Farvel til champagnediplomatiet

Danmarks udenrigstjeneste har på få år genopfundet sig selv som en ny og langt mere erhvervsvenlig hær af diplomater, der kæmper for at øge den danske eksport. Udvikling tænkes sammen med vækst, diplomater bearbejder udlandets bureaukrater, og både danske ministre og medlemmer af Kongehuset arbejder målrettet for at åbne verdens vækstmarkeder og bane vejen for nye handelsaftaler. Det økonomiske diplomati har afløst champagnediplomatiet. Og virksomhederne elsker det.

”Vi kan mærke, at Udenrigsministeriet er blevet markant mere fokuserede på at hjælpe danske virksomheder.”

Sådan lyder ordene fra Novozymes’ direktør, Peder Holk Nielsen. Da Ugebrevet taler med ham, kommer direktøren netop fra en frokostaftale med Udenrigsministeriets departementschef Ulrik Vestergaard Knudsen. På departementschefens initiativ blev der talt om eksportfremme og om at forbedre samarbejdet mellem Novozymes og Udenrigsministeriet.

”Det, at departementschefen sætter tid af til os, er et udtryk for, at de arbejder og tænker proaktivt i forhold til os virksomheder – og det er en stor hjælp til os,” siger Peder Holk Nielsen.

Login