Det nye tobaksøjeblik: Er reklamebranchen klar til at sige nej til benzin, bøffer og biler?

Forskere og ngo’er opfordrer reklamebranchen til at droppe arbejde for klimatunge virksomheder. Lovgivning er på vej i flere lande, men herhjemme er branchen endnu ikke klar til at klassificere fossile brændstoffer, bøffer og flyrejser som “badvertising”. Det vil ramme dem hårdt, mener eksperter.

Foto: Michael Hedelain/Greenpeace

 I et fælles opråb har 450 forskere for nylig opfordret reklamebranchen til at droppe kunder inden for kul, olie og gas. De kræver samtidig, at man forbyder reklamer, der “slører eller nedtoner vores data og risikoen for klimakatastrofe”, som der står i det brev, der er sendt ud af de amerikanske organisationer Clean Creatives og Union of Concerned Scientists.

Det er blot et af mange eksempler på det voksende pres, der lige nu rammer PR- og reklamebranchen og dens rolle som potentiel bremseklods for den grønne omstilling. På tværs af landegrænser sætter medier, eksperter og klimaorganisationer i stigende grad spotlyset på de kreative kommunikationsfolk, der gennem reklamer lokker forbrugerne til at belaste klimaet eller via deres politiske lobbyisme sætter benspænd op for progressiv ny klimalovgivning.

I USA er oliegiganterne Exxon Mobil, Shell, BP og Chevron alle blevet sagsøgt og under ed blevet bedt om at gøre rede for deres reklame- og lobbystrategier i relation til klimaet. Herhjemme mødte Mercedes-Benz omkring årsskiftet hård kritik og anklager om greenwashing for en “vildledende kampagne”, hvor den klage, der af Greenpeace blev sendt til Forbrugerombudsmanden, udover bilfabrikanten selv også omfattede reklamebureauet, som har designet kampagnen, samt de medier, der bragte kampagnen.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu