Fire lederkompetencer, der kan ses på bundlinjen

Marianne Kristensen Schacht

Ni ud af ti topchefer planlægger at øge deres investeringer i lederudvikling. Men kun fire ud af ti forventer, at det rent faktisk vil give økonomisk mærkbare resultater for deres virksomhed. Det fremgår af en analyse fra det amerikanske konsulenthus McKinsey.

Opkvalificering og udvikling af lederne betragtes som det absolut vigtigste indsatsområde, når det handler om at styrke en virksomheds humankapital, så den præsterer optimalt og skaber gode resultater for aktionærerne. Men alt for sjældent investerer man i de ledelseskompetencer, der rent faktisk øger virksomhedens performance.

[graph title="Succesopskrift på effektiv ledelse" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/74154-next_succesopskrift-pu%cc%88-effektiv-ledelse.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/33e38-next_succesopskrift-pu%cc%88-effektiv-ledelse.png" text="89 pct. af effektiv ledelse kan forklares af stærke kompetencer hos lederne inden for fire områder. "]Kilde: McKinsey Quarterly. [/graph]

Nu har McKinseys konsulenter kortlagt, hvilke kompetencer der har størst indflydelse på, om virksomheden har succes eller ej.

I første omgang har de identificeret tyve forskellige typer af karaktertræk, der går igen blandt lederne i verdens mest succesrige virksomheder. 

Dernæst har de gennemført en undersøgelse blandt 189.000 medarbejdere i 81 virksomheder verden over for at kortlægge, hvilke lederkompetencer der var de fremherskende i netop deres organisation.

Og endelig har de holdt resultaterne op mod virksomhedernes placering på McKinseys eget såkaldte Organizational Health Index, der opgør den samlede ledelseskvalitet i virksomheder og organisationer.

Fire nøgler til succes

Resultaterne er bemærkelsesværdige: Blot fire af de tyve lederegenskaber kan tilsammen forklare 89 pct. af forskellen på den bedst præsterende fjerdedel og den dårligste.

  • Problemløsning. Hvis lederne skal træffe gode beslutninger, skal de også være dygtige til det arbejde, der går forud: at indsamle, analysere og anvende den nødvendige information. Det gælder både i forhold til store strategiske beslutninger, f.eks. et stort opkøb eller en fusion, og håndtering af interne stridigheder i virksomheden.
  • Resultatfokus. Lederskab handler ikke kun om at udvikle visioner og fremtidige mål. Lederne skal også være med til at sikre, at de realiseres. Resultatorienterede ledere fokuserer på effektivitet og produktivitet og prioriterer det mest værdiskabende arbejde, konkluderer McKinsey.
  • Perspektiv. Gode ledere opsøger aktivt ny viden fra interessenter med modsatrettede syn på en sag. De opfordrer deres ansatte til at bidrage med viden og idéer, der kan forbedre virksomhedens præstationer. Og de bruger de mange forskellige perspektiver til at træffe velovervejede beslutninger. I alt for mange virksomheder ignorerer topledelsen viden og input fra de ansatte, der er helt tæt på kunderne og markedet, når der skal træffes vigtige beslutninger. Det går ud over ledelseskvaliteten.
  • Opbakning. Gode ledere er autentiske, interesserer sig for de ansatte og opbygger gensidig tillid. De fornemmer, hvornår der skal gribes ind og støttes, så medarbejderne ikke bruger tid, energi og kræfter på unødig frygt eller interne konflikter.

McKinsey-konsulenterne understreger, at de fire kompetencer vil være relevante for langt de fleste virksomheder, men selvfølgelig varierer i forhold til den enkelte virksomheds konkrete situation.

Kilde: “Decoding leadership: What really matters”, McKinsey Quarterly, januar 2015.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu