Bilfabrikanternes store elbilræs

I løbet af 2017 har verdens bilfabrikanter – presset af myndighedernes krav – nærmest haft en kappestrid kørende om at komme med de mest vidtløftige planer for udviklingen af nye el- og hybridbiler.

BMW har siden 2008 arbejdet med batteridrevne biler. Elbilseventyret begyndte med 500 modeller af BMW’s Mini Cooper. I 2014 lancerede BMW sin i3-model, som siden er blevet masseproduceret – og som i øvrigt er den model, man kan leje hos den populære delebilstjeneste DriveNow. Serien er siden blevet udvidet, og lige nu forventer BMW at have 25 elektriske modeller i 2025. 12 af dem vil være rene elektriske biler, mens 13 vil være hybridmodeller.

Fiat-Chrysler-koncernen hører til blandt de mindst elektrificerede bilmærker. CEO Sergio Marchionne mærker presset, men han turnerer stadig rundt med sin skepsis i forhold til el-biler. Han er en bramfri person og kendt for i offentligheden at fraråde sine kunder at købe koncernens eneste rene elbil. I 2014 sagde han: “Jeg håber ikke, at I køber den, for hver gang jeg sælger én, koster det mig 14.000 dollar”. Ud over Fiat 500e har Fiat-Chrysler kun haft et andet elektrisk alternativ i form af Chrysler Pacifica Hybrid Minivan. I sommer erkendte Marchionne dog, at han på grund af myndighedernes pres ikke længere kan komme uden om at udvikle el- og hybridbiler.

Login