”Det er jo ikke sådan, at jeg bare går rundt og føler og er empatisk 24/7”

LEDELSE DER LYKKES: Det er ikke hver dag, at ledere, der stopper i deres job, møder en tsunami af offentlige, kærlige og beundrende tilkendegivelser fra medarbejdere og kollegaer. Men det gjorde Bente Nielsen – efter 42 år i Danske Bank. Så har man nok alligevel gjort et eller andet rigtigt. 

Foto: PR/Danske Bank
Stine Bjerre Herdel

"Du har betydet så meget for os alle, og du vil i den grad blive savnet. Du har igennem alle årene været vort faste holdepunkt – med dygtighed, empati og omsorg for dine medarbejdere – og med en dør, der altid var åben for stort såvel for småt." 

"Kære Bente – du er Private Banking, både når det gælder dit store kunde- og medarbejderfokus. TAK for alle de gange, du har valgt mig til, din tro på mine evner og vores unikke samarbejde. Du er til stor inspiration!" 

Ledelse der lykkes

I serien her interviewer vi ledere, der på den ene eller den anden måde er lykkes med at rykke ledelsesfaget. Det handler ikke om at jagte det perfekte – men om at finde inspirationen og læringen. Du kan finde hele serien her

Sådan fortsætter listen af 143 kommentarer delt på LinkedIn, den dag Bente Nielsen annoncerede, at hun efter 42 år i Danske Bank, de 35 af dem som leder, stopper. 
 
En ren tsunami af ros, tak og professionelle tilkendegivelser ligger som en hale på opslaget fra den afgående direktør for Private Banking. Der henvises til alle hendes meritter, både som menneske og leder. 

Når man læser kommentarerne, kan man ikke undgå at tænke, at her er en leder, som i den grad har sat et positivt aftryk på både sine medmennesker og Danske Banks forretning. 

Bente Nielsen har i hovedparten af sine 42 år i Danske Bank haft med private banking (formuerådgivning) at gøre. Hun har arbejdet på gulvet som private banker, været regionsdirektør og altså senest chef for Danske Banks private banking-forretning i Danmark. 

Jeg har besluttet mig for at læse et udpluk af de mange kommentarer fra LinkedIn op for Bente Nielsen, da jeg møder hende på hendes sidste dag i banken den 28. februar. For jeg er nysgerrig på, om hun kan se sig selv i dem, og jeg har lyst til at høre hendes svar på, hvad det er for en type ledelse, der i så fald ligger bag. 

Der er flere af opslagene, der henviser til, at du selv har haft en fantastisk karriere – hvad har drevet den? 

Jeg har arbejdet et sted, som har bakket mig op i de livsfaser, jeg har været i, hele vejen igennem, for eksempel da jeg fik børn. Det tror jeg er afgørende for, at jeg har kunnet udrette de ting, jeg har, og at jeg er blevet i banken så længe.


"Ja, det har jeg. Når jeg står her og skal til at sige farvel, så synes jeg, jeg har fået lov til at prøve alt det, jeg gerne ville. Og samtidig har jeg altid fået lov til at bevare, hvem jeg selv er. Jeg har arbejdet et sted, som har bakket mig op i de livsfaser, jeg har været i, hele vejen igennem, for eksempel da jeg fik børn. Det tror jeg er afgørende for, at jeg har kunnet udrette de ting, jeg har, og at jeg er blevet i banken så længe. At jeg af min egen leder er blevet set, hørt og støttet." 

Meget apropos er der en, der skriver om dig: "Tak for alle de gange, du har valgt mig til, og for din tro på mine evner…" Det er ret flotte ord, hvad tænker du om dem? 

”Jeg tror, jeg i al ydmyghed har været god til at få folk til at tro på sig selv. Og du ved, jeg har måske ikke tænkt så meget over det i situationerne, men helt grundlæggende, så har jeg det sådan, at jeg tror, at alle mennesker har noget, de kan bidrage med. Også det, jeg ikke lige har fået øje på endnu. Så jeg vil oprigtigt gerne hjælpe folk med at komme frem til det, de er gode til. For vi er alle sammen gode til noget. 

Hvis man som leder tror på folk og hjælper dem med at skabe nogle små succeser, så kan man virkelig få folk til at vokse. I stedet for at fokusere på ting, der ikke bliver gjort rigtigt. 
Blå bog

Baggrund

  • 2019: Direktør for Danske Bank Private Banking
  • 2011-2019: Senior Vice President, Danske Bank Private Banking
  • 2008-2011: Chef for Danske Bank Private Banking
  • 2000-2008: Private Banker


Jeg gør mig også meget umage for ikke at komme med løsningerne på forhånd, men have tillid til, at folk selv kan komme med dem. Så jeg forventer på den ene side meget af dem, jeg er leder for, men jeg har også kæmpestor tillid til, at de selv kan komme med deres bud på en løsning. 

Og det gode ved at lade medarbejderne selv komme med løsningerne er, at engagementet bliver meget højere.” 

Der er mange, der nævner ordet ’samarbejde’ og fremhæver dine relationelle evner. Hvordan har det været et træk hos dig som leder, og hvorfor er det vigtigt? 

”Det er lidt apropos det her med ikke altid at komme med løsningerne, bare fordi man er leder. Det er, som om ledelse er blevet noget, der ofte fremhæves som en beslutningskompetence. En mulighed for at træffe nogle beslutninger, som man kan få andre til at gøre for sig. I stedet for at se ledelse som det at få folk med sig og arbejde sammen om et fælles mål. 

Hvis man som leder tror på folk og hjælper dem med at skabe nogle små succeser, så kan man virkelig få folk til at vokse. I stedet for at fokusere på ting, der ikke bliver gjort rigtigt.

For mig er lederskab det sidste – det handler om at få følgeskab og samarbejde. Det handler om at forstå, hvad der rører sig rundt omkring. Det får du ved at lytte til, hvad medarbejderne siger, hvad kunderne siger, og hvad sker der uden for vinduerne. Jeg har haft medarbejdere rundt om i hele landet og har gjort en del ud af at komme rundt til dem alle sammen. Det giver jo også den fordel, at man kommer tættere på det, der sker i virkeligheden, og i øvrigt ser konsekvenserne af de beslutninger, der bliver taget. 

Så jeg tror på, at hvis vi taler om tingene og hjælper hinanden, så får vi også udvidet løsningsrummet. Ellers bliver det hele jo bare data, beslutning, eksekvering.” 

"Du har igennem alle årene været vort faste holdepunkt – med dygtighed, empati og omsorg for dine medarbejdere – og med en dør, der altid var åben for stort såvel som småt," står der også på LinkedIn. Hvordan går de her meget bløde kompetencer, som mange af kommentarerne fremhæver, hånd i hånd med også at skabe resultater i den finansielle verden? 

”De to ting hænger godt sammen. Nu går jeg jo ikke bare rundt og føler og er empatisk 24/7, for jeg bruger også rigtig meget tid på at have styr på forretning og strategi, og jeg går meget op i at skabe resultater for kunderne. Det er helt afgørende. Jeg er også sådan en, der kæmper. Kæmper for medarbejderne, kæmper for forandring, kæmper for kunderne. 

Men jeg er bare oprigtigt interesseret i andre mennesker. Så når nogen spørger mig om noget eller fortæller mig noget, så hører jeg faktisk efter. Så kan man være nødt til at sige, at ”det lyder megaspændende, men jeg må simpelthen løbe nu” indimellem. Men jeg er helt ærligt interesseret i, hvad folk har på hjerte. 

Og så skal man heller ikke undervurdere, at den lytten også har gjort, at jeg ved så meget om Private Banking-forretningen. Det har gjort mig bedre til mit job som leder, fordi jeg forstår så mange facetter af banken, som jeg har kunnet omsætte til konkrete planer for, hvordan vi bedst når i mål.” 

Så det kan faktisk godt være lidt en fordel, også forretningsmæssigt, at bruge tid på virkelig at lytte til folk og lade døren stå åben? 

”Altså, jeg gør det jo ikke, fordi jeg har et skjult motiv for at drive en bedre forretning. Men jeg kan bare se, at det har den effekt. Og det giver jo også mening, at hvis du vil interessere dig for andre vinkler end dem, du bare kan læse i en analyse, så må du tale med kunder og medarbejdere.” 
 
Du fremhæves også flere gange i kommentarerne som en, der er dygtig til at motivere og inspirere. Hvordan har du konkret gjort det? 

”Jeg har altid selv været meget nysgerrig. Dels på, hvordan man driver private banking, men også på alt muligt andet. Hvordan gør man i udlandet, hvilke trends ser man der? Hvad med andre brancher? Hvordan bruger man for eksempel robotter og kunstig intelligens i sundhedssektoren, og kan det omsættes til en bank? 

Det er, som om ledelse er blevet noget, der ofte fremhæves som en beslutningskompetence. En mulighed for at træffe nogle beslutninger, som man kan få andre til at gøre for sig. I stedet for at se ledelse som det at få folk med sig og arbejde sammen om et fælles mål. 



Den nysgerrighed og den inspiration, jeg selv har søgt, den har jeg delt meget med mine kollegaer og medarbejdere. Konkret har jeg lavet nogle inspirationsdage for medarbejderne, og det kan jeg se skaber en kultur, hvor folk selv bliver mere engagerede og har lyst til at spørge og undersøge.  

For mig er det vigtigt, at vi får en forståelse af, hvad der bevæger sig derude, og hvad det kan betyde.  

Vi skal jo udvikle os i takt med det, som fremtiden bringer. Og hvis vi forstår, hvad der kommer derude, så kan vi bedre følge med – i stedet for, at det kommer som en overraskelse eller som noget, vi forsøger at skærme os imod ved at rulle gardinerne ned.” 

Der er en hel del kvinder, der skriver, at du har haft betydning for dem. Har du nogensinde tænkt på, om du har været et ledelsesforbillede specifikt for kvinder i en branche, hvor der ellers ikke er mange kvinder i toppen?  

”Nej, det har jeg faktisk ikke. Jeg er ikke kvinde og leder, jeg er bare leder. Jeg anerkender og respekterer på den ene side måden, tingene foregår på i en meget corporate verden som finansbranchen, men jeg har også haft pladsen til at gøre tingene på en anden måde. Jeg tror, jeg rummer facetter af både maskuline og feminine egenskaber, og for mig handler ledelse om at være god til at balancere de egenskaber mere end om køn.”  

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu