GN Netcom: Disruption kommer ikke kun fra nye spillere

Alle innovative virksomheder skal hele tiden save lidt i egen gren og udfordre gårdsdagens succeser. Ellers er der andre, der gør det, lyder det fra headsetproducenten GN Netcom. Selskabet bruger digitalisering som afsæt for innovation og tror på, at store globale aktører kan være dem, der disrupter.
Marianne Kristensen Schacht

Kun en tåbe frygter ikke morgendagens Uber, Airbnb og Spotify.

Alligevel er det ikke truslen fra ukendte garageiværksættere med venturepenge nok i ryggen til at disrupte de gamle brancher, der bekymrer adm. direktør i GN Netcom René Svendsen-Tune mest. For ham er digitalisering og disruption positivt og lig med nye muligheder. Og dem kan virksomheden med hovedsæde i Ballerup lige så godt være først med, i stedet for at frygte, at nye ukendte aktører pludselig vælter alle etablerede spilleregler i branchen.

”Alle virksomheder, der lever af innovation, skal jo hele tiden save lidt i sine egne grene og udfordre det, de lavede i går,” siger René Svendsen-Tune.

René Svendsen-Tune

Siden april 2016: Bestyrelsesmedlem og næstformand, NKT Holding

Siden april 2015: CEO GN Netcom (Jabra), GN Store Nord

2007-2015: Bestyrelsesmedlem, GN Store Nord

2012-2015: Præsident, Europa og Latinamerika, medlem af direktionen, Nokia Networks

2006-2011: Præsident og administrerende direktør, Teleca

1999-2006: Senior Vice President, Global Sales, Nokia Networks

1993-1998: Forskellige lederstillinger, Nokia Networks

1984-1992: Erhvervskarriere i den danske IT-branche

1981: Akademiingeniør, Danmarks Ingeniørakademi

Født: 15. juli 1955

Og han mener, GN Netcom har alle forudsætningerne for at gå forrest i henseende til at disrupte branchen.

”Vi ser ikke, at vores forretning er truet. Vi mener, vi har kompetencerne til at være den, der definerer, hvad det nye skal være. Det, der i en eller anden udstrækning kan være disruptivt. Der kan klart være en konkurrencemæssig udfordring, hvis vi sover i timen. Men digitalisering og disruption er en del af vores verden. Det er det, vi lever af, og vi tænker hver dag på, hvordan vi kan disrupte inden for vores kerne,” siger René Svendsen-Tune.

GN Netcoms kerne er god lyd i form af headsets til callcentre og kontorer og til private. Selskabet er en del af det børsnoterede selskab GN Store Nord, der har rødder tilbage til 1869 og C.F. Tietgen. Globalt har GN Store Nord 5.500 ansatte, hvoraf de 950 arbejder i GN Netcom. Se tekstboks. I søsterselskabet GN Resound udvikler og markedsfører man høreapparater. GN har således afsæt i en solid dansk styrkeposition hvad angår udvikling af høreapparater og lyd. Og det giver den gamle virksomhed et solidt fundament til at springe blandt de første til en ny fase, mener direktøren.

”Vi skal som virksomhed hele tiden vurdere, hvor vi kan gøre en forskel. GN står i en stærk position, fordi vi både har medikoteknologien og teknologi i headsets målrettet professionelle og private under samme tag. Det er en styrkeposition, som ikke er mange forundt, og som vi skal bruge til at rykke os til næste fase. Det er det, vi ser på nu,” fortæller han.

GN Netcom udnytter digitaliseringen og bruger den som løftestang for fremtidig vækst.

”Vores største udfordring er, at det går rigtig stærkt i vores branche. Det er afgørende, at vi formår at udnytte alt, vi har til rådighed, for at ramme det rigtige tidspunkt med de rigtige produkter,” siger René Svendsen-Tune.

Barrierer holder konkurrenter væk

Mere konkret så handler fremtidens vækst i GN Netcom om at koble de to forretningsområder Netcom og Resound og udnytte viden og synergier på tværs. Ifølge selskabet var høreapparaterne fra GN Resound blandt de første til at blive integreret med en iPhone, sådan at man via sit høreapparat også f.eks. kunne streame musik og føre telefonsamtaler.

”Funktioner, som vi kan levere på et headset, kan vi nu også i betydeligt omfang levere på høreapparater. Vi er ikke gået den anden vej endnu. Men det er klart, at vi skal udnytte viden bedre på tværs til at udvikle løsninger, som brugeren kan anvende en større del af dagen,” siger René Svendsen-Tune og henviser til, at et godt produkt i dag kan bruges til flere ting, ligesom smartphonen, så brugeren ikke skal skifte udstyr flere gange over en dag.

GN Netcom

Et datterselskab i GN Store Nord-koncernen. GN Netcom udvikler og markedsfører høretelefoner til bl.a. callcentre og kontorer under mærket Jabra. Selskabet beskæftiger ca. 950 ansatte og har hovedkvarter i Ballerup sammen med GN Store Nord. GN Netcom er vokset støt gennem de sidste fem år, og omsatte i 2015 for 3.229 mio. kr. GN Store Nord er børsnoteret.

Endnu er der dog ikke født et konkret produkt, der blander selskabets kompetencer inden for høreapparater og headsets. Men det arbejder selskabet på, bekræfter René Svendsen-Tune uden at konkretisere.

”Det næste for GN er at tage de aktiver, vi har, og koble dem sammen på tværs af virksomheden.”

GN Netcoms headsets er født digitale. I den ingeniørtunge virksomhed har mere end 100 lydingeniører dagligt deres gang i GN Store Nords research labs, der består af en række avancerede lydstudier, hvor ideer på alle niveauer kan afprøves løbende. Den direkte adgang til det mest avancerede udstyr udgør en barriere for eventuelle udefrakommende disruptører, mener direktøren. Den kompetence opbygger man ikke overnight, lyder det.

En anden barriere for nye konkurrenter er de tætte partnerskaber, som GN Netcom har med de vigtigste kunder og leverandører af infrastruktur som f.eks. Microsoft og Cisco. Dem samarbejder selskabet med, når der skal udvikles produkter til at optimere f.eks. samtaler via en computer.

”Det er klart en barriere for konkurrenter, at vores produkter er blåstemplede af disse virksomheder,” mener René Svendsen-Tune.

Jo stærkere GN Netcoms produkter spiller sammen med de mest brugte løsninger hos slutkunden, desto stærkere står selskabet også i forhold til konkurrenterne.

En væsentlig innovationskraft kommer netop fra, at GN Netcom bruger digitale data til at bearbejde og forbedre produkterne. Netop digitaliseringen åbner for mere innovation. Data kan bruges som afsæt til at servicere kunderne bedre, hvad angår brugen af produkterne. Og data kan bruges til at udvikle helt nye produkter. For to år siden lancerede GN Netcom således et headset, der kan måle puls i øret på brugerne. Det produkt er målrettet mod sportsudøvere, der med den mulighed slipper for at have en pulsmåler om brystet og kan nøjes med et headset.

”På den længere bane kan man bruge den viden på ny måder. F.eks. i callcentre, hvor pulsmålere afslører, når en ansat bliver for presset og har brug for en pause. Det kan øge produktiviteten,” siger René Svendsen-Tune.

Forretningen er i dag størst inden for headsets til medarbejdere i virksomheder, og det er her, væksten er størst. Men headsets med sundhedsfunktioner til privat brug er et nyt nicheområde, der ifølge selskabet selv ligger i naturlig forlængelse af kerneområdet, og som understøttes af en global megatrend om at måle og optimere sundhed.

Mere serviceinnovation

Ud over innovative produkter og features så er service omkring produkterne et område, hvor GN Netcom kan vokse. I dag har selskabet ikke en decideret servicestrategi, men ifølge den adm. direktør åbner digitaliseringen netop mulighed for, at servicedelen kan fylde mere fremover, i takt med at data bruges proaktivt i forretningen.

Eksemplerne omfatter stadig det, de fleste vil betegne som innovation. Bud på disruption er ifølge GN Netcom selv, at apps til alting erstattes af tale til systemerne. Og her kan selskabet bruge sine kompetencer omkring lyd til at gå først med stemmegenkendelse, lagring af beskeder etc.

”Det meste er jo et kontinuerligt flow af innovation. Ligesom det var disruption, da smartphonen kom, men ikke når en iPhone 4 opgraderes til en iPhone 6,” siger Rene Svendsen-Tune.

Den adm. direktør kom selv til selskabet for godt et år siden efter en årrække i GN Netcoms bestyrelse. Han overtog en forretning, der har levet et turbulent liv, men som efter en succesfuld turnaround har været i solid vækst de sidste fem år. Sidste år omsatte GN Netcom for 3,2 milliarder kr. Ifølge aktieanalytikere peger alt på, at væksten vil fortsætte. Selskabet barsler med en ny strategi, der forventes at lande i løbet af efteråret. Og ligesom med den foregående vil der også fremadrettet være fokus på vækst og innovation, bekræfter den adm. direktør.

”Det, der især trænger sig på, er, at vi som markedsfører jo også lever i den digitale verden og derfor skal henvende os til kunderne via sociale medier og digitale platforme. Det vil der nok være noget om i den nye strategi.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu