DSB-sagaen fortsætter

Det fem måneders lange mysterium om fyringen af DSBs administrerende direktør, Søren Eriksen, blev i mandags endnu mere mærkværdigt. En rapport fra advokatfirmaet Bech-Bruun frikender nemlig indirekte den tidligere administrerende direktør for at have givet ulovlig statsstøtte til DSBFirst, hvilket var en del af bestyrelsens begrundelse for at fyre ham i marts. Advokatundersøgelsens konklusioner blev allerede præsenteret for den samlede DSB-bestyrelse for flere måneder siden. Men DSB-ledelsen har lagt hovederne i blød for at udtænke, hvordan man skulle fremlægge undersøgelsens konklusioner, som er en regulær bombe under hele DSB-sagen. DSB har angiveligt ønsket at nedtone undersøgelsens konklusioner så meget som muligt, da konklusionerne på mange måder går stik imod de vurderinger og ønsker, som ikke mindst siddende transportminister Hans Christian Schmidt (V) har givet udtryk for.

Rapporten viser, at både statsstøttereglerne og DSBs egne interne regnskabsregler er overholdt. Derudover slår rapporten fast, at hverken DSBFirst eller DSB Vedligehold A/ S rent juridisk er en del af staten. Den økonomiske fordel som DSBFirst har opnået på handlen er derfor ikke udtryk for statsstøtte. Bech-Bruun understreger dog, at DSB ”i lyset af den særlige stilling som koncernen indtager” burde have foretaget en bedre analyse af de økonomiske konsekvenser om forhold, som revisorerne kritiserede.

Oppositionen har lige siden fyringen af Søren Eriksen beskyldt Hans Christian Schmidt for at vride armen om på DSBs bestyrelse og dermed fået dem til at fyre Søren Eriksen i marts. Bestyrelsen blev da også med kort varsel indkaldt til et møde i ministeriet inden fyringen. Ministeren havde længe været kritisk over for DSBs øverste ledelse, men da trafikministeren ikke selv kan afskedige DSBs direktør, pålagde han tilsyneladende bestyrelsesformanden at føre sværdet. Derfor er advokatundersøgelsens indirekte frikendelse af Søren Eriksen dårligt nyt for ministeren.

Oppositionen har de seneste dage taget yderligere afstand til transportministeren, og pålægger ham nu ansvaret for den økonomiske, juridiske og ledelsesmæssige krise, DSB står i. Transportministeren oplyser selv, at han ikke har noget med sagen at gøre, og at beslutningen om fyringen udelukkende blev truffet af DSB’s bestyrelse.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu