Detailhandlens digitale revolution splitter supermarkeder

Dansk Supermarked og Coop ser vidt forskelligt på mulighederne for at gennemføre målrettet markedsføring ud fra kundernes forbrug og lave avancerede loyalitetsprogrammer knyttet an på betalingskortet. Det er ellers blevet muligt på grund af en ny betalingslov. Vi ser nærmere på de danske giganters strategier for loyalitetsprogrammer og markedsføring.

Kan du lide fransk vin, eller er du glad for en særlig type italiensk ost, kommer du fremover til at modtage reklamer og tilbud på lige præcis de produkter, du køber flest af. Det er realiteten, efter at en ny betalingslov faldt på plads i sidste uge efter meget tovtrækkeri mellem forbrugerorganisationer på den ene side og detailhandlen med Dansk Erhverv i spidsen på den anden.

”Den nye lov betyder, at man kan koble loyalitetsfunktioner på betalingskort eller apps. Det vil ske nu og skubbe til en udvikling, der allerede er i gang. Der vil også komme nye muligheder for at skabe mersalg, fordi man nu kan få data om kundens forbrug. Så kan man mere individuelt målrette tilbud til noget, kunden kan forholde sig til,” siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Loven åbner for en myriade af tekniske muligheder såsom at lade en detailkundes samlede forbrug af alt fra bleer til tandpasta og franske baguetter registrere – og så kan detailkæden give særlige loyalitetsfordele i samarbejde med producenten, hvis kunden er storforbruger af for eksempel et bestemt varemærke.

Login