Digitale markedspladser tiltrækker milliardinvesteringer
Mandag Morgen
Taxachaufførerne hader Uber, og hotelbranchen hader Airbnb. Men investorerne elsker dem.
De to amerikanske virksomheder, der nok er de bedst kendte eksempler på digitale on-demand-servicevirksomheder, har begge stablet en lovende forretning på benene ved at etablere og udbrede særdeles brugervenlige onlinemarkedspladser for henholdsvis taxakørsel og booking af overnatningsmuligheder.
Mellemmanden er væk, og mens forbrugerne sparer penge af netop den grund, kan nogle få innovative techvirksomheder, der typisk har hovedsæde i San Francisco, tjene styrtende med penge. Og det samme kan de investorer, der tidligt har lagt penge på bordet til iværksætterne.
Digital milliardvækst" caption="Figur 1
Uber er investorernes mest populære startup for on-demand-markedspladser, hvor virksomheder via apps på mobiltelefonen skaber en brugervenlig formidling af f.eks. dagligvareudbringning, delebiler, arbejdskraft og boliger.
Kilde: “On-demand investment trends”, CBS Insights, maj 2015
På top-10 over de mest velfinansierede amerikanske on-demand-virksomheder ligger Uber godt nok klart nummer 1, men nummer 2 er konkurrenten Lyft, der også har skabt en onlinemarkedsplads for samkørsel. Airbnb ligger nummer 3 efterfulgt af virksomheden Instacart, der har skabt et onlinemarked for dagligvareudlevering. Se figur 2.
Thumbtack er en anden lovende startup, der allerede har tiltrukket omkring 150 millioner investeringsdollar til sin onlinemarkedsplads for formidling af arbejdskraft. Når den virksomhed bliver opskaleret og erobrer markedsandele, vil alverdens vikarbureauer og headhuntere formentlig også komme til at mærke hadet vokse, i takt med at deres indtjening skrumper.