Danske MBA-skoler er frontløbere på CSR
MBA-uddannelsernes ensidige fokus på profitmaksimering blev udnævnt til en af hovedskurkene bag finanskrisen. Siden er ansvarlighedens vinde blæst ind over topledernes yndlingsuddannelser. I dag konkurrerer MBA-skolerne nærmest om at være de mest ansvarlige. Det er et kæmpe plus for de danske MBA-uddannelser, der allerede i en lang årrække har haft bæredygtighed, ansvarlighed og etik på skemaet.
Anders Rostgaard Birkmann
ErhvervsredaktørVerdens topledere in spe higer efter at lære mere om ansvarlighed, etik og bæredygtighed i forretningslivet. Og de danske MBA-skoler, hvoraf flere er kendt som frontløbere på området, nyder godt af efterspørgslen.
CBS, Copenhagen Business School, har ligeledes foretaget en markant satsning, hvilket bl.a. har resulteret i en høj rangering på området. I 2013 var CBS ifølge Net Impact Sustainability Rating nummer et i verden på området uden for USA. I Corporate Knights Global Green MBA Ranking er den københavnske business-skole nummer 10 i verden. Undervisningen i bæredygtighed er integreret i alle fag.
Samtidig arbejder flere af de danske MBA-skoler på at styrke sin undervisning i ansvarlighed. En rundspørge til de danske MBA-skoler viser, at det er en dimension, der i stigende grad bliver arbejdet med at få indlejret i undervisningen. Figur 2.
Syddansk Universitet lancerer f.eks. til efteråret et nyt fag, der hedder “Business Ethics”. Og Business Institute i Aalborg har gennem de seneste fire år har skærpet 80 pct. af fagmodulerne for at ramme tidsånden bedre. Ud over et fornyet fokus på ansvarlighed og bæredygtighed har det også betydet mere fokus på internationalisering og globalisering.
Realiteter eller tomme ord?
Det er ikke kun i Danmark, at MBA-skolerne kæmper om at få en fod inden for på den mere ansvarlige dagsorden. Globalt er der en kamp om at skabe en mere etisk profil.
Kritikerne mener, at der er tale om en boble – og at det kun er en marketing-gimmick. Men er det reelt eller tomme ord? En undersøgelse fra International Centre for Corporate Social Responsibility ved Nottingham University Business School viste i 2011, at mange skoler verden over udvikler nye MBA-linjer, der adresserer bæredygtighed. Men undersøgelsen viste også, at tænkningen langtfra bliver indlejret i alle linjer og fag. En af konklusionerne i studiet var også, at kun få business-skoler ser ud til at realisere det fulde spektrum af de muligheder, det giver at deltage og være en del af FN’retningslinjerne for uddannelser UN PRME.
Men hvis det kniber med udbredelsen i dag, vil den komme helt af sig selv. Presset er stort, vurderer Kevin Money fra Henley Business School. Virksomheders syn på ansvarlighed har altid hængt nøje sammen med, hvordan de bliver opfattet af omverdenen. I 1960’erne handlede det eksempelvis om kønspolitik, men den del er for længst passé, fordi det er blevet en helt almindelig tænkning.
“Virksomheders ansvar udvikler sig hele tiden og er et samspil mellem forventningerne i samfundet og virksomhedernes ageren. Hvad der for få årtier siden ikke blev set som et problem, bliver det i dag,” siger Kevin Money.
Han henviser til, at klimaudfordringerne, den voksende population i verden og ikke mindst billedet af virksomhedernes rolle i verden har ændret sig. Og det vil det forsætte med. Derfor giver det efter hans mening heller ikke mening at undervise i etikken som en særskilt disciplin. For at det virker, skal det være en del af forretningskulturen.
“MBA-skolerne er blevet kritiseret for at skabe de ledere, der skabte finanskrisen. En del af udfordringen var, at MBA’erne havde lært at blive kritiske tænkere, men ikke så stærke i integreret tænkning. Derfor har vi eksempelvis skabt et modul, hvor man skal trække på forskellige elementer af uddannelsen og adressere dem på virkelige udfordringer,” siger han.
Danmarks førerposition er altså ikke nødvendigvis givet, når verdens MBA-skoler i øjeblikket løber stærkt i kapløbet om at få den mest ansvarlige profil. Alligevel giver det en vis styrke at være dem, der selv i de mest profithungrende tider begyndte at se på bæredygtighed, som bl.a. daværende Handelshøjskolen i Århus gjorde det i 1990’erne.
Studieleder ved MBA-studiet på Aarhus Universitet John Ulhøi har forskningsmæssigt fulgt udviklingen i mere end to årtier. Han er ikke i tvivl om, hvad der – sagt på en meget kort måde – er sket:
“Bæredygtighed er gået fra at være noget, som man skulle forholde sig til som et nødvendigt onde, til at være en mulighed for at skabe ny forretning.”