Digitale markedspladser tiltrækker milliardinvesteringer

Taxachaufførerne hader Uber, og hotelbranchen hader Airbnb. Men investorerne elsker dem.

De to amerikanske virksomheder, der nok er de bedst kendte eksempler på digitale on-demand-servicevirksomheder, har begge stablet en lovende forretning på benene ved at etablere og udbrede særdeles brugervenlige onlinemarkedspladser for henholdsvis taxakørsel og booking af overnatningsmuligheder.

Mellemmanden er væk, og mens forbrugerne sparer penge af netop den grund, kan nogle få innovative techvirksomheder, der typisk har hovedsæde i San Francisco, tjene styrtende med penge. Og det samme kan de investorer, der tidligt har lagt penge på bordet til iværksætterne.

Digital milliardvækst" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/197d5-next_fig01_02_top-10-on-demand-startups.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e8abb-next_fig01_02_top-10-on-demand-startups.png | Forstør   Luk

Uber er investorernes mest populære startup for on-demand-markedspladser, hvor virksomheder via apps på mobiltelefonen skaber en brugervenlig formidling af f.eks. dagligvareudbringning, delebiler, arbejdskraft og boliger. 

Note: 1 Foreløbige investeringer fra januar til maj 2015., Kilde: “On-demand investment trends”, CBS Insights, maj 2015 [/graph]

Derfor er investeringerne de seneste år da også væltet ind til den type digitale virksomheder, som via apps på mobiltelefonen skaber en bekvem og brugervenlig formidling af alt fra dagligvarer, over delebiler, til arbejdskraft og boliger.

Fra et beskedent niveau på omkring 57 millioner dollar i 2010 er investeringerne til de digitale on-demand-virksomheder siden vokset støt indtil sidste år, hvor interessen for især Uber fik investeringsmassen til nærmest at eksplodere til samlet set over 4 milliarder dollar. Heraf gik langt størstedelen – omkring 2,4 milliarder – alene til Uber.

I år ser det mindst lige så lovende ud, da der allerede i april var investeret for knap 4 milliarder dollar i on-demand-branchen. Det har analysevirksomheden CBS Insights regnet sig frem til i en ny rapport om investeringstendenserne på området. Se figur 1.

Det digitale markedspladskoncept har derfor ikke overraskende bredt sig til alle mulige andre områder, og i dag er nogle af de mest lovende, og derfor også mest velfinansierede, techvirksomheder netop nogle af dem, der udnytter ideen i den digitale markedsplads og i et eller andet omfang kombinerer den med tankerne fra deleøkonomien.

Mens taxa- og delekørselsvirksomheden Uber uden tvivl er investorernes absolutte darling, er også andre virksomheder i stigende grad kommet med på den stærkt voksende investeringsbølge.

[graph title="Top 10 on-demand-startups" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “On-demand investment trends”, CBS Insights, maj 2015 

På top-10 over de mest velfinansierede amerikanske on-demand-virksomheder ligger Uber godt nok klart nummer 1, men nummer 2 er konkurrenten Lyft, der også har skabt en onlinemarkedsplads for samkørsel. Airbnb ligger nummer 3 efterfulgt af virksomheden Instacart, der har skabt et onlinemarked for dagligvareudlevering. Se figur 2.

Thumbtack er en anden lovende startup, der allerede har tiltrukket omkring 150 millioner investeringsdollar til sin onlinemarkedsplads for formidling af arbejdskraft. Når den virksomhed bliver opskaleret og erobrer markedsandele, vil alverdens vikarbureauer og headhuntere formentlig også komme til at mærke hadet vokse, i takt med at deres indtjening skrumper.

Forrige artikel Solcelle-app gør borgerne til bæredygtighedsaktivister Næste artikel Den digitale virkelighed sætter politikere under pres Den digitale virkelighed sætter politikere under pres