Digital gearing er en forudsætning for vækst

Musikindustrien, filmindustrien, rejsebranchen, medierne og detailhandlen. Det er nogle af de store industrier, som de seneste år er blevet rystet af de digitale teknologier, hvor nye løsninger, produkter og ydelser fundamentalt har forandret måden, hvorpå virksomheder inden for disse industrier udvikles og vækstes. Men digitaliseringen er i høj grad også i gang med at forandre mere traditionelle brancher såsom bank-, landbrugs-, energi- og sundhedssektoren samt den brede produktionssektor.

[quote align="right" author=""]Tidligere forskning fra Boston Consulting Group viser, at virksomhedsledere, der udnytter og bruger big data, genererer 12 procent højere indtjening end virksomheder, der ikke eksperimenterer med brugen af big data.[/quote]

På tværs af disse brancher og sektorer er virksomheder i dag tvunget til at spille på en ny bane, hvor den digitale udvikling har skabt helt nye regler og helt nye modstandere. Den udvikling gør det afgørende for den enkelte virksomhed, for bestyrelsen og direktøren at fokusere på at blive gearet til den digitale udvikling. Det indebærer, at man udvikler en digital strategi, digitale forretningsmodeller og digitale produkter som en grundforudsætning for at drive hele virksomhedens forretning de kommende år.

For at skabe en succesfuld vækstvirksomhed i den nye digitale økonomi skal den enkelte virksomhed ifølge det internationale konsulenthus Boston Consulting Group fokusere på fem primære indsatsområder.

  1. En agil strategi
    I takt med, at forbrugernes behov, virksomhedernes produktion og digitale teknologier udvikles, bliver det sværere for den enkelte virksomhed at udforme og fastholde en langsigtet strategi for den digitale udvikling. Tværtimod har agile strategier for softwareudvikling i store digitale vækstvirksomheder som Google, Amazon, Facebook og Twitter vist sig enormt succesfulde. De har alle høstet store fordele af at fokusere på ’learning by doing’, men med øje for omstillingsparathed og hurtig tilpasning til skiftende krav i henseende til forbrugernes behov.
    Et væsentligt element i den strategi er, at ledelsen formår at udvikle virksomhedens organisation og kultur, så den understøtter den digitale transformation gennem strukturer, ledelse og incitamenter, der fremmer omstillingsparathed, risikovillighed og eksperimenter.
     
  2. Nytænk din virksomhed (før andre gør det)
    Gamle etablerede virksomheder er i stigende grad under angreb fra et væld af nystartede digitale virksomheder, der genopfinder serviceydelser og produkter ved at tage fat i forbrugernes behov på helt nye måder. Det sker inden for flere brancher – konkrete eksempler er taxaordningen Uber og udlejningsportalen Airbnb. Der kommer hele tiden nye digitale spillere til, og tempoet, hvormed de etablerede virksomheder udfordres, er hastigt stigende. Det stiller krav til de etablerede virksomheder om at komme med på vognen og selv tænke proaktivt og innovativt. Det handler bl.a. om, at virksomhederne er i stand til at identificere og skabe helt nye forretningsmuligheder med afsæt i de nye digitale muligheder, og at de forstår at udfordre deres egen forretningsmodel med udgangspunkt i deres kunders ændrede behov og muligheder.
     
  3. Digitaliser kerneforretningen
    Topledelsen i de etablerede virksomheder skal udnytte de digitale muligheder til at omdanne den nuværende kerneforretning. Det handler ikke kun om at udrulle nye it-projekter, men om grundlæggende at omdanne den enkelte virksomheds kerneforretning til den digitale verden for at optimere virksomhedens processer, omstillingsparathed og omkostningsniveau. Frontløbende virksomheder, der har forstået at gribe den mulighed, tænker holistisk og rundt om hele virksomheden, i henseende til hvordan den digitale indsats kan skabe en markant ændring i virksomhedens kerneforretning, ydeevne og værdiskabelse for kunderne. De tænker ikke blot i digitalisering som ekstern kommunikation og markedsføring, men i digitalisering som en helt afgørende forudsætning i virksomhedens drift, produktion og back office-funktioner. Og de frontløbende virksomheder tackler de mange indsatser parallelt ved hjælp af standardiserede processer og agile teknikker, som muliggør en høj grad af effektivitet og fleksibilitet i deres digitale strategi.
     
  4. Skab værdi af data
    Den digitale udvikling, herunder de mange nye analytiske redskaber som eksempelvis Google Analytics, giver virksomheder nye muligheder for at skabe sig en markant konkurrencefordel, hvis de forstår at udnytte og bruge den store mængde data, som de ligger inde med. En strategisk og målrettet brug af den enkelte virksomheds data åbner døren til at kunne generere helt nye indtægtskilder, etablere forretningsenheder og skabe nye servicer og produkter.
    De virksomheder og virksomhedsledere, som er længst fremme i den tankegang, forsøger kontinuerligt at finde måder at forbedre udnyttelsen af interne og eksterne digitale data. Tidligere forskning fra Boston Consulting Group viser, at virksomhedsledere, der udnytter og bruger ??big data, genererer 12 procent højere indtjening end virksomheder, der ikke eksperimenterer med brugen af big data. De virksomhedsledere, som bruger big data, er derudover tre gange mere tilbøjelige til at bruge disse data i udviklingen af nye projektideer, designs og servicer.
     
  5. Placer din virksomhed i det bredere økosystem
    Virksomheder skal sikre deres plads i det bredere digitale økosystem – det vil sige i et bredere digitalt netværk af virksomheder, individuelle bidragydere, institutioner og kunder, der interagerer for at skabe gensidig værdi. De digitale økosystemer påvirker næsten alle virksomheder, som opererer inden for forbrugercentrerede industrier gennem et tæt samarbejde mellem partnere, institutioner og kunder.
    Samarbejde på tværs af et bredere økosystem skaber nye muligheder for at opfylde forbrugernes behov og efterspørgsel på nye produkter. Nye tekniske platforme, der tillader enheder, applikationer, data, produkter og tjenester til at arbejde sammen på nye måder, bliver kernen i denne strategi. 

Kilde: "The digital imperative", Boston Consulting Group, 2015.

Forrige artikel De godeste lande i verden Næste artikel Fører kompetenceudvikling til bedre bundlinje?