DONG og Goldman Sachs skal navigere i et politisk minefelt

Politikernes skiftende luner er den største økonomiske risiko for DONG og andre energiselskaber. De ofte modstridende hensyn til klima, forsyningssikkerhed, beskæftigelse, forbrugerpriser m.v. har banet vej for en massiv politisk styring af energiområdet. Usikkerheden om rammebetingelserne og de skiftende tilskudsregimer i de enkelte EU-lande får investorer til at kræve høje risikopræmier for at skyde penge i sektoren. Det kan paradoksalt nok betyde, at det er billigere at beholde selskaberne på offentlige hænder. Den politiske usikkerhed er størst i Storbritannien, der er DONG Energys største marked for havvindmøller. Men også i Tyskland og Frankrig kan der være kursændringer på vej. Liberaliseringsbølgen på det europæiske energimarked er slut, mener en af Europas førende eksperter i energipolitik og energiøkonomi. Efter den voldsomme ekspansion i årene frem til finanskrisen trækker mange af de største energiselskaber sig nu tilbage til de nationale markeder.

Claus Kragh

Hvis nogen havde troet, at der venter et frit markedsøkonomisk nirvana for DONG Energy, når Goldman Sachs, ATP og PFA er optaget i aktionærkredsen, kan de godt tro om igen. Behovet for en kapitaludvidelse, der først og fremmest er udløst af DONG’s dristige satsning på opførelse af havvindmølleparker, kommer på et tidspunkt, hvor de nationale energimarkeder i Nordvesteuropa har udviklet sig til veritable politiske minefelter.

Energimarkedet ligger i krydsfeltet mellem stærke klimapolitiske, industripolitiske, beskæftigelsesmæssige, økonomiske og sociale interesser og hensyn. Nationale regeringer, kommunale myndigheder, kunder, aktionærer og ngo’er har så mange modsatrettede ønsker til energiforsyningen, at det begrænser de store energiselskabers reelle handlefrihed og i sidste ende påvirker deres bundlinje afgørende.

Dong er Europas største ejer af havvindmøller" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/0e330-ckr_fig02_massiv-vaekst-i-havvindmoller.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8358d-ckr_fig02_massiv-vaekst-i-havvindmoller.png | Forstør   Luk

Storbritannien er Europas største forbruger af strøm fra havvindmøller. 56 pct. af den samlede kapacitet står i havet omkring De Britiske Øer. 19 pct. står i havet omkring Danmark, mens Belgien med dets meget korte kyststrækning har installeret 8,7 pct. af alle de havvindmøller, der er opført i Europa.

Kilde: EWEA. [/graph]

I energipolitisk forstand står Europa i en helt ny fase, hvor det ikke længere er politiske ønsker om liberalisering og konkurrenceudsættelse, der er de væsentligste drivere.

De mange nye politiske risici vækker stærk bekymring hos private investorer som eksempelvis Goldman Sachs. Som DONG-sagen viser, kræver investorerne betydelige kontraktmæssige indrømmelser og forbehold for at investere i energisektoren. Omvendt understreger den amerikanske investeringsbanks iver efter at indtræde i DONG’s ejerkreds også, at der er betydelige potentielle gevinster at hente ved at deltage i den stærkt statsstøttede grønne guldfeber, der hersker i landene omkring Nordsøen. Udbygningen af offshore-kapaciteten vokser voldsomt, og DONG er den klart dominerende spiller. Se figur 1 og 2.

Den overordnede udvikling på de europæiske energimarkeder skaber paradoksalt nok en situation, hvor det er tvivlsomt, om det overhovedet er en god forretning for de europæiske regeringer at forsøge at øge private investorers ejerskab i energisektoren.

Det mener Georg Zachmann, en af Europas førende uafhængige eksperter i energipolitik og økonomi. Zachmann, der arbejder ved tænketanken Bruegel i Bruxelles, har i de seneste ti år beskæftiget sig indgående med udviklingen i europæisk energipolitik. Han præsenterede i september 2013 rapporten ”Electricity without borders: a plan to make the internal market work”, hvor han konkluderer, at Europas mere end 30 nationale energimarkeder er stærkt politiserede – og at det vil kræve betydelig politisk intervention på europæisk niveau, hvis disse markeder skal bringes til at fungere på en måde, der sikrer en omkostningseffektiv energiforsyning.

[graph title="Massiv vækst" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: EWEA. 

Ifølge Georg Zachmann er der reelt tale om en tendens i retning af øget nationalisering på de europæiske energimarkeder. ”Når regeringer bestemmer, hvornår og hvilke energikilder energiselskaberne skal investere i, og når de designer meget stramme rammer for disse investeringer, så nærmer vi os en situation, hvor det ligner nationalisering,” siger Zachmann.

”Privat kapital kan have den fordel, at den medfører en styrkelse af selskabets ledelse. På den anden side bliver regeringer nødt til at betale en risikopræmie for at lokke privat kapital til. Når en regering forsøger at styre systemet meget hårdt med støtteordninger, kan en fuldt offentlig løsning være lige så økonomisk fordelagtig som en privat løsning med regeringen som ’bagsædechauffør’. Regeringen kan låne ny kapital billigere, end man skal betale hos den private investor.”

Fremtidige risici ved DONG’s investeringer

Zachmann er langtfra ene om at hæfte sig ved den kraftige politiske intervention i de europæiske landes energipolitikker. Peter Terium, hollandsk topchef i det store tyske energiselskab RWE, talte i sidste uge om, at ”den tiltagende planøkonomi truer med helt at fjerne markedskræfterne”. Hans kollega i det ligeledes tyske E.ON, Johannes Teyssen, sagde, at selskabets traditionelle kraftværksforretning lider under ”den svækkelse af markedet, som delvis skyldes politiske indgreb”.

”Efter at liberalisering og privatisering i det forgangne årti var alfa og omega, foregår der nu et paradigmeskifte. Energiforsyning og prisen for den er blevet til en stor politisk sag,” skriver det østrigske erhvervsmagasin Wirtschaftsblatt, der citerer de to energi-topchefers udtalelser ved en energikonference i Berlin i sidste uge.

De store politiske risici på de europæiske energimarkeder blev understreget, da EU-Kommissionen i sidste måned fremlagde sin plan for EU’s energi- og klimapolitik i perioden 2020-2030. Set med DONG-briller var den vigtigste – og mest negative – nyhed, at EU-Kommissionen ikke lægger op til bindende mål for vedvarende energi.

Når Kommissionen valgte at spille sådan ud, skyldes det, at der rundt omkring i EU-landene breder sig en opfattelse af, at sådanne bindende mål og tilhørende nationale støtteordninger hidtil har haft en række uheldige konsekvenser i form af høje energipriser. Således taler man i Tyskland og ikke mindst i Storbritannien om, at såkaldte ”vindbaroner” har for store indtægter på de stærkt politisk styrede investeringer i netop denne energiform.

DONG Energys topchef, Henrik Poulsen, har ved flere lejligheder bidraget til presset for at få bindende mål. Disse mål er af central betydning for DONG, hvis behov for ekstra aktiekapital netop hænger sammen med selskabets dristige strategi om at fortsætte udbygningen af havvindmølleparker – en industriel proces, hvormed selskabet er førende i Nordvesteuropa.

Dermed viderefører Poulsen den kurs, som DONG Energys tidligere topchef Anders Eldrup udstak. I Eldrups tid blev DONG hovedkraften i skabelsen af en europæisk lobbygruppe af særligt vindorienterede energiselskaber – den såkaldte Coalition of Progressive European Energy Companies.

Den stærkeste modstander af bindende EU-mål for vedvarende energi i perioden 2020-2030 er den britiske regering, hvilket må vække bekymring i DONG, fordi det tætbefolkede og energisultne Storbritannien er selskabets største marked for havvindmølleparker.

Siden sin tiltrædelse i 2010 har Storbritanniens premierminister, David Cameron, virket stålsat, når det gælder den grønne omstilling. DONG Energy kunne i juli 2013 glæde sig over, at Cameron personligt indviede den store havvindmøllepark London Array i Themsens munding. Her producerer 175 vindmøller 630 megawatt elektricitet om året – svarende til forbruget i godt en halv million husstande.

Men i efteråret vakte det stor opsigt i Storbritannien, da Cameron ikke for alvor dementerede en historie i The Sun, der skrev, at premierministeren til sine medarbejdere havde sagt: Get rid of all the green crap! (altså: Lad os droppe alt det grønne møg). Udtalelsen faldt angivelig i forbindelse med regeringens forsøg på at holde de kraftigt stigende energipriser for almindelige forbrugere i ave.

Så sent som i sidste uge var Paul McCullagh, direktør for det skotske energiselskab Urban Wind, ude med en kraftig henstilling til Storbritanniens premierminister, David Cameron, om at forsikre, at regeringen fortsat vil udbygge den vedvarende energi.

[graph title="Vindkraft vokser" caption="Figur 3  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/cfa13-ckr_fig04_vinden-skal-vende.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/38543-ckr_fig04_vinden-skal-vende.png" text="Offshore-vindenergi yder et stigende bidrag til DONG’s indtjening."]Kilde: DONG Energy: "Årsrapport 2012", februar 2013, og "Delårsrapport – 9 måneder 2013", oktober 2013. [/graph]

”Der er en stigende bekymring for, at regeringen er ved at løbe fra sine grønne løfter til sektoren (for vedvarende energi, red.). Det øger usikkerheden, hvilket vil skade jobskabelsen og den videre udvikling af sektoren,” siger McCullagh til webmediet Scottish Energy News.

Den britiske regering bekræftede sin støtte til fortsat udbygning af vedvarende energi i den såkaldte ”Electricity Market Reform Delivery Plan”, som den offentliggjorde i december 2013. Men Camerons udtalelser og den britiske regerings holdning til EU’s klima- og energipolitik har skabt usikkerhed om Storbritanniens langsigtede satsning på vedvarende energi.

De nye toner fra Cameron skal ses på baggrund af, at hver femte britiske husstand, ifølge en analyse fra London School of Economics, ikke har råd til at varme boligen op til normal stuetemperatur. Derfor er energipriserne et politisk uhyre sprængfarligt emne i Storbritannien.

Tyskland tæt på smertegrænsen

I Tyskland fremstår den politiske fasthed større end i England, hvad angår udbygningen af vedvarende energi. Men også den brede tyske koalitionsregering er kommet til den konklusion, at man har nået grænsen for, hvor mange af statens og energiforbrugernes penge man kan investere i eksempelvis DONG’s havvindmølleparker.

”Hvis vi skal sikre overgangen til vedvarende energi, har vi ikke kun brug for økonomisk succes. Vi har også brug for befolkningens støtte. Med stigende energipriser vil vi miste den. Vi har nået grænsen for, hvad vi kan byde vores økonomi,” lød det forleden fra Tysklands magtfulde energi- og erhvervsminister, den socialdemokratiske partiformand Sigmar Gabriel.

Gabriel, der er tidligere miljøminister, har advaret om, at de høje energipriser kan føre til ”en dramatisk afindustrialisering” af Tyskland. Derfor lægger han nu op til en kraftig beskæring af støtteordningerne til vedvarende energi. Set fra DONG’s side må det dog være positivt, at den tyske regering vil bremse udbygningen af vindmøller på land i Sydtyskland, mens man vil fortsætte udbygningen af havvindmølleparker ved de tyske kyster mod Nordsøen og Østersøen. Det ændrer dog ikke ved, at den tyske regering vil presse hårdt for at få prisen på strøm fra havvind ned.

Mens Tysklands regering vil have mere vedvarende energi for en lavere pris, arbejder også den franske regering intenst med energipolitikken. En helt ny rapport fra den franske regerings førende strategiske rådgiver, Jean Pisani-Ferry, fælder således en meget hård dom over EU’s klima- og energipolitiske aftale fra 2008, som i virkeligheden er fundamentet under DONG Energys satsning på havvindmølleparker:

”Den massive integration af offentligt støttet vedvarende energi, som har fortrinsret i systemet, fører til en overkapacitet, som presser engrospriserne på elektricitet og skader rentabiliteten i gasdrevne kraftværker betydeligt,” skriver Pisani-Ferry i rapporten. Den sætter store spørgsmålstegn ved nytten af at satse massivt på vedvarende energi.

Under alle omstændigheder står det klart, at der i de inderste regeringskredse i London, Berlin og Paris er en voksende erkendelse af, at den energi- og klimapolitik, som man vedtog i 2008, og som DONG Energys havvindssatsning bygger på, skal revideres markant.

Den vedvarende energi skal have lavere statsstøtte og en mindre privilegeret adgang i energisystemet, fordi dette er nødvendigt for at holde energipriserne nede på et acceptabelt niveau. Det vil alt andet lige svække forretningsmodellen bag havvindmølleparkerne.

DONG i Mandag Morgen

I 2012 var Mandag Morgen først med historien om, at det var dybe strategiske uenigheder om havvindmøllesatsningen, der lå bag fyringen af Anders Eldrup som direktør i DONG. Siden har Mandag Morgen skrevet en række analyser af den danske energigigants strategiske udfordringer.

14 dage, der sænkede et flagskib

[26.3. 2012] Fyringen af Anders Eldrup har kastet landets mest værdiskabende statslige selskab ud i en dyb krise. Under Eldrups ledelse har DONG tjent 50 milliarder kr. Inden for havvindmølleparker er selskabet blevet verdensførende, viser Mandag Morgens analyse.

Eldrups store plan: Ville skabe global vindgigant

[26.3. 2012] DONG Energys fyrede topchef havde planer om at udskille selskabets vinddivision i et særligt selskab.

Afgørelsens time i magtspillet om DONG’s fremtid

[10.4. 2012] DONG-sagen rejser en række principielle spørgsmål. Inden næste uges generalforsamling i DONG Energy er der grund til at overveje, om bestyrelsen og bestyrelsesformanden har gjort sig fortjent til ejernes fortsatte tillid.

Ny DONG-direktør arver uafklaret milliard-projekt

[24. 8. 2012] Nøl kan koste DONG Energy førertrøjen inden for havvindenergi. Mens bestyrelsen tøver med at rykke, skal den nye topchef fortsætte den grønne omstilling og forbedre økonomien.  

Eldrups eftermæle

[28.1. 2013] Rigsrevisionens rapport om DONG Energy renser Anders Eldrup, der sidste år blev fyret som topleder. Revisorerne har ikke fundet tegn på lønfest, frås eller løbske investeringer. Det efterlader spørgsmålet, om ikke finansminister Bjarne Corydon burde fjerne bestyrelsesformand Fritz Schur.

Rettidig omhu

[27.1. 2014] Regeringen og partierne bag energiforliget bør droppe den ideologiske berøringsangst og lade staten skyde ekstra kapital i DONG Energy.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu