Fondsstøtte puster nyt liv i amerikanske medier
Digitaliseringen har sat de traditionelle amerikanske medier under enormt pres. 50 pct. af annonceindtægterne og 30 pct. af alle journaliststillinger er forsvundet i det seneste tiår. Nu kaster fonde sig ind i at støtte nye medieentreprenører, der afsøger nye veje til at dække samfundets informationsbehov. Medier tester nye ejerskabsmodeller, sponsorater og fundraising, satser stort på datajournalistik og prøver at skabe nye indtægter på konferencer, arrangementer og medlemskaber for at få penge til kvalitetsjournalistik.
Stine Carsten Kendal
24 milliarder dollar – eller halvdelen af alle annonceindtægter – er forsvundet fra de amerikanske aviser siden 2003. De digitale forretningsmodeller har slet ikke kompenseret for det indtægtstab, de traditionelle nyhedsmedier har lidt. For hver ny dollar til webannoncering er der tabt 16 dollar på printannoncer. Se figur 1. Derfor falder millionerne fra den amerikanske Knight Foundation på et tørt sted: Hvert år investerer fonden mellem 180 og 240 millioner kroner i medieinnovation i USA. Fonden er grundlagt af en avisfamilie og er ubetinget den største spiller i verdens ældste demokrati, når det kommer til at støtte udvikling af fremtidens medier.
De fleste arrangementer er sponseret af en partner og er dermed gratis for offentligheden. Tribunes weekendfestival sælger billetter til 130 dollar stykket og har blandt andet inspireret The Guardian til Open Guardian Weekend. Næsten 20 pct. af mediets indtægter kommer fra arrangementerne. Se figur 2.
Journalister driver deres stofområder
På Texas Tribune er journalisterne også rekrutteret til at være eksperter i deres fagområde, og de forventes at moderere arrangementer og deltage i diskussioner.
”Vi forventer, at alle vores journalister er centrale personer på deres faglige felt. De er ikke meningsmagere, men faglige ressourcer,” siger Emily Ramshaw.
”Journalister kommer til at se deres stofområde mere som et initiativ, de er med til at tage. Hvor man før ventede på, at kalenderen skred frem og ting skete, så vil vi se flere journalister være indholdsledere, der har teknologiudviklere, forretningsudviklere eller designere omkring sig til at hjælpe med at samle og udvikle indholdet inden for et bestemt område. Journalisterne skal også bruge produktionsprocessen som indhold, f.eks. på sociale medier, og de skal engagere deres faglige community undervejs,” siger Michael Maness fra Knight Foundation.
Tribune blev startet af tre entreprenører – to afhoppere fra medieverdenen og en venturefondsejer – og mediet bemandes nu af 34 redaktører, journalister, fundraisere og eventplanlæggere. Emily Ramshaw forlod selv en stilling som politisk reporter på avisen Dallas Morning Star, og hun sammenligner forskellen mellem de traditionelle aviser og sin nye arbejdsplads med forskellen på et cruiseskib og en speedbåd.
”Vi kan meget lettere skifte kurs, hvis der er noget, der ikke virker, fordi vi er små og nye,” siger hun. Texas Tribune har dels fået igangsætterstøtte af Knight Foundation og dels deltaget i forskellige evaluerings- og udviklingsprojekter med fonden og dens øvrige partnere, der har gjort det muligt hurtigt at lære af fejl og rette kursen til.
”Det mest tilfredsstillende har været at opdage, hvor meget folk faktisk interesserer sig for politik, også når det bliver nørdet,” siger Emily Ramshaw.
Fond fødte nyhedsmedie
En anden mindre, ny spiller på mediemarkedet, der også baserer sin virksomhed på fondsmidler, er online-mediet NJ Spotlight (New Jersey Spotlight). Modellen er en anden og var i udgangspunktet mere enstrenget end Texas Tribunes.
NJ Spotlight er grundlagt af journalisten John Mooney, der har en fortid som politisk reporter i mere end 20 år på New Jerseys største avis. Han tog imod en aftrædelsesordning og fandt en fondspartner i Hans Dekker, der er direktør for Community Foundation of New Jersey. Sammen fik parret støtte af Knight Foundation, og i dag dækker NJ Spotlight klassiske stofområder som uddannelse, sundhed og miljø og energi i staten med 8,8 millioner indbyggere.
Dækningen af den statslige politik var næsten tørret ud, efter den største avis havde skilt sig af med 40 pct. af sine journalister, mens statsstøtten til public service-radio og -tv var blevet massivt reduceret. Nu samles en række af statens offentligt ansatte, beslutningstagere og organisationer til rundbordssamtaler hos NJ Spotlight, og netavisens historier bliver brugt af både radio, tv og lokalaviser i og uden for staten.
Partnerskabet mellem fond og medie er ikke gnidningsfrit. Mens journalisten John Mooney vil lave fremragende journalistik, vil fondsdirektøren Hans Dekker engagere folk. Det er stadig en del af deres daglige samtale at finde den rette balance mellem de to hensyn.
”Vi taler rigtig meget om, hvem vi skriver til. Hvad har de behov for, og hvordan kan vi lave en bæredygtig forretning ud af det? Det kan journalisterne godt opleve som indblanding i, hvad de skal skrive,” siger fondsdirektøren.
Krise dæmper redaktionel risikovillighed
Senest har en anden fond sponseret en stilling som sundhedsjournalist på NJ Spotlight.
”Det har været interessant at have dialog med den fond om, hvad sundhedspolitik er. De støtter forbedring af folkesundhed og er interesserede i livsstil og forebyggelse. Vi har typisk tænkt sundhedspolitik som noget med forsikringer og hospitaler. Vi bliver udfordret, og samtidig er det en klar aftale, at vi bestemmer, hvad der skal skrives. Men vi bliver også klogere af den dialog,” siger chefredaktør John Mooney.
Som klassisk journalist synes han, at den største udfordring har været at udvikle forretningen.
”Det tager meget tid væk fra journalistikken at engagere folk, at lave events og tale med interessenter. Samtidig er det nok det bedste, jeg nogensinde har lavet. Hvis vi kan finde ud af økonomien, er dette en fantastisk tid for journalistikken,” siger han.
I Texas er Emily Ramshaw begejstret for livet som iværksætter.
”På min gamle arbejdsplads var der mange, der blev fyret, og bekymring for fremtiden kom let i vejen for at lave god journalistik. Det er meget, meget svært at løbe en risiko i en stor traditionel nyhedsorganisation, fordi så mange menneskers liv og karrierer afhænger af stedet. Jeg vil stadig gerne lave journalistik, der rykker. Det nye er, at vi med krisen for den traditionelle mediebranche er blevet tvunget til at komme op med nye og kreative løsninger, og det har virket. Jeg er helt igennem optimistisk på journalistikkens vegne,” siger Emily Ramshaw.