Bilfabrikanternes store elbilræs

I løbet af 2017 har verdens bilfabrikanter – presset af myndighedernes krav – nærmest haft en kappestrid kørende om at komme med de mest vidtløftige planer for udviklingen af nye el- og hybridbiler.

Anders Rostgaard Birkmann

MM Special: Nu kappes der om elbilerne

Verdens førende bilproducenter har nu indset, at udviklingen kun går én vej: i retning af flere elbiler, mange flere elbiler.

Udviklingen sender disruptive bølger gennem bilindustrien – især i Europa, hvor man har været væsentligt langsommere end Kina og USA til at indse uomgængeligheden.

Fra de store konsulenthuse lyder det, at omstillingen til elektrisk drevet mobilitet vil medføre langt dybere samfundsmæssige forandringer end blot overgangen fra forbrændingsmotoren til elmotoren.

2017 bliver vendepunktet: Nu kommer elbilerne

MM MENER: Varmepumpen er mere sexet end en Tesla

Bilfabrikanternes store elbilræs

Europa missede det globale batteriræs

Elbilen er den grønne omstillings hvide hval i Danmark

Omstillingen til elbusser ruller, men koster knaster

Elbus-eksperimenter har kostet København 100 millioner kroner

BMW

BMW har siden 2008 arbejdet med batteridrevne biler. Elbilseventyret begyndte med 500 modeller af BMW’s Mini Cooper. I 2014 lancerede BMW sin i3-model, som siden er blevet masseproduceret – og som i øvrigt er den model, man kan leje hos den populære delebilstjeneste DriveNow. Serien er siden blevet udvidet, og lige nu forventer BMW at have 25 elektriske modeller i 2025. 12 af dem vil være rene elektriske biler, mens 13 vil være hybridmodeller.

Fiat-Chrysler

Fiat-Chrysler-koncernen hører til blandt de mindst elektrificerede bilmærker. CEO Sergio Marchionne mærker presset, men han turnerer stadig rundt med sin skepsis i forhold til el-biler. Han er en bramfri person og kendt for i offentligheden at fraråde sine kunder at købe koncernens eneste rene elbil. I 2014 sagde han: “Jeg håber ikke, at I køber den, for hver gang jeg sælger én, koster det mig 14.000 dollar”. Ud over Fiat 500e har Fiat-Chrysler kun haft et andet elektrisk alternativ i form af Chrysler Pacifica Hybrid Minivan. I sommer erkendte Marchionne dog, at han på grund af myndighedernes pres ikke længere kan komme uden om at udvikle el- og hybridbiler.

Daimler

Daimler, der står bag brands’ene Mercedes og Smart, har eksperimenteret med elbiler lige siden lanceringen af Smart Fortwo City Car i London i 2007. Salget har dog ikke været så voldsomt, men ambitionerne i koncernen er nu skruet i vejret. Således forventer Daimler, at koncernen vil have mere end 10 rene elektriske bilmodeller i 2025, og 50 modeller, hvis man også tæller hybridmodeller med. Eksempelvis vil der for hver enkelt model af luksusbrandet Mercedes-Benz være en elektrisk udgave i 2022.

Ford

Ford har over en årrække eksperimenteret med elektriske biler, men de har længe satset mere på hybridteknologier end rene elbilsteknologier. I oktober lancerede Ford imidlertid en ny, ambitiøs plan om at levere 13 nye elektriske biler – hovedsagelig hybridmodeller – i løbet af de næste fem år. Desuden vil Ford investere 4,5 mia. dollar i teknologi til rene eldrevne biler. Ford har desuden internt danne gruppen ’Team Edison’, som skal “tænke stort og hurtigt for at levere køretøjer og oplevelser, der er unikke for Ford, med et human-centered design.”

General Motors

Den amerikanske bilkoncern, der står bag brands som Chevrolet og Cadillac, er et sandt dydsmønster i elbilssammenhæng. Især hybrid-modellen Chevrolet Volt har i en årrække været en sællert, og GM kom i 2016 også med på bølgen af rene elbiler med Chevrolet Bolt. For nylig fortalte GM, den Detroit-baserede bilfabrikant, at man vil introducere mindst 20 nye elbiler i 2023. Aktiemarkedet anerkender tilsyneladende GM’s indsats. Aktierne er steget med 30 procent i løbet af de seneste 12 måneder. Det betyder, målt på markedsværdi, at GM nu er verdens mest værdifulde bilfabrikant, efter i en kort periode at have overladt tronen til Tesla.

Honda

Japanske Honda har længe befundet sig et stykke væk fra batterier og elektricitet, men afslørede i sommer sine planer for at komme med på den elektriske bølge med to nye hybridmodeller til det europæiske marked. På trods af tidligere tiders aversion mod rene elektriske biler vil Honda nu også levere en ren elbil. Der er ikke mange detaljer om den nye bil, men den vil ifølge CEO Takahiro Hachigo være klar som en “produktionsmodel” i 2019. Honda har længe satset og arbejdet med en anden grøn teknologi, brændselscelle-teknologien.

Hyundai og Kia

Hyundai Motors meddelte i august, at bilkoncernen nu putter elektrisk drevne biler i centrum af sin produktstrategi. Blandt andet vil Hyundai – der sammen med søstervirksomheden Kia Motors er verdens femtestørste producent – tage kampen op mod Tesla i udviklingen af en eldrevet bil, der kan køre længere distancer. Hyundai og Kia har ambitioner om tilsammen at levere otte rene biler I 2022.

Mitsubishi

I 1971 byggede Mitsubishi sin første elbil, men det er aldrig lykkedes for alvor at få et forspring i salgsstatistikkerne. Ligesom de fleste andre bilproducenter regner Mitsubishi nu også med, at eldrevne biler kan blive konkurrencedygtige på grund af de lave batteripriser. Mitsubishi vil – sammen med sine alliancepartnere Renault og Nissan – lancere 12 elbiler inden 2022.

Nissan-Renault

Mangeårig CEO for Nissan-Renault, Carlos Ghosn, er berømt for sin støtte til elbilerne. Allerede i 2009 sagde han meget profetisk, at elbiler ville udgøre 10 procent af markedet i 2020. Dengang sagde han også, at selskabet ville investere 5 mia. dollar i projektet. Det førte bl.a. til modellen Nissan Leaf, som stadigvæk topper salgsstatistikkerne.

Tesla

Ingen kan komme uden om, at Tesla på mange måder har sat standarden for udviklingen af den rene elekriske bil. Elon Musks strategi var i første omgang at få succes i luksusmarkedet og siden gøre Tesla til hvermandseje. Den første del af strategien er lykkedes, men lige nu kniber det for Tesla med at få hvermandseje-modellen, 3s, på markedet. På nuværende tidspunkt skulle Tesla efter planen producere 5.000 modeller om ugen, men i starten af oktober meldte Tesla ud, at man var langt fra målet.

Toyota og Mazda

Siden 1990’erne har Toyota med sit Prius-brand dyrket hybridbilen, men de er fortsat et stykke fra det rene elbilsmarked. Tidligere på året bekendtgjorde Toyota og Mazda, at de to producenter nu har indgået en alliance om sammen at udvikle de basale teknologier til elbiler. Mazda har tidligere bekendtgjort, at bilfabrikanten vil præsentere en ren elbil i 2020.

Volkswagen (Audi/Porsche)

VW-koncernen er kommet sent ind i elbilskampen – den første e-Golf ramte først markedet i 2014. Men oven på hele skandalen om anvendelse af snydesoftware for at bedrage myndighedernes test af udstødningsgasser er ambitionerne på elbilsfronten helt i top. Volkswagen vil frem mod 2030 bl.a. investere 20 mia. euro i udviklingen af elbiler, og de har nu et erklæret mål om at udfordre Tesla.

Volvo

Svenske Volvo, der i dag er ejet af kinesiske Geely, kom først for alvor med på den elektriske bølge i sommer, da bilfabrikanten annoncerede, at forbrændingsmotoren, som eneste motor i bilen, er fortid i 2019. Ud over en stribe hybridmodeller vil Volvo lancere fem fuldt ud elektriske biler fra 2019 til 2021.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu