Det latinske Europa viser vejen

Danske designikoner som Fritz Hansen, Royal Copenhagen og Bang & Olufsen kan lære meget af den franske og italienske luksusindustri, som i øjeblikket leverer helt forrygende økonomiske resultater. Mens Frankrig og Italien ofte omtales som ineffektive og gældsatte nationer i et kriseramt Europa, viser luksusbrands som Louis Vuitton, Hermès, Gucci og Cartier vejen for resten af Europa, når det handler om at skabe succesrig eksport med høj merværdi, højt vidensindhold og systematisk kommerciel udnyttelse af Europas prestigiøse kulturarv.

Danske designikoner som Fritz Hansen, Royal Copenhagen og Bang & Olufsen kan lære meget af den franske og italienske luksusindustri, som i øjeblikket leverer helt forrygende økonomiske resultater. Frankrig og Italien omtales ofte som ineffektive og gældsatte nationer i et kriseramt Europa. Men landenes luksusbrands som Louis Vuitton, Hermès, Gucci og Cartier viser faktisk vejen for resten af Europa, når det handler om at skabe succesrig eksport med høj merværdi, højt vidensindhold og systematisk kommerciel udnyttelse af Europas prestigiøse kulturarv.

Latinsk luksus boomer i Asien

Forstør

Verdens mest kostbare luksusbrands, mio. dollar

Franske og italienske brands er helt dominerende på listen over verdens mest værdifulde luksusbrands, som har deres klart største markeder i Japan og Kina.

Kilde: Bloomberg og World Luxury Association.

Det franske brand Hermès er des­uden begyndt at udnytte sin knowhow til at udvikle asiatiske brands. På baggrund af den europæiske luksusindustris fintunede forretningsmodeller hjælper Hermès asiatiske brands med at sælge luksusvarer med rødder i asiatisk kulturarv og håndværksmæssig tradition til både asiatiske og europæiske kunder.  Hermès har f.eks. udviklet det kinesiske luksusbrand Shang Xia, der producerer og sælger klassiske luksusprodukter i materialer som keramik, filt, bambus og jade. Efter at have åbnet to Shang Xia-butikker i Shanghai og Beijing med succes er man nu klar til at sælge Shang Xias produkter fra en ny butik i den fashionable rue de Sèvres i Paris, hvor også Hermès’ egen hovedbutik holder til.

Senest har de to førende franske luksuskoncerner LVMH og Hermès offentliggjort fremragende resultater for 2011. Hermès kom ud med et rent overskud på knap 600 millioner euro og en overskudsgrad på godt 31 pct. Det væsentligt større LVMH kom ud af 2011 med et overskud før skat på 5 milliarder euro på baggrund af en omsætning på godt 23 milliarder.

Også den franske PPR-koncern, der blandt andet ejer italienske Gucci, har i 2011 præsteret helt overvældende resultater med en overskudsgrad på 25,7 pct. efter en samlet omsætning på 4,9 milliarder euro.

Hermès og LVMH har over de seneste ti år udviklet en sublim knowhow i at opkøbe gamle mærkevareproducenter, som man udstyrer med en ny selvstændig kreativ ledelse og kobler med koncernernes knowhow inden for brandbuilding og forretningsudvikling. Hos LVMH er det seneste projekt af den type opkøbet af den hensygnende kuffertfabrikant Moynat, der er grundlagt i 1849.

De franske luksuskoncerner tordner desuden frem i Kina, selv om man i de seneste år har skruet priserne kraftigt i vejret på baggrund af både euroens fald og stigende råvarepriser.

Dermed går de to franske koncerner den stik modsatte vej af danske Fritz Hansen, Royal Copenhagen og B&O, som alle i øjeblikket giver store rabatter på deres varer i Danmark i et forsøg på at booste deres faldende omsætning.

Kilde: AFP


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu