Det betaler sig at give folk en chance

Logistikkompagniet er ikke en helt almindelig virksomhed. En tredjedel af de ansatte udgøres af socialt udsatte, og det skyldes især direktør Carsten Moberg. Han er selv tidligere blevet givet en ekstra chance i livet, og han mener derfor, at alle andre fortjener det samme.
Torben K. Andersen

”Carsten gav mig en chance”.

Ordene kommer fra Thomas Kramer, der styrer HR, IT og marketing i virksomheden Logistikkompagniet. Den 28-årige administrationsøkonom sidder i kørestol, fordi han har muskelsvind. Efter endt uddannelse havde han svært ved at finde et fast arbejde. Det lykkedes dog ved hjælp af et kommunalt løntilskud, men da tilskuddet stoppede, havde virksomheden, han blev ansat i, ikke råd til at beholde ham.

Men Carsten Moberg, direktør i Logistikkompagniet, så en engageret medarbejder med muligheder i Thomas Kramer, og han blev derfor fastansat i foråret 2014 i en stilling med plads til både arbejde og den nødvendige genoptræning, der typisk fylder to arbejdsdage om ugen.

Velfærdens 2025-plan

Mandag Morgen sætter i resten af 2016 fokus på de største udfordringer for vores velfærdssamfund - vi kalder det "Velfærdens 2025-plan".

Har du forslag, tanker og ideer til vores kortlægning, så skriv til os på [email protected], og vær med til at sætte dagsordenen.

Den samlede Velfærdens 2025-plan vil blive præsenteret i et særtillæg den 26. januar på Velfærdens Innovationsdag, hvor flere end 1.000 velfærdsledere mødes.

Se flere artikler fra temaet her.

Logistikkompagniet, der blev stiftet i 2009, er en lagerservicevirksomhed, der løser lagerlogistikopgaver på innovative måder. Når en kunde ringer til kontoret i Greve med en opgave – det kan være ompakning af shampooflasker, tømning af containere, julegaveindpakning etc. – så udvælger Logistikkompagniet det rette team til opgaven, hvorefter teamet sendes ud til kunden.

Det er ikke kun logistikopgaver, som Logistikkompagniet griber innovativt an. En tredjedel af virksomhedens 89 ansatte er nemlig socialt udsatte. Nogle kommer med rygproblemer, andre med fysiske handicap, psykiske lidelser eller noget helt fjerde. Men fælles for dem er, at de alle får en chance hos Carsten Moberg. Den ekstraordinære sociale indsats har bl.a. medført, at Logistikkompagniet netop har vundet ’CSR People Prize’, også kaldet Erhvervslivets Ridderkors, der uddeles af Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, og tidligere i år vandt firmaet Greve Erhvervspris for sin stadige vækst og sin indsats for ’det rummelige arbejdsmarked’, som der stod i motivationen.

Alle fortjener en chance

Carsten Moberg ligner ikke en direktør, som de er flest. Det skulderlange løse hår, de stramme grå jeans og striktrøjen under den grå habitvest skaber mere reminiscenser om en rockmusiker af den ældre skole. Logistik løber i Carsten Mobergs blod. Hans far var inden for samme fag, og det var faderen, som i sin tid skaffede sønnen en læreplads som speditør.

Om Carsten Moberg

Carsten Moberg er adm. direktør i Logistikkompagniet. Han er 52 år gammel og uddannet speditør med en merkantil uddannelse i logistik og en bachelor i ledelse. Han har arbejdet med transport, lager og logistik i forskellige virksomheder, inden han stiftede Logistikkompagniet i 2009. I 2014 blev virksomheden udnævnt til Gazelle-virksomhed af dagbladet Børsen på grund af de gode resultater. I 2016 vandt Logistikkompagniet Greve Erhvervspris 2015 og CSR People Prize. Sidstnævnte pris har virksomheden været indstillet til tre gange tidligere.

Når han skal forklare Logistikkompagniets særlige sociale hensyn, lægger han vægt på tre parametre.

”For det første skaber det loyale medarbejdere, når vi giver dem en chance, og de giver den også en ekstra skalle. For det andet kan det betale sig økonomisk på grund af tilskuddene. Og for det tredje har vi et godt samarbejde med Greve Kommune. I stedet for selv at skulle tage en masse til samtale, screener kommunen folk for os. Vi fortæller bare, at vi har plads til nye, og så kommer de med kandidaterne og står for papirarbejdet,” siger Carsten Moberg.

Men det er også et grundvilkår for Carsten Moberg, at folk fortjener at få en chance. Han har nemlig selv fået flere chancer i livet. For 20 år siden var Carsten Moberg ude på så dybt vand, at han var ved ’at drukne’.

Han fortæller med fast blik om en periode i sit liv, hvor tårnhøje levertal sendte tydelige advarselsblink om, at han var ved at drikke sig selv ihjel. Redningen blev, at folk tæt på tog fat i ham og viste ham en anden vej. En Minnesota-behandling lærte ham, at alkoholisme er en sygdom, der ikke findes behandling for. Carsten Moberg har aldrig ledt efter årsagerne til, hvorfor han gjorde, som han gjorde. Den eneste vej ud var at lade være med at drikke.

”Jeg har selv fået flere chancer her i livet, og det kan man godt give lidt tilbage af. Jeg kan godt lide, at folk får en chance for at vise, hvad de kan, før man melder dem ude. Det er almindelig anstændighed, at hvis man har muligheden, kan man godt give lidt af det, man har,” siger han.

En tryg arbejdsafklaring

Logistikkompagniet har til huse i Erhvervscenter Greve, der er et kontorfællesskab i Greves industrikvarter. Virksomheden har ikke sin egen lagerhal, da arbejdet for det meste foregår ude hos kunderne. Men virksomheden driver en lagerhal for en kunde, og det er her, nye medarbejdere har deres første arbejdsdag. Det giver særlig god mening, når der er tale om socialt udsatte, hvor man ikke ved, hvor lidt eller hvor meget de kan arbejde.

”Vi kan ikke bare pådutte vores kunder hvad som helst. Det nytter ikke, der kommer sådan en mærkelig skare ind ad døren, og folk ikke helt kan se meningen med det. Derfor starter de nye medarbejdere altid i vores lagerhal,” siger Carsten Moberg.

Langt de fleste nyansatte er ordinært ansatte, men Logistikkompagniet giver mulighed for, at socialt udsatte i forskellige kommunale forløb kan få en form for arbejdsafklaring. Fordelen er, at arbejdet hos virksomheden som udgangspunkt er noget, de fleste kan lære at mestre.

”Medmindre du ikke har arme, kan du godt sætte et klistermærke på. Det kan godt være, du ikke er hurtig, men du kan godt. Det kan være, din ryg ikke tillader, at du står op hele dagen, men så har vi en stol osv. Vi er med til at afklare, om der er arbejde i folk,” påpeger Carsten Monberg.

Greve Kommune er en helt central samarbejdspartner for Logistikkompagniet. Når Carsten Moberg har brug for nye medarbejdere, ringer han til kommunen og overlader det trygt til dem at hverve nye medarbejdere. Han tager ikke alle, men når kommunens behov for at få borgere ud på arbejdsmarkedet matcher Logistikkompagniets behov for nye medarbejdere, slår han til.

”Kommunen ved, hvem vi har brug for, og hvad vi kan håndtere. Vi er ikke interesserede i folks historie. Den har de fortalt til kommunen, og de kan fortælle den til os eller lade være. Vi ser et menneske, der kommer ind ad døren, og hvis vedkommende performer, ansætter vi ham eller hende,” siger han.

Carsten Moberg stiller ikke krav om toppræstationer med det samme. Men hvis arbejdsindsatsen efter nogle måneder er i nærheden af det, Logistikkompagniet har brug for, kan det være en mulighed at forlænge perioden med løntilskud og til sidst at fastansætte dem.

Thomas Kramer startede da også i en stilling med løntilskud i sit første år i virksomheden. Men da året var gået, blev han fastansat. Social ansvarlighed handler for Carsten Moberg nemlig ikke bare om at tage folk i nogle ugers praktikforløb eller løntilskud og derefter smide dem på porten igen. Social ansvarlighed kræver, at man som virksomhed også er villig til at fastansætte folk.

”Jeg blev meget lettet, da Carsten sagde, han ville fastansætte mig. Det betød rigtig meget, både økonomisk, fordi mine dagpenge var ved at udløbe, da man ikke optjener dagpenge i løntilskud, men også fordi det er dejligt at have noget at lave og komme ud og møde andre mennesker,” siger Thomas Kramer.

Karin H. Jackowski, Carsten Mobergs PA og salgsansvarlig i Logistikkompagniet, blev i 2010 som følge af finanskrisen opsagt efter 12 år i den samme virksomhed. Hun fik derefter en række job i mindre virksomheder, som dog også var kriseramte. Efter at have været 20 år i kosmetikbranchen henvendte hun, der er i 50’erne, sig uopfordret til Moberg for at søge et job i den noget mere mandeprægede logistikbranche.

”Jeg så Logistikkompagniet på TV 2 Lorry og tænkte, at det måtte være en fantastisk virksomhed. Jeg blev så inspireret, at jeg med det samme satte mig til at skrive en uopfordret jobansøgning til Carsten. Jeg blev rigtig glad, da han ansatte mig, og jeg blev glædeligt overrasket, da han sendte mig stillingsbeskrivelsen efter første samtale, for han havde tilpasset den til mit CV,” siger Karin H. Jackowski, der både er tresproget korrespondent og merkonom i markedsføring.

Fleksible vilkår

For et par år siden blev Carsten Moberg ramt af kræft. I dag er han helbredt for sin sygdom, men i de måneder han var væk, led Logistikkompagniet under hans fravær, så da han var tilbage i chefstolen, satte han sig for også at få virksomheden på ret køl igen. Derfor gik han på jagt efter investorer, der ville skyde penge i firmaet. Der var flere interesserede, men valget faldt på Den Sociale Kapitalfond, som er en fond, der investerer i virksomheder, som forener social og forretningsmæssig succes.

”Den Sociale Kapitalfond ville ikke sætte sig så hårdt på mig, som de andre ville. Fonden skulle bare have en plads i bestyrelsen. Der var tale om et lån, som vi starter med at betale tilbage næste år,” siger Moberg.

Carsten Moberg og hans driftschefer arbejder hele tiden på at opsøge kunder for at få nye opgaver, og antallet af opgaver kan variere meget hen over året. Men det har ikke noget med det sociale fokus at gøre, siger han.

”Det kan da være svært at tjene penge. Men hvis det ikke er en god forretning, er det ikke, fordi vi bedriver social ansvarlighed. Vi havde ikke kunnet tjene mere ved at lade være. Vi har faktisk tjent penge ved at tage socialt udsatte, og hvis vi ikke havde gjort det, havde vi haft det mindre at gøre godt med,” påpeger Carsten Moberg.

For ham er fleksibilitet et nøgleord. Hans egne arbejdsdage foregår på ingen måde i fast tilrettelagte skemaer. Han kan arbejde om natten eller hele weekenden, ligesom han kan spille golf på en torsdag. Det er en fleksibilitet, han også gerne ser hos sine medarbejdere. Hos virksomhedens største kunde er der nemlig så stor variation, at der i nogle uger hen over året er brug for det, der svarer til 186 medarbejdere, mens der i andre kun er brug for 32.

”Vi har ventiler, vi kan skrue op og ned for. Hvis der er ekstra, kan vi bruge studerende. Vi kan også skrue op og ned for, hvor mange vi tager fra kommunernes virksomhedscenter. Vi tager f.eks. ikke folk i praktikforløb, hvis vi kan se, at der ikke er nok at lave. Hvis der ikke er så meget at lave, bruger vi meget krudt på at sende de ansatte på kursus,” siger Carsten Moberg.

Der kan også ske, at Logistikkompagniets kunder overtager en del af medarbejderne. F.eks. var et stort team medarbejdere hyret til at flytte møbelkæden ILVAs lager, og da den opgave var løst, blev en del af dem fastansat af ILVA.

Generelt er en ansættelse hos Logistikkompagniet lig med fast arbejde, og virksomheden gør en indsats for at beholde sine medarbejdere. Der findes dog eksempler på medarbejdere, der gerne vil fyres, når de f.eks. har været ansat i to år og dermed har optjent ret til dagpenge. Det kan også være, hvis ægtefællen trækkes i kontanthjælp, fordi manden tjener for meget, som det for nylig var tilfældet med en syrisk flygtning.

”Det er ikke vores kamp. Den skal kæmpes andetsteds. Hvis folk hellere vil holde fri end arbejde, og det kan lade sig gøre for dem, er der jo ikke så meget, vi kan stille op. Men vi prøver at lave en virksomhed, hvor det er rart at være. Det er jo det, vi kan gøre,” pointerer Moberg.

Faktisk stopper Carsten Moberg snart som adm. direktør i Logistikkompagniet. Han har med egne ord fyret sig selv fra den 1. januar 2017, og fremover skal han bruge sin tid på at stable nye projekter på benene i virksomheden. Fremover kommer virksomheden ikke kun til at koncentrere sig om logistik, hvad angår varelagre.

Aktiviteterne kommer også til at strække sig ud på landevejene, hvor der ifølge Carsten Moberg er en mangel på chauffører, som kun vil blive større. Derfor vil Logistikkompagniet nu til at engagere sig i chaufførudleje, så de ansatte kan få mulighed for at arbejde bag rattet i kombination med opgaver på et lager.

LÆS OGSÅ: Sociale virksomheder vækster lige så meget som andre


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu