Den vedholdende teamplayer

“Vores vision har fra starten været at skabe et globalt brand,” fortæller Martin Lumbye, partner i den prisbelønnede rejse-søgemaskine Momondo. I dag er den vision tættere på at blive en realitet end nogensinde.

Momondo blev etableret af adm. direktør Thorvald Stigsen og de tekniske udviklere Martin Røssel og Sune Trudslev. Martin Lumbyes rolle i teamet har været at sikre en stærk markedsposition. Resultatet af deres teamwork er en af verdens førende rejse-søgemaskiner.

Martin Lumbyes væxt-factor

CV – Martin Lumbye – f. 1972

  • 2006: Partner, Momondo
  • 2003-2006: Generalsekretær, Århus Festuge
  • 1998-2003: Presse- og marketingchef Dr. Dante
  • Bestyrelsesposter i bl.a. Copenhagen Cooking og Schmidt Hammer og Lassen

Momondo:

  • Grundlagt: 2003 (site lanceret 2006.
  • Unikke brugere per måned: 2 millioner
  • Resultatet f. skat 2009: 14,7 mio. kr.
  • Antal ansatte: 16

Martin Lumbye er nomineret til Væxt-Factor af Christian Stadil:

“Momondo er en virksomhed, der virkelig har haft succes med sin blue ocean-strategi: At formidle kontakt mellem køber og sælger af flybilletter koblet med anderledes markedsføring og livsstilsfokus. Martin Lumbye har med sin dynamiske natur og unikke evner til at tænke i sammenhænge, strategi, PR og branding haft en solid og vigtig aktie i den vækst, Momondo har oplevet."
 
Christian Stadil

Ejer, Hummel International A/S
Ordfører i Fremtidens Danmark

Siden lanceringen i september 2006 er der sket meget. I dag har Momondo mere end 2 millioner unikke brugere om måneden – 70 pct. af dem i udlandet, og søgemaskinen bliver anbefalet af New York Times, CNN, CBS og mange andre. I sidste uge kulminerede virksomhedens udvikling med et salg til britiske Cheapflight.com. Martin Lumbye ønsker ikke at kommentere prisen, men ifølge flere medier lyder den på et trecifret millionbeløb.

“Man skal arbejde så meget, at man næsten får næseblod, og det har jeg også gjort. Jeg har i virkeligheden ikke nogen særlig storartede talenter, men jeg er ekstremt vedholdende,” siger han.

I starten af projektet var der mindst ni nederlag pr. sejr. Dét er, ifølge Martin Lumbye, den vigtigste og mest bestemmende fase for en virksomheds succes. Derfor handler det først og fremmest om at agere som et team, give
hinanden selvtillid og bakke hinanden op. 

“Det er holdindsatsen, der er nøglen til succes. Når forskellige mennesker med forskellige kompetencer og indgangsvinkler mødes, tror på den fælles idé og er vedholdende, opstår der sød musik,” siger Martin Lumbye.

Det er ikke første gang, at Martin Lumbye er med i en succes. I slutningen af 90’erne var han som presse- og marketingschef en af de bærende kræfter bag det nytænkende teater Dr. Dantes succes, og i 2003 blev han som kun 30-årig den yngste generalsekretær for Århus Festuge nogensinde. Efter fire år på posten forlod han en styrket Festuge, som havde fået styr på den skrantende økonomi og dalende lokale opbakning.

Momondo kom ind i billedet via netværket. I 2006 blev Martin Lumbye kontaktet af to af sine gode venner fra tiden på Dr. Dante, Nikolaj Cederholm og Lars Kaalund. De fortæller, at deres barndomskammerat, Thorvald Stigsen, har udviklet ideen til et nyt forbrugersite, der kan sammenligne priser for flyrejser på nettet. Martin Lumbye vil med sine markedsføringsevner være den helt rette til opbygge det brand, der kan løfte en stærk teknisk ide til at blive en international succes, mener de.

“Vi ville bygge et powerbrand, der kunne modstå den konkurrence, som vi vidste, ville komme over tid. I dag er det umuligt over længere tid at fastholde et teknologisk forspring. Man skal have et robust og internationalt image, der kan stå imod.”

Drivkraften består af lige dele benovelse over at få lov til at være med, passion for at vinde over konkurrenterne og faglig og professionel ambition. Efter aftalen med de nye købere af Momondo, fortsætter Martin Lumbye og den øvrige medarbejderstab i virksomheden.

“Man skal hele tiden presse potentialet for sig selv, men det skal være et behageligt pres. Derfor er jeg heller ikke meget for at sætte storslåede mål for, hvor vi er om tre eller fem år, som i sidste ende viser sig at være urealistiske,” siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu