EU foran gennembrud som global stormagt

Mens børnepenge og velfærdsturisme dominerer den danske europadebat frem mod Parlamentsvalget, er EU ved at forberede sig på rollen som global supermagt. De kommende år vil EU træde i karakter som en ligeværdig modspiller til USA og Kina på den globale scene. Drivkraften er et historisk stærkt tysk-fransk lederskab, men det skeptiske Storbritannien spiller en større rolle, end man skulle tro. Mandag Morgen analyserer EU’s politiske oprustning. 

Claus Kragh

EU står på tærsklen til det store gennembrud som toneangivende global aktør på linje med stormagter som USA og Kina.

Med den proeuropæiske tyske kansler, Angela Merkel, i spidsen vil de tre store EU-lande frem mod 2020 opruste samarbejdet markant over en bred kam – fra det økonomiske og finanspolitiske område over energi- og industripolitik til værdipolitik, udenrigs- og sikkerhedspolitik. Se også tekstboks.

EU’s politiske oprustning

EU er allerede i færd med at styrke en række centrale politikker, der vil gøre unionen til en global magtfaktor:

  • Økonomisk politik: Disciplinen er skærpet markant, når det gælder nationale finanslove. Eurogruppen har fået en fast formand, separate euro-topmøder og får formentlig et separat budget. Regeringsbærende partier i Frankrig, Italien og Grækenland har indordnet sig under den tysk-ledede politisk-økonomiske konsensus.
  • Udenrigs- og sikkerhedspolitik: Tyskland er klar til at føre en mere aktivistisk udenrigspolitik, der også i yderste fald kan inkludere brug af militær magt. EU’s fælles udenrigspolitik lider fortsat under delingen mellem Ministerrådet og Kommissionen. USA’s mindskede engagement i Europa tvinger EU-landene til både diplomatisk og militært at tage vare på sikkerheden både øst og syd for EU.
  • Energi- og klimapolitik: Et nyt kompromis om energi- og klimapolitikken synes klar. De to lande bakker Storbritannien op i ønsket om statsstøtte til atomkraft. Blødere klimapolitik skal medvirke til at skabe ”en industriel renæssance” i Europa. Ved FN’s klimatopmøde COP21 ultimo 2015 i Paris skal Hollande forsøge at få USA til at levere i klimapolitikken. Obamas eftermæle vil være på spil.
  • Finansiel stabilitet: Nye stress-test skal udpege svage banker, inden det nye europæiske finanstilsyn under ECB overtager overvågningen af bankerne. Tilliden til euroen efter krisen er stort set genskabt i Washington og Beijing.
  • Værdi- og kulturpolitik: EU har stor tiltrækningskraft på befolkninger og nationer uden for Europa. EU er i dag et globalt forbillede for regionalt samarbejde mellem nationalstater. Databeskyttelse og handelspolitiske undtagelser for kulturen er vigtige ’bløde’ EU-mærkesager på den globale agenda.

Det viser Mandag Morgens analyse, der bygger på vurderinger fra eksperter ved førende tænketanke og strategiske policy-enheder i centrale ministerier i Berlin, London, Paris, Bruxelles og Helsinki. De konkluderer alle, at den politiske integration i EU vil accelerere i de kommende år, og at Den Europæiske Union samlet set vil træde i karakter som en global aktør.

Drivkraften i udviklingen bliver den alliance, der nu tegner sig mellem Angela Merkel og Frankrigs præsident, Francois Hollande. Siden midten af december har begge lande givet betydelige gensidige indrømmelser på områder, der tidligere har splittet dem.

Socialisten Francois Hollande leverede en stor gestus til tyskerne, da han i januar erklærede sig som ”socialdemokrat”. I danske øren lyder det måske ikke opsigtsvækkende. Men i Frankrig, hvor gamle venstrefløjsdogmer trives langt ind i Socialistpartiet, er det kontroversielt.

Hollande beskyldes nu for at gøre sig til ”arbejdsgivernes håndlanger”, fordi han erkender, at genopretningen af Frankrigs økonomi går gennem styrket konkurrenceevne, offentlige nedskæringer og evne til at tiltrække udenlandske virksomheder.

Tyskland har på sin side gjort det klart, at man er klar til at spille en større rolle i den globale udenrigs- og sikkerhedspolitik. Det har man længe efterlyst i Paris, hvor man ser frem til, at Tyskland politisk, økonomisk, logistisk og militært vil støtte Frankrigs indsatser i bl.a. Afrika. Også USA har efterlyst, at Europa tager større sikkerhedspolitisk ansvar i sit nærområde.

Merkel og Hollande har et stærkt udgangspunkt for deres fælles lederskab. Ingen af dem skal på valg før 2017, og samtidig betyder Merkels nye regeringssamarbejde med socialdemokraterne i SPD, at den tysk-franske akse reelt består af en grænseoverskridende stor koalition mellem konservative og socialdemokrater.

Tysk-fransk fodslag

Magten i Europa er som et impressionistisk maleri. Ligesom malerens strøg er et produkt af den historie, viden og tænkning, han bærer i sig, er magten i Europa et produkt af historien, økonomien og personlige erfaringer blandt de siddende politiske ledere i Europas tre store magter: Tyskland, Frankrig og Storbritannien. Se også figur 1.

Den stærkeste spiller i armlægningen er det milde og demokratisk indstillede, men økonomisk hårdtslående Tyskland. De sidste fem år har Tyskland definitivt etableret sin position som den dominerende magt i Europa. Og det står klart, at Merkel er klar til at bruge magten til at samle Europa og sikre det gamle kontinent indflydelse og relevans i den nye verdensorden.

[graph title="Det europæiske trekantsdrama" caption="Figur 1  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/23ffe-ckr_fig01_deteuropaeisketrekantsdrama.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/16f5f-ckr_fig01_deteuropaeisketrekantsdrama.png" text="Dynamikken mellem de politiske ledere i de tre store medlemslande bliver afgørende for EU’s politiske oprustning i de kommende år."]Kilde: Mandag Morgen. [/graph]

Ved sin side har hun Frankrigs præsident, Francois Hollande. Tyskland og Frankrig har siden Anden Verdenskrig levet i en form for tvangsægteskab. Som økonomisk og politisk projekt er EU helt fra begyndelsen designet med det formål at undgå nye konflikter mellem de to arvefjender efter de blodige krige i 1870-71, 1914-18 og 1940-45.

Det britiske problem

Den sidste nøgleperson i det evige europæiske trekantsdrama er premierminister David Cameron. Han leder, ligesom Hollande, en forhenværende stormagt, der er både økonomisk og demokratisk nedslidt.

Den konservative Cameron kan efter massive reformer glæde sig over højere vækst end den nedskæringsforskrækkede socialist på den anden side af Kanalen. Derimod har Frankrig bevaret en diplomatisk og militær stormagtsstatus, mens Storbritannien under Cameron er kraftigt svækket i forhold til både USA og traditionelle allierede som Danmark og Polen.

Briterne har traditionelt indtaget en skeptisk holdning til den politiske del af EU-samarbejdet. Men Camerons håndtering af europapolitikken – ikke mindst løftet om en decideret folkeafstemning om EU-medlemskabet i 2017 – har på det seneste tvunget britiske EU-tilhængere længere frem på banen.

Thorning sætter sin lid til Tyskland

Statsminister Helle Thorning-Schmidts europapolitiske tale i Hamburg 21. februar er gået stort set upåagtet hen i danske medier. Thorning bekender sig varmt til både den aktuelle indretning af EU-samarbejdet og det lederskab, som Tyskland har udvist under finanskrisen.

”Konstruktionen er ikke fejlfri. Men de problemer, vi står over for i dag, blegner i lyset af Europas problemfyldte fortid. Dagens Europa er så langt det bedste, vi nogensinde har kendt,” lød det fra Thorning.

Hun erklærede videre, at Danmark vil være bedst tjent med at blive medlem af eurozonen, og understregede, at hun ser Tyskland som en stærk allieret i bestræbelserne på at sikre, at fremtidens EU også vil være åbent og inkluderende over for ikke-eurolande som Danmark.

Det bliver stadig mere klart, at ledende aktører i britisk erhvervs- og samfundsliv ikke har tænkt sig at forblive passive i europadebatten. Den britiske tænketank Policy Network anbefaler i rapporten Britains Financial Services Industry in a Changing Europe, at regeringen i London og finansindustrien afstår fra at udfordre de europæiske institutioner og i stedet arbejder intenst på at sikre Londons rolle som ”Europas naturlige finanscentrum”, på samme måde som Tyskland er det naturlige industrielle centrum.

Angela Merkel har i de seneste uger arbejdet intenst på forholdet til Frankrigs præsident og Storbritanniens premierminister. Hun har besøgt både Paris og London for at forberede det kommende EU-topmøde 20.-21. marts og for at tale om de langsigtede udviklingsperspektiver i EU og i eurozonen.

I torsdags blev den tyske kansler modtaget i London med al den pomp og pragt, det gamle imperium kan præstere: Te hos dronningen og invitation til at tale til både Under- og Overhuset. I sin tale forsikrede Merkel sine værter om, at Tyskland og resten af Europa ønsker sig et stærkt og europæisk engageret Storbritannien. Til gengæld var hun stenhård i sin afvisning af David Camerons ønske om en ændring af EU’s traktatgrundlag.

Ifølge Teija Tiilikainen, der er direktør for Finlands Udenrigspolitiske Institut, har de store ændringer i de politiske magtstrukturer og i EU’s institutionelle opbygning skabt betydelige spændinger mellem Tyskland, Frankrig og Storbritannien.

”Men EU har samlet set – og i høj grad i kraft af reformerne i eurozonen siden 2008/2009 – markeret, at man vil stå sammen. Det betyder, at USA og Kina i dag i højere grad opfatter EU som en ligeværdig partner i globale anliggender,” siger Tiilikainen, der er tidligere viceudenrigsminister og særlig europapolitisk rådgiver for den finske statsminister.

Parlamentet taber indflydelse

Den voldsomme oprustning af det europæiske samarbejde har fået relativt begrænset opmærksomhed i Danmark og de øvrige medlemslande, der så småt har taget hul på valgkampen frem mod valget til Europa-Parlamentet i maj.

Det er der naturlige forklaringer på: De EU-venlige partier ønsker ikke at udpensle over for deres EU-skeptiske befolkninger, hvor gennemgribende forandringer de europæiske politikere er i færd med at gennemføre. Omvendt vil EU-modstandere som Dansk Folkeparti, United Kingdom Independence Party og Front National, der står til stor fremgang ved valget, nødig erkende, at de har tabt kampen om at forhindre en egentlig politisk union.

Ifølge en analyse fra Berlin-tænketanken Stiftung Wissenschaft und Politik får skeptikernes forventede fremgang ikke den store betydning for Europa-Parlamentets lovgivningsarbejde. Mange af dem bruger først og fremmest Parlamentet som en politisk talerstol vendt mod en national offentlighed. Til gengæld kan deres styrke få stor indirekte betydning.

”Europa-Parlamentet er et attraktivt offentligt forum til at påvirke national politik, hvilket er skeptikernes egentlige mål. I sidste ende betyder dette, at nationale regeringsbærende partier overtager EU-skeptiske ideer af frygt for valgnederlag og derefter indfører disse ideer i national politik,” skriver analytikerne Daniela Kietz og Nicolai von Ondarza fra SWP.

Referencer:


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu