, men især i forhold til indere og kinesere tæller det,” siger han.

Krav om etik stiger

Presset på et øget fokus på ansvarlighed, etik og bæredygtighed i undervisningen er et globalt fænomen. Og ganske vist skyldes det i høj grad et pres fra de studerende, men det er ikke den eneste forklaring.

Kravet om, at virksomheder handler etisk korrekt og bæredygtigt, skyller også ind over erhvervslivet, ikke mindst anført af den mere rebelske Occupy Wall Street-bevægelse. Dertil kommer, at det for virksomhederne i stigende grad handler om at styrke evnen til at agere i en stadig mere kompleks verden, hvilket kræver et andet sæt af kompetencer. Det fortæller Jonas Haertle, der er direktør for UN PRME, FN’s organ for ansvarlighed på lederuddannelserne:

“Virksomhederne søger en anden forståelse blandt deres ledere. Ledere i dag skal have et analytisk og kritisk mindset for at agere i en verden med klimaforandringer, områder med konflikter og med mange forskellige stakeholdere omkring sig,” siger han.

En destruktiv doktrin

Ansvarlighed som en del af MBA-skolernes pensum kom for alvor på den globale dagsorden efter finanskrisen i 2008. Især i løbet af 2009 lød der fra mange kanter en dundrende kritik af skolernes virke. Den tidligere chef for den krakkede investeringsbank Lehman Brothers – vel nok nærmest arnestedet for finanskrisens steppebrand – deltog eksempelvis på NYU Stern School of Business i 1970’erne. Dengang lød den eneste doktrin, der i øvrigt var inspireret af den liberalistiske økonom Milton Friedman, at virksomheder alene skulle kere sig om sine aktionærers interesser. Kortsigtet profitmaksimering blev dermed et mål i sig selv.

CEO’en fra Lehman Brothers var ikke den eneste topchef med den doktrin skudt ind i blodet. En række andre topchefer havde en lignende historik og en vis erkendelse ramte derfor også MBA-skolerne.

[quote align="left" author="John Ulhøi Studieleder, MBA-studiet, Aarhus Universitet"]Bæredygtighed er gået fra at være noget, som man skulle forholde sig til som et nødvendigt onde, til at være en mulighed for at skabe ny forretning.[/quote]

Siden finanskrisen har skolerne derfor været præget af selvransagelse. Det skyldes ikke mindst, at udviklingen blandt aftagerne – virksomhederne – går i retning af, at de skal og bør tage mere ansvar for det omkringliggende samfund. Men det handler også om, at virksomhederne, der har en høj etisk standard, selv er med til at styrke forretningen, så risikoen for kollapser – som det var tilfældet under finanskrisen – mindskes.

Fra FN’s side har programmet UN PRME (Principles for Responsible Management Education) været en af løftestængerne til at bringe abstrakte visioner til konkret handling. Programmet er en pendant til retningslinjerne UN Global Compact, hvor virksomheder har mulighed for at rapportere systematisk om deres ansvarlighed. UN PRME har i dag godt 540 MBA-skoler fra 80 lande tilknyttet programmet.

En af hovedforklaringerne på det øgede fokus på ansvarlighed handler groft sagt om, at der er penge i at pudse glorien. Og det hænger sammen med tidsånden, vurderer den britiske leder af John Madejski Centre for Reputation, Kevin Money, der bl.a. varetager undervisningen i disciplinen om virksomheders ansvar på MBA-skolen Henley Business School.

“I løbet af de seneste fem år er der sket et skifte fra, at virksomhederne tænkte Corporate Social Responsibility – en form for godgørenhed eller filantropi – til at tænke det ind i forretningen. Nu handler det om det mere holistiske Corporate Responsibility, og om, hvordan man tjener pengene, og hvordan de bliver skabt,” siger han.

Det handler bl.a. om at have styr på sine relationer til omverdenen:

“Vi ser en mere holistisk tænkning om ansvarlighed i virksomhederne,” siger han.

Den danske dimension

Flere danske MBA-skoler har længe hørt til frontløberne, når det gælder ansvarlighed, etik og bæredygtighed. Allerede i begyndelsen af 1990’erne begyndte Aarhus Universitet – dengang Handelshøjskolen i Århus – at indarbejde bæredygtighed i sine lederuddannelser.

[graph title="Danske MBA-skoler satser på bæredygtighed" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Rundspørge foretaget af Mandag Morgen. 

CBS, Copenhagen Business School, har ligeledes foretaget en markant satsning, hvilket bl.a. har resulteret i en høj rangering på området. I 2013 var CBS ifølge Net Impact Sustainability Rating nummer et i verden på området uden for USA. I Corporate Knights Global Green MBA Ranking er den københavnske business-skole nummer 10 i verden. Undervisningen i bæredygtighed er integreret i alle fag.

Samtidig arbejder flere af de danske MBA-skoler på at styrke sin undervisning i ansvarlighed. En rundspørge til de danske MBA-skoler viser, at det er en dimension, der i stigende grad bliver arbejdet med at få indlejret i undervisningen. Figur 2.

Syddansk Universitet lancerer f.eks. til efteråret et nyt fag, der hedder “Business Ethics”. Og Business Institute i Aalborg har gennem de seneste fire år har skærpet 80 pct. af fagmodulerne for at ramme tidsånden bedre. Ud over et fornyet fokus på ansvarlighed og bæredygtighed har det også betydet mere fokus på internationalisering og globalisering.

Realiteter eller tomme ord?

Det er ikke kun i Danmark, at MBA-skolerne kæmper om at få en fod inden for på den mere ansvarlige dagsorden. Globalt er der en kamp om at skabe en mere etisk profil.

Kritikerne mener, at der er tale om en boble – og at det kun er en marketing-gimmick. Men er det reelt eller tomme ord? En undersøgelse fra International Centre for Corporate Social Responsibility ved Nottingham University Business School viste i 2011, at mange skoler verden over udvikler nye MBA-linjer, der adresserer bæredygtighed. Men undersøgelsen viste også, at tænkningen langtfra bliver indlejret i alle linjer og fag. En af konklusionerne i studiet var også, at kun få business-skoler ser ud til at realisere det fulde spektrum af de muligheder, det giver at deltage og være en del af FN’retningslinjerne for uddannelser UN PRME.

Men hvis det kniber med udbredelsen i dag, vil den komme helt af sig selv. Presset er stort, vurderer Kevin Money fra Henley Business School. Virksomheders syn på ansvarlighed har altid hængt nøje sammen med, hvordan de bliver opfattet af omverdenen. I 1960’erne handlede det eksempelvis om kønspolitik, men den del er for længst passé, fordi det er blevet en helt almindelig tænkning.

“Virksomheders ansvar udvikler sig hele tiden og er et samspil mellem forventningerne i samfundet og virksomhedernes ageren. Hvad der for få årtier siden ikke blev set som et problem, bliver det i dag,” siger Kevin Money.

Han henviser til, at klimaudfordringerne, den voksende population i verden og ikke mindst billedet af virksomhedernes rolle i verden har ændret sig. Og det vil det forsætte med. Derfor giver det efter hans mening heller ikke mening at undervise i etikken som en særskilt disciplin. For at det virker, skal det være en del af forretningskulturen.

“MBA-skolerne er blevet kritiseret for at skabe de ledere, der skabte finanskrisen. En del af udfordringen var, at MBA’erne havde lært at blive kritiske tænkere, men ikke så stærke i integreret tænkning. Derfor har vi eksempelvis skabt et modul, hvor man skal trække på forskellige elementer af uddannelsen og adressere dem på virkelige udfordringer,” siger han.

Danmarks førerposition er altså ikke nødvendigvis givet, når verdens MBA-skoler i øjeblikket løber stærkt i kapløbet om at få den mest ansvarlige profil. Alligevel giver det en vis styrke at være dem, der selv i de mest profithungrende tider begyndte at se på bæredygtighed, som bl.a. daværende Handelshøjskolen i Århus gjorde det i 1990’erne.

Studieleder ved MBA-studiet på Aarhus Universitet John Ulhøi har forskningsmæssigt fulgt udviklingen i mere end to årtier. Han er ikke i tvivl om, hvad der – sagt på en meget kort måde – er sket:

“Bæredygtighed er gået fra at være noget, som man skulle forholde sig til som et nødvendigt onde, til at være en mulighed for at skabe ny forretning.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu