Fra opbrudssamfund til innovationssamfund

Den kommende regering står foran en af de største og sværeste udfordringer i nyere tid. Den økonomiske krise truer ikke bare med at låse os fast i en vækstfælde, der forringer vores velstand og udhuler vores velfærd. Den har også gjort det klart, at udfordringerne ikke kan besvares med de løsningsmodeller, der har domineret den politiske og økonomiske tænkning det sidste halve århundrede. Mandag Morgens “friparti”, Fremtidens Danmark, foreslår nu en ny form for politik­udvikling, hvor regering, andre politiske partier og toneangivende samfundsaktører i fællesskab lægger de langsigtede linjer for en omstilling af det danske samfund. Initiativet “100 dage for Danmark” skal iværksættes straks efter valget og række to regeringsperioder frem, til 2020.

Erik Rasmussen

Det kommende Folketing står foran en af efterkrigstidens største og sværeste udfordringer. Valget handler dybest set om, hvorvidt Danmark bliver offer for den internationale økonomiske krise og mister yderligere velstand – eller profiterer på den og skaber ny velstand. Forenklet udtrykt har risiciene og mulighederne aldrig været større for Danmark.

[quote align="left" author=""]Behovet for at gå nye veje er nemt at dokumentere. Vi står i den værste økonomiske krise siden 1930´erne og er løbet tør for løsninger.[/quote]

Som udgangspunkt er Danmark antagelig et af de vestlige lande, der har størst mulighed for at omsætte den internationale krise i ny og langsigtet vækst. Men alt afhænger af den næste regerings evne til at aflæse den internationale udvikling – og dens mod til at handle anderledes. De visioner, de værdier og det verdenssyn, den lægger til grund for sine handlinger, afgør Danmarks udvikling i årtier frem.

Behovet for at gå nye veje er nemt at dokumentere. Vi står i den værste økonomiske krise siden 1930’erne og er løbet tør for løsninger. Herhjemme kan ingen af Danmarks førende fagøkonomer udpege effektive indgreb, der kan bringe Danmark ud af vækstfælden. Da Mandag Morgen talte med formanden for Det Økonomiske Råd og hans tre forgængere, konkluderede den nuværende overvismand, Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, at “dansk økonomi er fanget i et djævelsk og stadig voksende krydspres.”

Dermed udtrykker han også præcist udfordringen for en lang række af verdens øvrige industrilande. Chefen for Verdensbanken, Robert Zoellick har betegnet den nuværende krise som “en ny og anderledes storm end den, der slog til i 2008”. Den er farligere og vil især ramme de gamle industrilande.

Om Fremtidens Danmark

Fremtidens Danmark er et parti, man ikke kan stemme på – et politisk eksperiment, der skal kvalificere den hjemlige politiske debat i valgåret 2011. Det blev stiftet i januar på initiativ af Mandag Morgen og tæller 15 ”ordførere” – toneangivende eksperter og fagpersoner, der i artikler og interview har leveret nye og originale input til den politiske diskussion.

Dette notat bygger videre på tidligere udspil fra Fremtidens Danmark. Ikke mindst oplægget “Gør Danmark til et eksperimenterende samfund”, der blev præsenteret 7. marts og tegnede de første skitser til et eksperimenterende samfund.

En række af forslagene er senere taget op i forskellige programmer og udspil fra de politiske partier.

Men krisen handler ikke kun om økonomi. Den økonomiske krise er blot ét symptom på en række accelererende globale opbrud, der skubber til de internationale magtbalancer og udfordrer de politiske og økonomiske modeller, som de vestlige samfund er bygget på.

Opbruddene bliver stadig mere sammenvævede og derfor sværere at gennemskue. Det udløser en stadig mere fragmenteret virkelighedsopfattelse, udstiller manglen på klare politiske svar og svækker dermed en allerede historisk lav tillid til de politiske og økonomiske autoriteter. Det er i sig selv med til at forhale den nødvendige omstillingsproces yderligere. Og således griber udfordringerne ind i hinanden i en selvforstærkende proces.

Opbruddene er imidlertid ikke kun en trussel. De repræsenterer også en enestående mulighed for at gennemføre et nødvendigt opgør med samfundsmodeller, der alligevel ikke er gearede til de 21. århundredes vilkår. Valget står mellem en fortsættelse af politics as usual – en defensiv og kostbar omstillingsproces – og en offensiv strategi, der udnytter opbruddene til en at skabe ny udvikling og velstand.

Som det fremgår af analysen på de følgende sider, er hovedproblemet, at udfordringerne tilsyneladende er resistente over for velkendte og afprøvede strategier og handlingsplaner.

[quote align="left" author=""]Opbruddene er imidlertid ikke kun en trussel. De repræsenterer også en enestående mulighed for at gennemføre et nødvendigt opgør med samfundsmodeller, der alligevel ikke er gearede til de 21. århundredes vilkår.[/quote]

Dermed rummer situationen også et klart budskab til det Danmark, der nu skal til vælge sit politiske lederskab for de næste fire år. Ingen af partierne kan hævde, at de har fundet det troværdige svar på, hvordan Danmark bringer sig selv ud af vækstfælden.

Det svar er der hårdt brug for. Både danske og internationale økonomer har gjort det klart, at vi endnu ikke har identificeret de løsninger, der skal skabe fremtidens vækst og velstand. Den kendsgerning bliver næppe et dominerende tema under valgkampen, men vil uundgåeligt blive det efterfølgende. Ethvert parti må nødvendigvis hævde, at det har løsningen på nationens øjeblikkelige problemer – hvorfor ellers stemme på det? Men ét er at vinde valget, noget andet at sikre fremtiden. Det er to meget forskellige udfordringer.

100 dage for Danmark

Fremtidens Danmark har valgt at fokusere på den virkelighed, der møder en ny regering efter valget, uanset hvilke partier den består af og baserer sig på.

En ny vækstmodel

Opbrudssamfundet kræver et opgør med den hidtidige vækstforståelse. Innovationssamfundet skal bygge på en ny vækstmodel, hvor der skal udvikles nye løsninger på fem områder.

Værdidrevet vækst

  • Danmark skal transformeres til en bæredygtig økonomi, der ikke blot fokuserer på at skabe størst mulig vækst på kortest muligt tid, men sikrer en bæredygtig vækst, der ikke misbruger klodens ressourcer. Det vil kræve en fundamental nytænkning af præmisserne for vækst.

Institutionsdrevet vækst

  • Danmark skal være et smart society, der fungerer mere enkelt og effektivt. Betingelsen er, at vi slipper innovationen og kreativiteten løs ved at fjerne alle institutionelle barrierer og regler, der hæmmer institutioners og individers udviklingsmuligheder.

Velfærdsdrevet vækst

  • Danmark skal udvikle en ny, fleksibel velfærdsmodel, som gør op med one size fits all-tænkningen. Det kræver en gennemgribende nytænkning af vores velfærdssystem, så velfærden slippes løs – både når det gælder ydelser og ­finansiering.

Klyngedrevet vækst

  • Danmark skal iværksætte en systematisk, intelligent og bredspektret national satsning på at udvikle og konsolidere egne styrkepositioner med udgangspunkt i fremtidens vækstmarkeder. De vil i stigende grad afspejle politikernes behov for at finde løsninger på stadig større og mere komplekse samfundsproblemer.

Individdrevet vækst

  • Danmark skal skabe optimale rammer for den frie udfoldelse af det enkelte individs iboende muligheder og potentialer. Vi skal anerkende talentet og de menneskelige potentialer på alle niveauer og tilpasse udviklingen efter langt mere fleksible behov. Og vi skal sætte ind på at forebygge alt uhensigtsmæssigt spild af de menneskelige ressourcer.

Danmarks udvikling de kommende årtier bestemmes udelukkende af, i hvilket omgang en ny regering erkender behovet for at nytænke såvel de politiske handlingsplaner som de processer, der skal sikre deres gennemførelse. Alternativet er, at politikerne mister stadig mere indflydelse, i takt med at udfordringerne bliver større og mere komplekse. Den situation bliver stadig mere åbenbar.

Derfor foreslår Fremtidens Danmark, at det obligatoriske regeringsgrundlag efter dannelsen af en ny regering suppleres med gennemførelsen af et åbent konvent – et “politisk eksperimentarium” – der på 100 dage skal identificere og drøfte nye typer løsninger på Danmarks fundamentale udfordringer. Resultatet skal være et udvidet regeringsgrundlag, der anskuer Danmarks udfordringer og muligheder frem til 2020. Det svarer til de næste to valgperioder – en periode, hvor Danmark nødvendigvis må omstille sig til stærkt ændrede vilkår.

Ud over partierne bør konventet omfatte repræsentanter for forskellige befolkningsgruppers interesser samt et bredt udsnit af de andre interessenter, der har en egeninteresse i – og en forpligtelse til – at sikre stabil vækst i den danske velstand: Toneangivende interesseorganisationer, institutioner, almennyttige fonde, virksomheder m.fl.

Under overskriften “100 dage for Danmark” har Fremtidens Danmark udarbejdet en række forslag til, hvilke temaer der bør drøftes. De tager afsæt i en ny måde at opfatte og beskrive vækst på, og de giver deres bud på en ny strategi. Stabil og langvarig vækst forudsætter et opgør med de hidtidige og meget snævre vækstpakker til fordel for en bredere og langt mere facetteret velstandsstrategi.

Dette notat giver en række eksempler på, hvordan Danmark i en åben, innovativ samarbejdsstruktur kan forløse nye og eksisterende ressourcer. De er ikke udtømmende, men beviser, at Danmark inden for de eksisterende rammer har muligheder for at tage et nyt stort udviklingsspring, der tåler sammenligning med skabelsen af industrisamfundet og etableringen af den moderne velfærdsstat.

Om det kan realiseres, er først og fremmest et spørgsmål om modet og evnen til at udvikle et nyt mindset. I bedste fald kan de globale opbrud blive et springbræt for ny vækst og velstand, der gør Danmark til protypen på en ny form for eksperimenterende innovationssamfund.

[quote align="left" author=""]Det handler om at slippe de nytænkende, innovative og eksperimenterende kræfter løs i forsøget på at identificere og udvikle de nye holdbare løsninger.[/quote]

Det handler om at slippe de nytænkende, innovative og eksperimenterende kræfter løs i forsøget på at identificere og udvikle de nye holdbare løsninger. Det indebærer et opgør med institutionsvældet og bureaukratierne til fordel for en langt mere åben, dialogbaseret udviklingskultur. I en tid, hvor debatten fokuserer på redningsplaner, kunne Danmark stå som rollemodel for en helt anden form for krisehåndtering.

Det har Danmark alle forudsætninger for. For det første er vi hårdt og tydeligt ramt af en vækst- og velstandskrise, der tvinger os til meget hurtigt at finde effektive løsninger. For det andet giver en relativ robust økonomi os flere frihedsgrader til at eksperimentere end andre lande. For det tredje kan man allerede identificere en lang række ansatser til de eksperimenter, der er brug for.

Ordførere i Fremtidens Danmark

  • Jørgen Rosted, tidl. departementschef
  • Katherine Richardson, professor, KU
  • Claus Meyer, gastronomisk iværksætter
  • Birgit W. Nørgaard, bestyrelsesmedlem
  • Ove Kaj Pedersen, professor, CBS
  • Bente Klarlund Pedersen, professor, KU
  • Arne Rolighed, tidl. sundhedsminister
  • Johan Roos, tidl. rektor, CBS
  • Stina Vrang Elias, adm. direktør, DEA
  • Johannes Riis, litterær direktør, Gyldendal
  • Jørgen Ørstrøm Møller, tidl. ambassadør
  • Steen Hildebrandt, professor, Handelshøjskolen Aarhus Universitet
  • Christian Stadil, ejer, Hummel
  • Alfred Josefsen, direktør, Irma
  • Erik Rasmussen, chefredaktør og stifter, Mandag Morgen

De foregår endnu spredt og ukoordineret. Men tilsammen kan de blive drivkraften i en omstillingsproces mod det eksperimenterende samfund.

Dette notat

Notatet består af to hovedafsnit.

  • Det første analyserer de opbrud, der ligger bag kravet om at se Danmarks udfordringer og muligheder i et nyt lys og eksperimentere med nye løsninger.
  • Det andet beskriver projektet “100 dage for Danmark” og giver en række eksempler på, hvilke problemstillinger og løsningsmuligheder man kunne diskutere.

Notatet er blevet til på baggrund af diskussioner og drøftelser blandt ordførerne i Fremtidens Danmark. Se tekstboks. Ordførerne står bag det samlede udspil, mens Mandag Morgen er ansvarlig for præsentation og formulering af analyse og konklusioner. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu