Den oversete konkurrencemodel

To internationale analyser tegner helt nye perspektiver for fremtidens konkurrenceevne. Den ene dokumenterer, at bæredygtighed er den mest rentable forretningsmodel. Den anden viser, at bæredygtighed nu er en afgørende strategisk dagsorden for flertallet af globale virksomheder. Undersøgelserne illustrerer det hæsblæsende forandringstempo i de globale konkurrencevilkår. Udviklingen tvinger også Danmark til at revurdere sin vækststrategi.

Erik Rasmussen

På torsdag går Arnold Schwarzenegger på Det Kongelige Teaters scene for at overrække Sustainia Award 2012 til en af verdens mest lovende bæredygtige løsninger. Flere hundrede løsninger, projekter og initativer fra hele verden er igennem mere end et halvt år reduceret til ti kandidater, der alle kobler sund forretning med et udstrakt hensyn til miljøet og naturens ressourcer. Se også tekstboks.

Sustainia Award 2012

Sustainia er en international organisation stiftet af Mandag Morgen, Realdania, Novo Nordisk, Dong Energy og Det Norske Veritas (DNV) i samarbejde med en kreds af internationale partnere og virksomheder, bl.a. UN Global Compact og organisationen R20, der hjælper regioner over hele verden med implementering af bæredygtige projekter.

Formålet med Sustainia er at demonstrere og kommunikere fordelene ved konkrete bæredygtige løsninger og påvise, hvordan de både kan skabe ny velstand, vækst og livskvalitet.

Projektet Sustainia100 har identificeret 100 bæredygtige initiativer fra hele verden, der repræsenterer konkrete løsninger inden for 10 forskellige sektorer.

De 10 mest lovende løsninger konkurrerer om årets Sustainia Award, der uddeles torsdag ved et arrangement i Det Kongelige Teater.

Formand for priskomiteen er Arnold Schwarzenegger, stifter af R20 og tidligere guvernør i Californien. De øvrige medlemmer er: Dr. R.J. Pachauri, formand for FN’s klimapanel. Gro Harlem Brundtland, formand for Brundtland-kommissionen og tidl. statsminister for Norge. Connie Hedegaard, EU’s klimakommissær.

Læs mere på www.sustainia.me

Men arrangementet handler ikke kun om at hædre én bæredygtig virksomhed eller organisation. Perspektivet er langt større. Begivenheden er eksponent for en udvikling, som eftertiden måske vil beskrive som gennembruddet for en ny samfundsmodel – en industriel revolution.

De mange hundrede eksempler på bæredygtige løsninger fra hele verden tegner i al deres forskellighed konturerne af en ny vækst- og jobmodel. Den udspringer af stadig flere virksomheders erkendelse af de enorme udfordringer og muligheder, der udløses af globale megakræfter som klimaforandringerne, opbruddet på energimarkedet, manglen på basale ressourcer og rent vand, fremtidens forsyning af fødevarer, nedbruddet i biodiversiteten etc.

Megakræfterne skaber markant ændrede vilkår for økonomisk vækst de kommende årtier, men åbner også helt nye muligheder for at kickstarte en ny erhvervs- og forretningskultur og rummer måske svaret på den aktuelle vækst- og jobkrise.

Det perspektiv underbygges nu af to grundige analyser af, hvordan internationale virksomheder har udviklet sig over en længere årrække, og hvordan de vil satse og prioritere i fremtiden. Den ene er udarbejdet af professorer fra Harvard Business School og London Business School, den anden af MIT i USA og det internationale konsulentfirma Boston Consulting Group.

Analyserne afkræfter en række myter om bæredygtighed som en akademisk og omkostningskrævende øvelse, der ikke er råd til i krisetider. Konklusionen er den stik modsatte: At bæredygtighed – sustainable competitiveness – kan være en afgørende betingelse for at løse krisen. Derfor er det en foretrukken forretningsmodel for stadig flere virksomheder verden over. Det viser sig ydermere, at den bæredygtige strategi giver langt de bedste økonomiske resultater.

Dermed er bæredygtighed ikke alene det, der driver et nyt verdensmarked for ressource-, energi- og klimavenlige løsninger. Det er også med til at forme den ledelsesmodel, der på tværs af brancher og sektorer kan give virksomheder et nyt produktivitets- og indtjeningsløft – en form for lean-strategi, der sikrer en optimal udnyttelse af de givne ressourcer, til gavn for både virksomheden selv og det omgivende samfund.

Abonner på analyser om grøn økonomi

Modtag en automatisk e-mail, hver gang Mandag Morgen publicerer nye analyser og artikler om grøn økonomi.

Log på mm.dk med din mail og adgangskode, og klik på Rediger profil for at vælge, hvilke dagsordener du ønsker at følge. Du kan også abonnere på bloggere.

Har du ikke allerede en profil til mm.dk, kan du oprette den gratis.

Analysernes opsigtsvækkende resultater sætter dermed også den hjemlige debat om vækst og job i et tankevækkende perspektiv. De rejser spørgsmålet om, hvorvidt politikere, økonomiske eksperter og traditionelle økonomiske modeller helt har overset fremtidens mest konkurrencedygtige konkurrencemodel. I så fald risikerer Danmark at blive hægtet af den udvikling, der netop skaber fremtidens velstand.

Bæredygtighed betaler sig

Analysen fra Harvard og London Business School har undersøgt, i hvilket omfang en bæredygtig forretningsmodel giver særlige konkurrencefordele. Og konklusionen er klar: Virksomhederne har økonomisk fordel af at satse bæredygtigt på alle dimensioner.

Forskerne har gennemført en sammenlignende analyse af, hvordan to grupper af internationale virksomheder har udviklet sig over en periode på 18 år, og hvilke resultater de har præsteret. De to grupper tæller hver 90 virksomheder og er karakteriseret ved henholdsvis “High Sustainability” og “Low Sustainability”.

De to virksomhedsgrupper er udvalgt, så de er sammenlignelige på alle relevante kriterier såsom brancher, kapitalgrundlag etc., men selv om de er erhvervsmæssige tvillinger, præsterer de forskelligt. Første gruppe har siden begyndelsen af 1990’erne praktiseret en omfattende miljø- og socialpolitik, mens den anden kun i meget begrænset omfang har engageret sig i den form for samfundsansvar.

De bæredygtige virksomheder har integreret værdierne i alle processer – fra den måde, virksomhederne ledes på, til forholdet til kunder, leverandører m.v.

Undersøgelsen fremhæver bl.a. følgende markante kendetegn ved de bæredygtige virksomheder.

  • De belønner bæredygtige beslutninger. Ansvaret for bæredygtighed er placeret direkte i bestyrelsen og implementeres f.eks. ved, at de øverste lederes bonusordninger afhænger af deres evne til at opfylde bæredygtige mål. I det hele taget opleves virksomhederne i denne gruppe som langt mere proaktive, transparente og samfundsansvarlige.
  • De involverer deres interessenter. De bæredygtige virksomheder lægger stærk vægt på en tæt kommunikation og aktiv inddragelse af alle stakeholdere – partnere, underleverandører, myndigheder m.v. Dermed reducerer de transaktionsomkostningerne og skaber et effektivt samarbejdsklima omkring sig.
  • De tænker og handler langsigtet. Ikke overraskende forfølger de også mere langsigtede mål på bekostning af en kortsigtet gevinstmaksimering. F.eks. har 46 pct. af dem defineret tendenser og interessenter, der har særlig betydning for den langsigtede succes mod 11 pct. af de ikke-bæredygtige virksomheder. Det betyder, at de også er markant bedre til at tiltrække og fastholde loyale investorer.
  • De sætter klare mål for kvalitet. De bæredygtige virksomheder er meget præcise og professionelle i deres målinger af kvalitetskriterier – fra medarbejdernes kompetenceudvikling og sikkerhed til mål for arbejdsmiljø og underleverandørernes etik (brug af børnearbejde etc.). 41 pct. udarbejder bæredygtighedsrapporter, mens det kun gælder for 8,3 pct. af de ikke-bæredygtige virksomheder.

De værdier og den ledelsesform, der karakteriserer “high sustainability”-virksomhederne, adskiller sig markant fra “low sustainability”-selskabernes. Der er tale om to helt forskellige forretningskulturer. Og forskerne når frem til, at den bæredygtige model entydigt er den mest profitable. Den udkonkurrerer den gammel-industrielle model på en række vigtige finansielle kriterier.

Det mest bæredygtige afkast" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/ccb29-er_fig01_vaekstenibaeredygtigeforretningsmodeller.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/f3806-er_fig01_vaekstenibaeredygtigeforretningsmodeller.png | Forstør   Luk

Inden for de seneste år er der sket en voldsom vækst blandt internationale virksomheder i at sætte bæredygtighed på dagsordenen. Omkring 70 pct. arbejder nu med bæredygtighed som en forretningsstrategi.

Kilde: Harvard Business School / London School of Economics. [/graph]

Hvis man f.eks. havde købt aktier for én dollar i den bæredygtige virksomhedsgruppe i 1993, ville man i 2010 have tjent 22 dollar – mod 15 dollar i den anden gruppe. Se figur 1. Afkastet af egenkapitalen viser omtrent samme forskelle. En dollar investeret i egenkapitalen i 1993 ville i de bæredygtige virksomheder have øget værdien til 31 dollar i 2010, mod 25 dollar i gruppen af ikke-bæredygtige virksomheder.

Analysen har inddraget andre finansielle kriterier, som viser samme billede: At tænke og handle bæredygtigt er også mere bæredygtigt i økonomisk forstand.

Analysen viser også, at den bedste måde at skabe shareholder value er at forfølge en stakeholder-strategi, der inddrager flest mulige interessenter i det tættest mulige samarbejde, og basere udviklingen på stærke værdier.

Undersøgelsen gør op med forestillingen om det risikable i at være first mover. Det er i dele af erhvervslivet en udbredt opfattelse, at man skal vente med at satse på nye trends, til andre har betalt udviklings- og erfaringsomkostningerne.

Revisionsfirmaet KPMG har påvist risikoen ved at være last mover og omstille sig for sent. KPMG-rapporten “Expect the unexpected “ dokumenterer, at den erhvervssektor, der er længst bagefter i omstillingen til en bæredygtig økonomi, nemlig fødevaresektoren, skubber ubetalte miljøregninger foran sig, der svarer til 224 pct. af sektorens samlede indtjening. Hvem og hvordan det beløb skal betales, står hen i det uvisse.

Men det placerer sektoren i en meget sårbar situation med risiko for at blive underkastet strenge reguleringer, der tvinger den til hurtigt at nedbringe sine kostbare miljøaftryk. De bæredygtige virksomheder, der tilbage i begyndelsen af 1990’erne så de langsigtede muligheder i en offensiv miljø- og socialpolitik, har til gengæld høstet frugterne og er også bedst rustet til det næste store spring. Og det er stærkt på vej.

Et grønt tipping point

Analysen fra MIT og Boston Consulting Group dokumenterer meget overbevisende, hvor meget bæredygtighed efterhånden fylder i internationale virksomheders hverdag.

I en undersøgelse blandt 3.000 internationale erhvervsledere oplyser 70 pct., at bæredygtighed er blevet en permanent ledelsesdagsorden. Her er der tale om en meget markant udvikling inden for blot de seneste år. Se figur 2.

[graph title="Vækst i bæredygtige forretningsmodeller" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: MIT Sloan Management Review / The Boston Consulting Group. 

To tredjedele fastslår samtidig, at bæredygtighed er afgørende for deres konkurrenceevne, og hvad der måske er allervigtigst: Omkring hver tredje oplyser, at virksomhedens bæredygtige aktiviteter bidrager til at øge dens indtjening. Dermed bekræfter de konklusionerne fra Harvard og London Business School. Det gennemgående budskab i de to rapporter er, at vi befinder os midt i et dramatisk erhvervsøkonomisk paradigmeskifte.

De to analyser er også meget konsistente i deres portrættering af de bæredygtige virksomheder. Ifølge MIT og Boston Consulting Group har mange af dem udviklet nye organisationsstrukturer og bruger nøgletal for bæredygtighed som led i deres prioriteringer og beslutninger. Ledernes aflønning bestemmes ofte af, hvordan de opfylder mål om f.eks. bæredygtighed. 57 pct har udarbejdet en egentlig forretningsmodel for bæredygtighed og adskiller sig dermed markant fra kontrolgruppen af ikke bæredygtige virksomheder. Her har kun 18 pct. fundet det umagen værd.

Rapporten konkluderer, at satsningen på bæredygtighed hastigt nærmer sig et “tipping point”, hvor flertallet af virksomheder ikke bare bekender sig til begrebet ud fra etiske og samfundsmæssige hensyn, men simpelthen fordi det er en genvej til at skabe en bedre forretning. Næsten halvdelen mener, at bæredygtighed har forbedret deres brand. Omkring en tredjedel vurderer, at det har styrket deres konkurrenceevne. Og hver fjerde melder, at det har ført til udvikling af nye forretningsmodeller og produkter.

Det er typisk presset fra markedet – dvs. kunderne – der har motiveret virksomhederne til at satse bæredygtigt. Det anføres som den vigtigste enkeltårsag til, at udviklingen har taget fart, efterfulgt af offentlige reguleringer og manglen på basale ressourcer. Revolutionen starter altså nedefra og udefra, men har nu nået et omfang og en styrke, hvor den drives frem af de stadig flere virksomheder, som kan se de store forretningsmæssige potentialer.

[graph title="Europa i førertrøjen" caption="Figur 3  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/2c4ad-er_fig03_xxx.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/9df14-er_fig03_xxx.png" text="De vestlige lande vurderes stadig at have et forspring i den bæredygtige økonomi. Men Asien forudses at tage store spring fremad de kommende år."]Kilde: MIT Sloan Management Review / The Boston Consulting Group. [/graph]

Anskuelsesundervisning i forandring

Geografisk drives revolutionen fortsat fra Europa. Over 60 pct. af de adspurgte ledere udpeger Europa som bæredygtighedens højborg. Se figur 3. Men det billede kan hurtigt ændre sig.

De nye økonomier i Sydøstasien, Sydamerika og Afrika forudses i undersøgelsen at satse markant på at omstille deres virksomheder til mere bæredygtige forretningsmodeller inden for de kommende år, og det vil true Europas førerposition. Årsagen er den enkle, at udviklingslandene har et akut behov for at løse akutte miljømæssige problemer. Ifølge Worldwatch Institute ligger f.eks. 16 af verdens 20  mest forurenende storbyer i Kina. De er simpelthen tvunget til at satse hårdt på at udvikle nye vækstmodeller. Det handler mange steder om simpel overlevelse. Netop dette pres kan give dem en langsigtet førerposition og yderligere styrke deres konkurrenceevne over for de vestlige lande og virksomheder.

De samme regioner kan – af de samme årsager – forudses at dominere markedet for bæredygtige løsninger. Den hastige urbanisering specielt i denne del af verden giver dem et stærkt hjemmemarked at tage afsæt i. Derfor er det også i denne del af verden, at cleantech-industrien spås de største vækstmuligheder.

Dermed sidder de med et vigtigt trumfkort i konkurrencen med de vestlige økonomier under de kommende års transformation til en ny bæredygtig konkurrencemodel. Medmindre de vestlige lande, herunder frontregionen Europa, kan sælge nogle af deres erfaringer på de nye markeder, inden vækstnationerne selv udvikler dem. Her er vindindustrien et godt eksempel på, hvor hurtigt. f.eks. Kina tager ved lære af bl.a. Danmark

Perspektivet for Danmark blev klart formuleret på DI’s årsdag den 28. september. Her fremhævede McKinsey-direktøren Jeremy Oppenheim Danmark som Europas mest energieffektive nation og påpegede de enorme muligheder, omstillingen til fremtidens bæredygtige økonomi vil åbne for et land som Danmark.

Men de perspektiver, McKinsey-direktøren påpegede, og de muligheder, der opregnes i de to rapporter, er stort set fraværende i den danske politiske og erhvervsøkonomiske debat.

Vi jagter på snart 20. år svaret på det store spørgsmål: Hvad skal Danmark leve af? – alt imens et nyt verdensmarked og en nykonkurrencemodel burde give os unikke muligheder for at finde overbevisende svar. Nu afventer vi i stedet hvad to forskellige produktivitetskommissioner kan finde frem til. Men måske er den største barriere hverken høje omkostninger eller lav produktivitet, men ringe innovationsevne.

At hverken de politiske ledere eller erhvervslivets ledere – bredt fortolket – er dygtige nok til at omstille sig hurtigt nok til de hastigt ændrede vilkår. Det vil sige: Vi diskuterer for længe, vi handler for lidt og for sent, og vi demonstrerer en kritisk mangel på den fornyelseskraft, som bliver alle landes vigtigste konkurrenceparameter de næste ti år.

Hvad der er sket inden for bæredygtighed de sidste fem år, er anskuelsesundervisning i forandringstempoet. Det giver et vink om, hvor meget der kan ske inden 2022, og hvor farligt det er at lade kommissioner bestemme tempoet.

Kilder:


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu