Erhvervsledere: Smarte offentlige indkøb skal drive innovationen

Genfød den offentlige sektor som et innovationslokomotiv for det private erhvervsliv, anbefaler fem af regeringens vækstteams. Hvert år køber den offentlige sektor for 300 milliarder kr., og var blot en lille andel dedikeret til nytænkning og innovation, ville det hjælpe danske virksomheder til nye produkter og markeder. Men nedskæringer i de offentlige udgifter, udbudsreglerne og den nye praksis med billige indkøb lægger alvorlige hindringer i vejen for ambitionerne.

Hvis stat, regioner og kommuners årlige indkøb for omkring 300 milliarder kr. årligt bliver brugt intelligent og med nytænkning for øje, er det lige præcis et af de vigtigste hjælpemidler til at skabe fornyet privat vækst. Og nogle af de skarpeste bannerførere for, at det sker, er det erhvervsliv, der i årevis ellers har skældt ud på den offentlige sektor.

Det viser Mandag Morgens strategiske analyse, der tager afsæt i de foreløbig fem sæt af anbefalinger fra regeringens vækstteams, hvoraf det seneste skud på stammen kom torsdag i sidste uge fra teamet med fokus på klima og energi.

Behovet for markedsmodning og demonstrationsprojekter og et ønske om at få en offentlig sektor, der tør vove et øje, går igen i mange af anbefalingerne. Vækstteamet med fokus på sundhed og velfærdsteknologi hører til blandt dem, der er gået videst i sine konkrete anbefalinger til, hvordan den offentlige indkøbsmuskel bliver styrket i innovativ retning. Eksempelvis foreslår gruppen, at sundhedspolitikken ude i regionerne skal tænkes direkte sammen med erhvervspolitikken – her uddybet af formanden for vækstteamet for sundheds- og velfærdsløsninger, koncernchefen i Falck, Allan Søgaard Larsen:

Login