Danske virksomheder mangler eksportmuskler

Det er et skrøbeligt fundament, dansk eksport hviler på. Kun 6 pct. af de danske virksomheder eksporterer. Og blandt de få, der har eksport, sker salget oftere på nærmarkeder med lav vækst end i f.eks. Asien, hvor væksten er højere. Eksport er blevet en elitedisciplin for de få.

Dansk eksport hviler på et skrøbeligt fundament. Kun 6 pct. af landets private virksomheder eksporterer. Og de fleste gør det til nærmarkeder som Sverige, Tyskland, Storbritannien og Norge, hvor væksten er lavere, end hvis salget kunne ske til fjernere vækstmarkeder som f.eks. Asien. I faktiske tal består det danske eksportfundament af en lille gruppe på 100 eliteeksportører. De står tilsammen for mere end halvdelen af Danmarks eksport. Zoomer vi længere ind, er tendensen, at de fem største eksportvirksomheder trækker en stadig større del af eksportlæsset. De fem største eksportører står nu for en femtedel af den samlede danske eksport. Det er multinationale eksportlokomotiver som Novo Nordisk, og Mærsk. For fem år siden trak de største fem eksportvirksomheder 15 pct. af den samlede danske eksport. Der er med andre ord en koncentration i gang af dansk eksport på stadig færre eliteaktører. Se figur 1.[graph title="Kun 6 pct. af virksomhederne eksporterer" align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/04/MAK_fig01_Danmarks-skroebelige-eksport_web1.png.png" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/04/MAK_fig01_Danmarks-skroebelige-eksport_web1.png.png" caption="Figur1" text="De 100 virksomheder med mest eksport står således bag mere end halvdelen af den samlede danske eksport. En femtedel af den samlede eksport bæres alene af fem virksomheder. " ]Kilde: Danmarks Statistik [/graph]

”Det er en stor udfordring for vores økonomi, når halvdelen af eksporten er baseret på 100 virksomheder. Når 75 pct. af virksomhederne samtidig kun eksporterer til få lande og til lande, hvor væksten er lav, så har vi både en udfordring og et stort potentiale at forløse,” siger Kent Damsgaard, der er vicedirektør i Dansk Industri.

Mens tendensen er, at de store bliver større og bedre uden for landets grænser, så skranter fødekæden af nye supereksportører. Fra politisk side har der traditionelt været fokus på at få de mindste selskaber ud i verden og gerne langt ud. Den strategi er nu ændret.

Login