Glade medarbejdere betaler sig

Tilfredse og glade medarbejdere har ikke kun værdi for den enkelte, men også for virksomhedens bundlinje. Superiværksætteren Richard Branson hylder værdien af tilfredse medarbejdere og slår i Mandag Morgens internationale klumme “Globalt udsyn” et slag for lederens rolle som munterhedschef.

Cristhian Rojas: Hvorfor er det vigtigt, at ens medarbejdere er tilfredse?

Richard Branson: Glade medarbejdere er afgørende for en virksomheds succes. Det ved vi alle sammen rent instinktivt, men det kan være svært at sige præcis hvorfor. Ingen synes vel, at medarbejdere skal være triste og underkuede, men alligevel lader det til, at nogle virksomheder og deres ledere har som mål at herske over ulykkelige mennesker – og så er det lige netop også det, som det lykkes dem at gøre.

[quote align="right" author=""]Husk at fejre dine og dine medarbejderes sejre, for hver eneste af dem er et skridt på vejen til, at din virksomhed får succes[/quote]

Lad mig først referere sagkundskaben: Forskning, som det britiske Warwick Universitet udgav tidligere i år, viser, at tilfredshed i gennemsnit gør folk 12 pct. mere produktive. En af forskerne, Andrew Oswald, sagde i en pressemeddelelse, at ”virksomheder som Google har investeret i at støtte deres medarbejdere, og det har givet øget medarbejdertilfredshed. Hos Google steg den med 37 pct., så de ved, hvad de taler om. Rent videnskabeligt må man sige, at det virkelig betaler sig at gøre de ansatte mere tilfredse”.

Hvordan gør man så sine medarbejdere mere tilfredse? Forskerne gjorde det ved at give forsøgspersonerne chokolade og frugt og en mulighed for at se sjove filmklip, før de satte dem i gang med arbejdet. En virksomhed kan desværre ikke bygge noget på snacks – på et eller andet tidspunkt ville effekten dale. Den mest almindelige belønning, som virksomheder tilbyder, er bonusser og lønforhøjelser, og det har også en begrænset effekt. Når det kommer til stykket, er der masser af mennesker, som er virkelig vellønnede og alligevel er utilfredse med deres job.

Uanset om man søsætter en ny startup eller leder en etableret virksomhed, må man gøre sig umage for at gøre folk tilfredse – det kommer ikke bare af sig selv. Stil dig selv opgaven, ligesom Bhutan i Himalaya-bjergene, der har skabt et BNP for lykke, hvilket passes af en embedsmand, hvis opgave det er at passe på befolkningens lykke.
 

DU ER NØDT TIL AT TÆNKE OVER, hvad dit mandskab har brug for, hvis de skal holde engagementet oppe, og hvad der motiverer dem på langt sigt. Det basale er velindrettede kontorer med masser af sollys, stimulerende arbejdsopgaver og en fair løn. Forskning viser også, at sunde medarbejdere er mere tilfredse – folk er mere produktive og sjældnere syge. Det var det, vi byggede på, da vi for få år siden investerede i Virgin Pulse – en virksomhed, der gennem et særligt bonusprogram hjælper selskaber med at opmuntre deres medarbejdere til at være mere aktive.

Globalt udsyn

Mandag Morgens internationale klumme Globalt Udsyn skrives på skift af Richard Branson, stifter af Virgin Group og superserieiværksætter, Paul Krugman, økonom og nobelprisvinder, samt John Elkington, stifter af Volans og SustainAbility.
Richard Branson er grundlægger af Virgin Group og har været med til at starte over 400 virksomheder, hvoraf de mest kendte er selskaberne Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile og Virgin Active.
I Globalt Udsyn vil Branson jævnligt dele sine personlige erfaringer med udfordringer inden for ledelse og iværksætteri.
Mandag Morgens læsere kan stille spørgsmål til Richard Branson på [email protected].
Opgiv venligst navn, land og e-mail – og anfør, at du læser klummen hos Mandag Morgen.

Hos Virgin har vi også opdaget, at en flekstidsordning er meget effektiv. Sådan en har vi introduceret retningslinjer for i næsten alle vores virksomheder over de seneste få år, og det betyder i realiteten, at så længe de gør deres arbejde, kan vores medarbejdere arbejde, når de vil, og hvor de vil.

Det var ikke let at få den ordning op at stå: Vores team lagde store kræfter i forberedelsen for at være sikre på, at det kunne lade sig gøre, og da vi så alle sammen var enige, var vi nødt til at opmuntre vores kontorer til et kulturskifte. Men anstrengelserne var en beskeden pris at betale, for det var det, vores medarbejdere ville have, og vi vidste, at det ville booste deres tilfredshedsniveau, at vi viste dem respekt og tillid – og dermed efterhånden også booste deres produktivitet og kreativitet.

Men ud over at skabe gode politikker, er man nødt til at tænke over, hvad der gør ens virksomhed til noget særligt og hjælpe sine medarbejdere med at hylde det.

Hvis det er følelsen af, at man har en fælles mission, så giv dem de redskaber, de skal bruge for at holde sig orienterede om virksomhedens fremskridt i forhold til dens mål. Hvis det er en tæt kunderelation, så giv dine folk mandat til at føre an i forhold til at hjælpe kunderne. Hvis du har brug for ledetråde i forhold til at se, hvor du skal sætte ind, så prøv at lægge mærke til, hvor de mest tilfredse medarbejdere er i din virksomhed. Det kan være tegn på, at noget fungerer rigtig godt, og dette noget kan måske overføres til andre steder i virksomheden.
 

OG HUSK SÅ ENDELIG, AT DU BLEV IVÆRKSÆTTER, fordi det er sjovt. Så husk at fejre dine og dine medarbejderes sejre, for hver eneste af dem er et skridt på vejen til, at din virksomhed får succes. Hvis du har arbejdet på et projekt, som krævede, at folk arbejdede lange dage, så giv lidt slip, når det er ovre, og giv folk en chance for at finde sammen igen uden for arbejdspladsen.

Sidste år flyttede Virgin Management fra sit kontor i London til et nyt sted i Little Venice i Vestlondon. Det var nogle heftige måneder for holdet, som lagde mange aftener i flytteforberedelserne, og endnu flere nætter. Da opgaven var overstået og alle havde fundet på plads, besluttede vi at holde en pirat-fest for at takke flyttegruppen for deres store arbejde.

Vi havde det rigtig sjovt! Men næste dag kunne vi se os selv på forsiden af de lokale aviser, fordi naboerne havde tilkaldt politiet med klager over lyden af vores trommer på tagterrassen – de spillede måske lidt længere ud på aftenen, end de burde have gjort. Vi undskyldte pænt for forstyrrelsen, men det var en aften, som ingen på kontoret nogensinde glemmer, og den gjorde underværker i forhold til at styrke vores sammenhold.

Du vil sikkert finde din stilling som munterhedschef meget tilfredsstillende. For få dage siden, var der en, der sendte mig et link til en video, som medarbejderne i Virgin America havde lavet – en kopi af videoen til Pharrell Williams’ sang ”Happy”. Det var et udtryk for medarbejdertilfredshed, som gjorde mig meget glad. (Og for resten: Sikke nogle nice moves, drenge!)

Copyright: Richard Branson, 2014.

Omtalte personer

Pia Olsen Dyhr

Partiformand (SF), MF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2010)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu