Glade medarbejdere betaler sig

Tilfredse og glade medarbejdere har ikke kun værdi for den enkelte, men også for virksomhedens bundlinje. Superiværksætteren Richard Branson hylder værdien af tilfredse medarbejdere og slår i Mandag Morgens internationale klumme “Globalt udsyn” et slag for lederens rolle som munterhedschef.

Cristhian Rojas: Hvorfor er det vigtigt, at ens medarbejdere er tilfredse?

Richard Branson: Glade medarbejdere er afgørende for en virksomheds succes. Det ved vi alle sammen rent instinktivt, men det kan være svært at sige præcis hvorfor. Ingen synes vel, at medarbejdere skal være triste og underkuede, men alligevel lader det til, at nogle virksomheder og deres ledere har som mål at herske over ulykkelige mennesker – og så er det lige netop også det, som det lykkes dem at gøre.

Lad mig først referere sagkundskaben: Forskning, som det britiske Warwick Universitet udgav tidligere i år, viser, at tilfredshed i gennemsnit gør folk 12 pct. mere produktive. En af forskerne, Andrew Oswald, sagde i en pressemeddelelse, at ”virksomheder som Google har investeret i at støtte deres medarbejdere, og det har givet øget medarbejdertilfredshed. Hos Google steg den med 37 pct., så de ved, hvad de taler om. Rent videnskabeligt må man sige, at det virkelig betaler sig at gøre de ansatte mere tilfredse”.

Login