Fondsstøtte puster nyt liv i amerikanske medier

Digitaliseringen har sat de traditionelle amerikanske medier under enormt pres. 50 pct. af annonceindtægterne og 30 pct. af alle journaliststillinger er forsvundet i det seneste tiår. Nu kaster fonde sig ind i at støtte nye medieentreprenører, der afsøger nye veje til at dække samfundets informationsbehov. Medier tester nye ejerskabsmodeller, sponsorater og fundraising, satser stort på datajournalistik og prøver at skabe nye indtægter på konferencer, arrangementer og medlemskaber for at få penge til kvalitetsjournalistik.

24 milliarder dollar – eller halvdelen af alle annonceindtægter – er forsvundet fra de amerikanske aviser siden 2003. De digitale forretningsmodeller har slet ikke kompenseret for det indtægtstab, de traditionelle nyhedsmedier har lidt. For hver ny dollar til webannoncering er der tabt 16 dollar på printannoncer. Se figur 1. Derfor falder millionerne fra den amerikanske Knight Foundation på et tørt sted: Hvert år investerer fonden mellem 180 og 240 millioner kroner i medieinnovation i USA. Fonden er grundlagt af en avisfamilie og er ubetinget den største spiller i verdens ældste demokrati, når det kommer til at støtte udvikling af fremtidens medier.

Annonceindtægter i frit fald" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/9fda2-figur01_texas-tribune_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/8acec-figur01_texas-tribune_0.png | Forstør   Luk

Texas Tribune omsatte i 2012 for godt 27 millioner kr. og havde udgifter for godt 25 millioner kr.

Kilde: Newspaper Association of America. [/graph]

Sammenligner man beløbet med de tabte indtægter, eller med den danske stats mediestøtte på omkring 5 milliarder kroner, er fondspengene en dråbe i informationshavet. Alligevel peger Knights millioner på, hvordan fremtidens journalistik ser ud, også digitalt.

I de sidste 5 år er fonden gået fra at støtte professorater i journalistik til at lave konkurrencer for medieentreprenører. Særligt dem, der forstår at benytte internettets nye muligheder. Fra at stå i spidsen for en national kommission i Washington DC, der kortlagde behov i nationens informationsstrøm, er fonden gået over til at understøtte lokale initiativer, der skal sikre bæredygtige medier til større byer og stater, og medier, der tager væsentlige dagsordener op. Desuden er støtten ofte afhængig af, at modtagerne viser, hvordan man understøtter den demokratiske samtale med teknologi.

Knight Foundation er langtfra alene om at yde fondsstøtte til medieudvikling, det samme gør mange andre større fonde. Både nye og gamle som Bill & Melinda Gates Foundation, MacArthur Foundation, McCormick Foundation og Ethics and Excellence in Journalism Foundation har foretaget væsentlige nye investeringer i nonprofit-medier, public service-medier, journalistuddannelse og teknologi, der kan være med til at engagere borgerne. Se tekstboks.

Flere fonde med mediesamarbejder

  • The Greater New Orleans Foundation investerede i sin lokale public service-radiostation for at udvide programplanen med flere nyheder. Fonden har også samarbejdet med et lokalt website for nyheder, der arbejder nonprofit og særligt dækker det lokale skolevæsen. Det skete, efter at statens store avis, The Times-Picayune, skar ned på antallet af udgivelsesdage. “De fattigste borgere i New Orleans gik på café eller til barberen for at læse avisen, der blev delt. Pludselig var der ingen steder, de kunne få information,” siger direktør Josephine Wolfe Everly fra fonden.
  • The Central Carolina Community Foundation har også arbejdet med at opgradere adgang til nyheder og medieoutlets, men med fokus på at træne ældre borgere i at bruge sociale medier og internetmedier med hjælp fra skoleelever. Fonden har gode kontakter lokalt og kan få organisationer til at samarbejde om medieadgang. “Vi evner at bringe folk sammen og at se, hvad deres styrker kan bruges til,” siger JoAnn Turnquist, der er daglig leder i fonden.
  • The Denver Foundation og Colorado Data Engine er gået sammen om at skabe en open source-platform, Floodlight, der giver borgerne redskaber til at fortælle deres egne historier. De er også gået ind i et samarbejde, hvor beboerne i nogle af Denvers belastede kvarterer er blevet inviteret til ”story raisings”, hvor de kunne fortælle deres historie.
  • California Endowment har sponseret 15 journaliststillinger med sundhed som stofområde ved forskellige medier i Californien.

Kilder: Media Learning Seminar, Knight Foundation, Miami, februar 2013, samt Los Angeles Times.

Samtidig har nogle af USA’s førende universiteter startet nye initiativer, der skal være med til at belyse mediernes betydning for informationsstrømmene i samfundet. Det ansete MIT, Massachusetts Institute of Technology, har lavet et Center for Civic Media, der skal innovere offentligt tilgængelige medieredskaber og mediemetoder og teste dem i lokalsamfund. Harvard Universitys Niemann Journalism Lab forsker i mediernes udfordringer – i ”et forsøg på at hjælpe journalistikken med at finde ud af sin fremtid i en internettid”, som det hedder. Og University of Southern Californias Knight Digital Media Center sender digitale rådgivere ud til både gamle medier og nye medieinitiativer rundt om i USA for at hjælpe dem med at involvere læserne, lave datajournalistik og i det hele taget bruge de digitale muligheder.

”Ingen betaler for trafik”

Knight Foundations nyeste initiativer understøtter partnerskaber mellem medier og fonde. Parterne kan få støtte, hvis de bruger metoder, der blander professionelle journalisters indhold med amatørers indhold, bruger og udvikler teknologier, der understøtter borgernes engagement, og forretningsmodeller, der kan løbe rundt gennem en blanding af arrangementer, medlemskab, fondsstøtte og reklamesalg. En årlig konkurrence, News Challenge, hvor vinderne får støtte til deres projekter, skal få de innovative løsninger frem i lyset.

I 2013 går News Challenge ud på at bruge data og teknologi til at forbedre den måde, borgerne og det offentlige er i kontakt med hinanden på, og åbne de politiske systemer for borgerne. Det er en opgave for medieprofessionelle, mener Knight Foundation.

”Vi går ind i en gylden tid for journalistik. De næste par år vil være de hårdeste, vi har set, men så tror jeg, vi får låst modellerne op for, hvordan vi kan bruge alt det indhold, der bliver skabt uden for medierne, og hvordan medierne kan tjene penge på at kuratere og perspektivere indhold,” siger Michael Maness, der er vice president med ansvar for innovation inden for medier og journalistik hos Knight Foundation.

”Fondene vil aldrig kunne lægge alle de penge tilbage, der er forsvundet fra de traditionelle medier. Men vi prøver på at drive innovationen fremad, så medierne får nye, bæredygtige forretningsmodeller i en digital verden. Ingen betaler for trafik. Nu handler det om at have fællesskaber og få noget ud af dem. Hvordan laver du aktiviteter omkring dit fællesskab, og hvordan får du som medie noget ud af at hjælpe folk med at nå dit fællesskab. Det er noget helt andet end at sige, vi har et antal tusinde mennesker, der ser eller læser dette indslag,” siger Michael Maness.

Kvalitetsjournalistik om politik

Texas Tribune er et nonprofit-onlinemedie fra 2009, der ønsker at lave kvalitetsjournalistik om politik til de godt 26 millioner indbyggere i Texas. Mediet er blandt andet startet med et tilskud fra Knight Foundation og har netop fået 1,5 millioner dollar mere til at ansætte flere forretningsudviklere. Fonden fremhæver det innovative i, at Tribune bruger en tredjedel af sine ressourcer på at lave indhold, en tredjedel på at udvikle teknologi, der understøtter datajournalistik og åbenhed om offentlige data, og en tredjedel på at udvikle sin forretning. Flere end 5 millioner læsere klikkede i 2012 ind på websitet, mens tusindvis af texanere har været med til den årlige Tribune-festival eller til et af de mange politiske møder, der holdes hver måned.

Borgernes engagement i Texas Tribune bliver blandt andet dyrket gennem store pakker af data, som webmediet stiller til rådighed og beder læserne være med til at undersøge og forbedre. Populære datapakker handler blandt andet om resultater på de offentlige skoler, offentligt ansattes lønninger, politikernes økonomiske interesser og kampagnetilskud, sundhedstilbud til kvinder og antallet af indsatte i fængslerne. Datajournalistikken er dermed et af de helt store satsningsområder for mediet og bruges også af de aktive fundraisere på Texas Tribune.

Texas Tribune er blandt de medier, der er med på den britiske avis The Guardians liste over medier, der flest gange er indstillet til priser for datajournalistik i 2013. På listen optræder også andre nye undersøgende medier som ProPublica og Centre for Public Integrity.

Nonprofit-medie med vilje

Chefredaktøren for Texas Tribune, Emily Ramshaw, vurderer, at udviklingen ikke ville være mulig uden fondsstøtte.

”Fonde er stadig en afgørende del af vores indkomst. Vi har en person ansat på fuld tid til at have dialog med og lave ansøgninger til fonde. De viser større interesse end tidligere, fordi de kan se, at information er et offentligt gode,” siger Emily Ramshaw, og hun afviser ingen muligheder i fondssamarbejde, heller ikke sponserede journalist-stillinger på udvalgte stofområder.

”De fleste medier i Texas er nonprofit uden at ville det. Vi er det med vilje, fordi vi ser os selv som et offentligt gode. Derfor kan vi også bede offentligheden om hjælp, og vi er heldige, fordi der er mange rige indbyggere i Texas, der også ønsker høj kvalitet i journalistikken,” siger Emily Ramshaw.

Tribunes indtægter kommer fra både fonde, enkeltpersoner og medlemskaber, der varierer fra 10 dollar for studerende til 5.000 dollar om året for at være en del af den såkaldte chairman’s circle, der giver mulighed for at komme med til lidt mere eksklusive møder. Desuden sælger Tribune indhold til især New York Times, der publicerer sin Texas-udgave med artikler fra onlinemediet. Alt andet indhold stilles gratis til rådighed for en lang række lokalaviser, radio- og tv-stationer, som Tribune også samarbejder med. Endelig er arrangementer blevet en uventet stor indtægtskilde for Texas Tribune.

”Vi begyndte at holde offentlige møder, fordi det er et af vores mål at involvere borgerne. Men ingen af os kunne forestille sig, hvor fantastisk stor interessen var for at møde beslutningstagerne ansigt til ansigt. Folk kommer til møde kl. 7.00 om morgenen på vej til arbejde og stiller spørgsmål. Vi mødes tit på universiteterne, og flere universiteter er sponsorer både for arrangementer og på websitet,” fortæller Emily Ramshaw.

[graph title="Texas Tribunes nonprofit-forretning" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Texas Tribune. 

De fleste arrangementer er sponseret af en partner og er dermed gratis for offentligheden. Tribunes weekendfestival sælger billetter til 130 dollar stykket og har blandt andet inspireret The Guardian til Open Guardian Weekend. Næsten 20 pct. af mediets indtægter kommer fra arrangementerne. Se figur 2.

Journalister driver deres stofområder

På Texas Tribune er journalisterne også rekrutteret til at være eksperter i deres fagområde, og de forventes at moderere arrangementer og deltage i diskussioner.

”Vi forventer, at alle vores journalister er centrale personer på deres faglige felt. De er ikke meningsmagere, men faglige ressourcer,” siger Emily Ramshaw.

”Journalister kommer til at se deres stofområde mere som et initiativ, de er med til at tage. Hvor man før ventede på, at kalenderen skred frem og ting skete, så vil vi se flere journalister være indholdsledere, der har teknologiudviklere, forretningsudviklere eller designere omkring sig til at hjælpe med at samle og udvikle indholdet inden for et bestemt område. Journalisterne skal også bruge produktionsprocessen som indhold, f.eks. på sociale medier, og de skal engagere deres faglige community undervejs,” siger Michael Maness fra Knight Foundation.

Tribune blev startet af tre entreprenører – to afhoppere fra medieverdenen og en venturefondsejer – og mediet bemandes nu af 34 redaktører, journalister, fundraisere og eventplanlæggere. Emily Ramshaw forlod selv en stilling som politisk reporter på avisen Dallas Morning Star, og hun sammenligner forskellen mellem de traditionelle aviser og sin nye arbejdsplads med forskellen på et cruiseskib og en speedbåd.

”Vi kan meget lettere skifte kurs, hvis der er noget, der ikke virker, fordi vi er små og nye,” siger hun. Texas Tribune har dels fået igangsætterstøtte af Knight Foundation og dels deltaget i forskellige evaluerings- og udviklingsprojekter med fonden og dens øvrige partnere, der har gjort det muligt hurtigt at lære af fejl og rette kursen til.

”Det mest tilfredsstillende har været at opdage, hvor meget folk faktisk interesserer sig for politik, også når det bliver nørdet,” siger Emily Ramshaw. 

Fond fødte nyhedsmedie

En anden mindre, ny spiller på mediemarkedet, der også baserer sin virksomhed på fondsmidler, er online-mediet NJ Spotlight (New Jersey Spotlight). Modellen er en anden og var i udgangspunktet mere enstrenget end Texas Tribunes.

NJ Spotlight er grundlagt af journalisten John Mooney, der har en fortid som politisk reporter i mere end 20 år på New Jerseys største avis. Han tog imod en aftrædelsesordning og fandt en fondspartner i Hans Dekker, der er direktør for Community Foundation of New Jersey. Sammen fik parret støtte af Knight Foundation, og i dag dækker NJ Spotlight klassiske stofområder som uddannelse, sundhed og miljø og energi i staten med 8,8 millioner indbyggere.

Dækningen af den statslige politik var næsten tørret ud, efter den største avis havde skilt sig af med 40 pct. af sine journalister, mens statsstøtten til public service-radio og -tv var blevet massivt reduceret. Nu samles en række af statens offentligt ansatte, beslutningstagere og organisationer til rundbordssamtaler hos NJ Spotlight, og netavisens historier bliver brugt af både radio, tv og lokalaviser i og uden for staten. 

Partnerskabet mellem fond og medie er ikke gnidningsfrit. Mens journalisten John Mooney vil lave fremragende journalistik, vil fondsdirektøren Hans Dekker engagere folk. Det er stadig en del af deres daglige samtale at finde den rette balance mellem de to hensyn.

”Vi taler rigtig meget om, hvem vi skriver til. Hvad har de behov for, og hvordan kan vi lave en bæredygtig forretning ud af det? Det kan journalisterne godt opleve som indblanding i, hvad de skal skrive,” siger fondsdirektøren.

Krise dæmper redaktionel risikovillighed

Senest har en anden fond sponseret en stilling som sundhedsjournalist på NJ Spotlight.

”Det har været interessant at have dialog med den fond om, hvad sundhedspolitik er. De støtter forbedring af folkesundhed og er interesserede i livsstil og forebyggelse. Vi har typisk tænkt sundhedspolitik som noget med forsikringer og hospitaler. Vi bliver udfordret, og samtidig er det en klar aftale, at vi bestemmer, hvad der skal skrives. Men vi bliver også klogere af den dialog,” siger chefredaktør John Mooney.

Som klassisk journalist synes han, at den største udfordring har været at udvikle forretningen.

”Det tager meget tid væk fra journalistikken at engagere folk, at lave events og tale med interessenter. Samtidig er det nok det bedste, jeg nogensinde har lavet. Hvis vi kan finde ud af økonomien, er dette en fantastisk tid for journalistikken,” siger han.

I Texas er Emily Ramshaw begejstret for livet som iværksætter. 

”På min gamle arbejdsplads var der mange, der blev fyret, og bekymring for fremtiden kom let i vejen for at lave god journalistik. Det er meget, meget svært at løbe en risiko i en stor traditionel nyhedsorganisation, fordi så mange menneskers liv og karrierer afhænger af stedet. Jeg vil stadig gerne lave journalistik, der rykker. Det nye er, at vi med krisen for den traditionelle mediebranche er blevet tvunget til at komme op med nye og kreative løsninger, og det har virket. Jeg er helt igennem optimistisk på journalistikkens vegne,” siger Emily Ramshaw.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu