Fysisk aktivitet vidunderpille mod aldring

Fysisk aktivitet og træning er et vidundermiddel til at sikre en succesfuld alderdom. Ikke alene forlænger det livet med flere år, det øger i endnu højere grad antallet af år med god funktionsevne. Virkningen er størst for dem, der har været fysisk aktive igennem hele livet, men den er også betragtelig, hvis som inaktiv starter i en sen alder – og der er gevinst for hver eneste kalorie, man forbrænder.

Fysisk aktivitet og træning er det nærmeste, man kommer en vidunderpille, når det gælder om at sikre en god alderdom. Ikke alene forlænger det livet – det øger i endnu højere grad antallet af år med god funktionsevne. Gevinsten er størst for dem, der har været fysisk aktive igennem hele deres liv. Men den positive effekt, især for ens evne til at håndtere dagligdags gøremål, er også betydelig, selvom man først starter den fysiske træning i en meget høj alder. Og selv en nok så beskeden indsats fører til et positivt resultat.

Det er samlet set hovedkonklusionerne på de sidste 10-20 års danske og internationale undersøgelser af sammenhængen mellem fysisk aktivitet og aldring. En øget fysisk aktiv livsstil blandt både unge og ældre er derfor formentlig en af de vigtigste enkeltforudsætninger for, at det aldrende samfund ikke udvikler sig til den økonomiske byrde, som mange frygter. Se tekstboks.

Fysisk aktivitet nedsætter risikoen for en række alvorlige sygdomme som f.eks. hjerte-kar-sygdomme, kræft og diabetes og modvirker den fysiske svækkelse, der især sætter ind efter 60-års-alderen. Som professor Bente Klarlund Pedersen, leder af Danmarks Grundforskningsfondscenter for Inflammation og Metabolisme ved Københavns Universitet, siger: “Der er ingen tvivl om, at regelmæssig fysisk aktivitet har en særdeles veldokumenteret forebyggende effekt, der holder en biologisk ung i længere tid. Bortset fra rygestop er det dén livstilsfaktor, der giver mest sundhed. Ikke alene forebygger det en lang række alvorlige sygdomme. Selvom man er inaktiv og allerede har haft sygdommen, vil fysisk aktivitet mindske risikoen for tilbagefald. Det gælder helt sikkert for f.eks. en række alvorlige hjertesygdomme og formentlig også visse kræftformer som f.eks. bryst- og tarmkræft.” 

Login