Gør som de bedste – og find 55 mia. i det offentlige

Hvem skal Danmark leve af? Det er det store spørgsmål, som Mandag Morgen jagter svaret på. Nu viser en ny kortlægning, at en del af svaret er produktivitetsforbedringer og innovation i den offentlige sektor. Men vi skal blive meget bedre til at skalere og udbrede de bedste løsninger og til at lære af de ildsjæle i kommuner og regioner, som finder nye og mere effektive måder at udnytte ressourcerne på. Danmark skal bl.a. leve af de dygtigste og mest nytænkende frontløbere i den offentlige sektor, og vi skal systematisk kopiere deres ideer og det innovative mindset, de repræsenterer. Lykkes det, er regeringens selvpålagte opgave med at modernisere den offentlige sektor for 12 milliarder kr. frem mod 2020 hurtigt løst. Mandag Morgens gennemgang af 10 konkrete velfærdsområder viser, at det kan lade sig gøre at skaffe mindst 55 milliarder kr. uden nødvendigvis at forringe velfærden. Alene på uddannelsesområdet ligger der et økonomisk potentiale på mindst 8,3 milliarder kr., hvis de mindst produktive folkeskoler formår at lære af de bedste, og det lykkes at få bugt med det store frafald i ungdomsuddannelserne.

Clara Dawe

Glem alt om de 12 milliarder kr., som regeringen i sin vækstplan har forpligtet sig til at hente ved at modernisere den offentlige sektor. Der er langt flere penge at komme efter, hvis kommuner og regioner systematisk begynder at gøre som de bedste.

Det viser en analyse, som Mandag Morgen har foretaget. Analysen bygger på konservative skøn for, hvor mange ressourcer der kan frigives på 10 velfærdsområder gennem produktivitetsforbedringer og innovation i den offentlige sektor. Penge, som politikerne kunne bruge til investeringer i infrastruktur eller uddannelse – eller skattelettelser for den sags skyld.

Gevinsterne kræver, at landets kommuner og regioner gør som de allerbedste og mest innovative frontløbere. Arbejdsrutiner skal omlægges, leanprocesser skal toptunes, medarbejderne skal være mere produktive, best practice-erfaringer skal indføres i institutionerne, og der skal laves en målrettet ledelsesindsats.

" caption=" 

Figur 1  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/c57a5-tka_fig03_potentiale-pa-14-mia_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/3e69e-tka_fig03_potentiale-pa-14-mia_0.png | Forstør   Luk

Folkeskolen alene rummer et potentiale på godt 5 mia. kr.

Det kan tage nogle år at nå op på en samlet årlig besparelse på 55 milliarder kr., men det er både realistisk og muligt. Mandag Morgens analyse kommer, netop som regeringens Produktivitetskommission i dag fremlægger en række bud på, hvordan den offentlige sektor kan løfte produktiviteten.

Formanden for Produktivitetskommissionen, Peter Birch Sørensen, mener, at der er gode muligheder for at forbedre produktiviteten i den offentlige sektor. Se tekstboks nedenfor.

”Det burde bestemt være muligt at indfri potentialet på de 12 milliarder kr. Men de kommer ikke af sig selv. Det kræver en masse forskellige tiltag på forskellige niveauer i den offentlige sektor, og det kan også kræve upopulære beslutninger,” siger Peter Birch Sørensen.

Kommissionen anslår, at der alene på de tre store velfærdsområder – folkeskoler, ældre og dagtilbud – ligger en produktivitetsgevinst på ca. 14 milliarder kr., hvis de kommuner, der er mindre produktive inden for et område, kom på niveau med de bedste. Se figur 1 nedenfor.

”Det er ikke realistisk, at alle kan blive lige effektive. Men når forskellene er så store i den offentlige sektor, kunne det tyde på, at der er et pænt potentiale. Og hen ad vejen kan dem med best practise også forbedre sig yderligere,” siger Peter Birch Sørensen.

Mandag Morgens kortlægning af en række områder viser, hvor moderniseringspotentialerne ligger, og tegner billedet af en offentlig sektor, hvor der er rige muligheder for at gøre tingene både smartere og bedre.

1)    Uddannelsesområdet – mindst 8,3 mia.

Hvert år må 12.000 elever i den danske folkeskole tage et år om. Hver femte elev forlader skolen uden at kunne læse og skrive ordentligt, og Danmark scorer lavere i PISA-undersøgelserne sammenlignet med andre rige lande.

[graph title="Potentiale på 14 mia. kr." class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Produktivitetskommissionen. 

Danmark er ellers et af de lande i verden, der bruger flest penge pr. elev. Men der er stor forskel på, hvor meget de forskellige kommuner får ud af pengene. Produktivitetskommissionen har sammen med analyseinstituttet KORA kulegravet området og konkluderer, at der alene på skoleområdet er et årligt produktivitetspotentiale på 5,4 milliarder kr., hvis alle skoler bliver lige så produktive som de mest produktive skoler. Analysen tager højde for en række forskelle mellem de enkelte kommuner, bl.a. elevernes sociale baggrunde.

Også på ungdomsuddannelser er der et stort økonomisk potentiale.  Ca. hver 6. af de unge, der starter på en ungdomsuddannelse, gennemfører ikke og er i alvorlig fare for at ende uden for arbejdsmarkedet. Det store frafald sker især på erhvervsskolerne. En af hovedforklaringerne er manglen på praktikpladser, som der for øjeblikket mangler omkring 12.000 af.

Det store frafald på ungdomsuddannelserne er dyrt for samfundet. De samlede udgifter til unge, der enten ikke gennemfører en ungdomsuddannelse eller bruger ekstra tid fra 9. klasse til endt ungdomsuddannelse, løber op i 5,8 milliarder kr. årligt. Det viser beregninger foretaget af DI og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Hvis man kan halvere frafaldet, vil det udløse en årlig gevinst på 2,9 milliarder.

2) Førtidspension og aktiv beskæftigelsesindsats – 18 mia. kr.

Mere end hver femte dansker i den erhvervsaktive alder er på dagpenge, kontanthjælp, førtidspension eller anden offentlig forsørgelse.

Og det er på trods af, at udgifterne til at hjælpe ledige i arbejde i Danmark er langt højere end i andre OECD-lande. Danmark bruger 1,1 pct. af BNP på den aktive beskæftigelsesindsats. Til sammenligning bruger Sverige 0,8 pct., mens OECD-landene i snit bruger 0,4 pct., viser tal fra OECD. Hvis Danmark kom på samme niveau som OECD-landene i snit, ville det udløse en årlig besparelse på ca. 18 milliarder kr. årligt. Se figur 2.

Danmark ligger i top" caption="Figur 2  

Figur 3  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/5e984-tka_fig01_plads-til-forbedringer.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e395a-tka_fig01_plads-til-forbedringer.png | Forstør   Luk

Der er et betydeligt potentiale for produktivitetsforbedringer i regionerne.

Kilde: OECD og DA [/graph]

Hvis Danmark tilmed havde samme andel af offentligt forsørgede som Sverige, ville 270.000 færre personer modtage offentlige ydelser og udgifterne ville være næsten 50 milliarder kr. lavere, fremgår det af DA’s Arbejdsmarkedsrapport.

Der er i det hele taget god grund til at kigge over sundet for at finde gode løsninger på beskæftigelsesområdet. Et eksempel er førtidspensionen, som i år forventes at koste 44 milliarder kr. i Danmark. Den nye reform på området forventes at nedbringe udgifterne med ca. 2 milliarder kr. frem mod 2020. Til sammenligning har den svenske reform på den halve tid resulteret i godt 100.000 færre invalidepensionister og mindsket udgifterne med ca. 10 milliarder kr.

Flere danske kommuner har eksperimenteret med at sluse førtidspensionister tilbage på arbejdsmarkedet. Men det er svært, da Folketinget indtil nu ikke har vist politisk vilje til at revurdere nuværende førtidspensionister.

3) Sygefravær – mindst 1,5 mia. kr.

Sygedagpenge koster ifølge Beskæftigelsesministeriet det danske samfund 14,3 milliarder kr. om året, og op mod 41.000 danskere er hvert år sygemeldt i gennemsnitligt 26 uger. Kommunerne, der ellers topper fraværslisten, har formået at sænke sygefraværet en smule de seneste år, men der er kæmpe forskel på, hvor langt de er nået. Det er svært at sætte kroner og øre på det økonomiske potentiale, hvis de kommuner med højt sygefravær skal lære af de bedste.

Men en af verdens største undersøgelser af, hvordan man kan få sygemeldte tilbage til arbejde – det såkaldte Tilbage-til-arbejdet-projekt (TTA) – viser, at en tidlig, tværfaglig og koordineret indsats kan nedbringe sygefraværet med knap 9 pct. – svarende til 2,6 uger. I København er det endda lykkedes at nedbringe sygefraværet med godt fem uger. Det giver en samfundsøkonomisk besparelse på omkring 8.700 kroner pr. sygedagpengesag.

Potentiale på 23 mia. kr. i kommunerne

KORA har sammen med Produktivitetskommissionen sammenlignet, hvor meget velfærd kommunerne får ud af de skattekroner, de bruger på henholdsvis dagpleje-, ældre- og skoleområdet. Tallene viser, at kommunerne alene på folkeskoleområdet har et produktivitetspotentiale på 5,4 mia. kr. – svarende til 12 pct. af udgifterne på området.

På de to andre store områder, dagtilbud og ældre, tyder analysen på, at der er tilsvarende potentialer på henholdsvis 11 pct. og 14 pct. af udgifterne – svarende til henholdsvis 2,8 milliarder og 5,7 milliarder kr.
Kommissionen understreger dog, at potentialet på disse to områder skal tages med stort forbehold, da der er usikkerhed om bl.a. måden, som udgifterne er konteret, og der ikke er velegnede data for kvaliteten af serviceydelserne.

På de øvrige velfærdsområder er der ikke tilstrækkelige data til at kunne lave tilsvarende analyser. Men som Produktivitetskommissionen skriver i et notat:

”Formentlig er der et potentiale for lignende produktivitetsforbedringer på de områder. Er det samlede potentiale for alle kommunernes serviceområder f.eks. 10 pct., så vil det svare til en produktivitetsgevinst på ca. 23 mia. kr., hvis de kommuner, der er mindre produktive inden for et område, kom på niveau med de bedste.”

Kilde: Produktivitetskommissionen.

KORA har i en ny analyse kulegravet fire kommuner – Herning, Holbæk, Morsø og Aarhus – der alle har formået at nedbringe sygefraværet. Kendetegnet for dem alle er høj grad af politisk og ledelsesmæssig fokus, tæt opfølgning på sygefraværet fra centralt hold, den lokale leder som omdrejningspunkt for håndtering af fraværet, god støtte til den lokale leder i opfølgningen på sygefraværet samt et godt samarbejde internt i kommunen.

Hvis sygefraværet kan nedbringes i den offentlige sektor, så det når niveauet i den private sektor, kan der spares op imod 1,5 milliarder kr. årligt. Det har Finansministeriet tidligere beregnet, og det virker realistisk i lyset af de seneste kommunale erfaringer med at nedbringe sygefraværet.

4) Et inkluderende arbejdsmarked – mindst 400 mio. kr.

Sociale iværksættere som Specialisterne, Telehandelshuset, Huset Venture og Allehånde er med til at skabe arbejdspladser til personer, der ellers ofte står uden for arbejdsmarkedet. Danmarks formentlig mest kendte og succesrige socialøkonomiske virksomhed er Specialisterne, hvor tre ud af fire medarbejdere har autisme.

Og socialøkonomiske virksomheder kan betale sig. Beregninger foretaget af Sindslidendes Vilkår og Proremus for Mandag Morgen viser, at samfundet kan spare 400 millioner kr. om året, hvis ca. 4.000 psykisk sårbare personer kunne ansættes i fleksjob i sociale iværksætterfirmaer frem for at modtage førtidspension.

Hvis socialøkonomiske virksomheders store potentiale på beskæftigelsesområdet for alvor skal foldes ud, er der dog behov for bedre vilkår for socialøkonomiske virksomheder. Regeringens udvalg for socialøkonomiske virksomheder opfordrede i sin rapport i sidste uge bl.a. regeringen til at lave en national strategi, indføre en ny registreringsmodel, sikre bedre finansieringsmuligheder og øge fokus på sociale hensyn i partnerskaber og offentlige indkøb.

5) Social forebyggelse – mindst 2,5 mia. kr.

Danmark kan spare milliarder af kroner ved at styrke forebyggelse over for socialt udsatte børn og unge, så de ikke ender på samfundets sidelinje som alkoholikere, narkomaner, kriminelle, sindslidende eller langtidsledige.

Alene ved at udbrede fire metoder med dokumenterede effekter, som f.eks. slægts- og netværksanbringelser og styrkede forældrekompetencer gennem programmet ”De Utrolige År”, kan samfundet spare 2,5 milliarder kr. årligt, konkluderer en analyse fra Rambøll.

Mødrehjælpen er et eksempel på, hvordan et tæt samarbejde mellem kommuner og en privat humanitær organisation kan udløse en samfundsøkonomisk gevinst. Mødrehjælpen hjælper unge, sårbare mødre i gang med en uddannelse eller et job. En cost-benefit-analyse har vist, at hver gang der investeres én krone i forebyggende social støtte og familierådgivning for unge mødre, sparer det offentlige fem kroner som følge af bl.a. lavere udgifter til kontanthjælp og kriminalitet.

I projektet ”Familie med Hjerte” i Holstebro hjælper private virksomheder og frivillige organisationer med at klæde nye forældre bedre på, så børnene kan få den bedste start på livet. Bliver projektet foldet ud til hele landet, kan det udløse en samfundsøkonomisk gevinst på 1 milliard kr.

6) Kriminalpræventive indsatser – mindst 2 mia. kr.

Kriminalitet koster samfundet over 10 mia. kr. om året i form af politiets udgifter til bekæmpelse af kriminalitet, udgifter til straffesager ved domstolene, erstatninger for tyveri og hærværk samt tabt arbejdsfortjeneste blandt de indsatte. Derfor er der betydelige gevinster at hente, hvis man formår at holde unge ude af kriminalitet.

En cost-benefit-analyse viser, at tre konkrete projekter som ”Den Korte Snor” i København og projektet ”Alle de andre gør det” der fokuserer på at bryde 6.-klasse-elevers fordomme og overdrevne forestillinger om bl.a. kriminalitet, druk, stoffer og sex, kan udløse en samfundsøkonomisk gevinst på 300 millioner kr. Analysen er lavet af Det Kriminalpræventive Råd og Trygfonden i samarbejde med CBS.

Et andet eksempel på et succesrigt projekt med stort samfundsøkonomisk potentiale er High:Five, der hjælper unge med plettet straffeattest eller stor risiko for at ende på den kriminelle løbebane til at komme i job eller uddannelse. Kun 30 pct. af dem, der kommer i job via High:Five, har tilbagefald til kriminalitet, mens 93 pct. i kontrolgruppen har tilbagefald, viser en analyse foretaget af Rambøll. Den samfundsøkonomiske gevinst pr. deltager kan være op imod 1,4 millioner kr.

7) Sundhedsvæsenet – mindst 14 mia. kr.

På bare tre år er produktiviteten øget med over 15 pct. på landets sygehuse. Men bag tallet gemmer der sig store forskelle i produktiviteten fra sygehus til sygehus. Der er nemlig stor forskel på de enkelte sygehuses omkostninger ved forskellige former for behandlinger. Nogle sygehuse kan ofte klare en behandling for diskusprolaps, fødsler og bindevævssygdomme til under det halve af, hvad det koster skatteborgerne på de dyreste. Se figur 3.

[graph title="Plads til forbedringer" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Note: 1 Figuren omfatter de 18 største sygehuse i Danmark, som ikke er universitetshospitaler., Note: 2 Kun sygehuse med mere end 50 af de pågældende behandlinger årligt er medtaget., Kilde: Danske Regioner m.fl. 2012 

For regionerne kan dette have store økonomiske konsekvenser. F.eks. kunne Region Sjælland få frigjort et trecifret millionbeløb til andre formål, hvis Sygehus Syd havde været lige så produktivt som gennemsnittet, påpeger Produktivitetskommissionen.

Tallene tager dog ikke højde for kvaliteten af de enkelte behandlinger eller sammensætningen af patienter. Nogle sygehuse kan have mange ressourcesvage patienter, som kræver ekstra rådgivning og genoptræning, hvilket gør behandlingerne dyrere. Derfor kan det være svært at sætte kroner og øre på det samlede økonomiske potentiale.
Hvis gennemsnittet af danske sygehuse var lige så produktive, som de er på Vejle Sygehus, ville der kunne spares op imod 14 mia. kr. årligt på landets sygehuse.

Der er dog store økonomiske gevinster at hente, hvis sygehusene kan blive bedre til at undgå fejl som f.eks. fejlmedicinering eller infektioner – de såkaldte utilsigtede hændelser. Beregninger foretaget af tre danske eksperter i sundhedsøkonomi i samarbejde med Copenhagen Consensus Center viser, at en massiv investering i at undgå fejl i sundhedsvæsenet også kan udløse store gevinster. Hvis man bruger f.eks. 200 millioner kr. hvert år over fem år til målrettede indsatser for at undgå utilsigtede hændelser, kan det udløse en samfundsøkonomisk gevinst på i alt 17 milliarder kr.

8) Sundhedsforebyggelse – mindst 3,2 mia. kr.

Der ligger et kæmpe økonomisk potentiale i at forebygge indlæggelser på landets hospitaler, særligt hos de ældre medicinske patienter og hos personer med en kronisk lidelse. En mere effektiv forebyggelse kan reducere nogle af de ca. 128.000 såkaldte forebyggelige indlæggelser, som f.eks. knoglebrud, lungebetændelse, KOL eller væskemangel, eller de ca. 78.000 genindlæggelser inden for 30 dage.

En kulegravning af området foretaget af tre ministerier, KL og Danske Regioner viser, at hvis alle kommuner blive lige så gode som de 40 bedste til at forebygge indlæggelser, vil det betyde en samlet besparelse på 800 millioner kr. i kommunerne. Hertil kommer en tilsvarende besparelse i sygehusvæsenet og praksissektoren på omkring 3,2 milliarder kr.

En af de få forebyggelsesindsatser, der har en dokumenteret positiv effekt, er opfølgende hjemmebesøg hos ældre medicinske patienter, hvor en læge eller en hjemmesygeplejerske kommer på besøg i de ældres eget hjem, kort efter at patienterne er udskrevet fra sygehuset. Erfaringer viser, at den indsats kan medføre et markant fald i antallet af genindlæggelser og dermed føre til besparelser på mellem 5.000 og 12.400 kr. pr. borger.

Telemedicin har også stort potentiale til at forhindre indlæggelser. Et eksempel er projektet Telecare i Nordjylland, der giver patienter med KOL mulighed for selv at monitorere deres sygdom og være i kontakt med hospitalet gennem videotelefoni. Det betyder færre og kortere indlæggelser på hospitalet. Den økonomiske gevinst ved fuld implementering skønnes at blive 72 årsværk – svarende til ca. 32 millioner kr. årligt – og hvis initiativet udbredes til alle relevante KOL-patienter i hele landet, vil besparelsen løbe op i knap 700 årsværk.

9) Afbureaukratisering – op imod 4,6 mia. kr.

Ida Louise Jervidalo arbejder i Jobcenter Aarhus. Hver eneste dag bruger hun som socialrådgiver mere end fem timer på at administrere, kontrollere og gå til interne møder. Tilbage bliver kun omkring 1,5 time, som hun kan bruge på kontakten med de ledige og kontanthjælpsmodtagerne. Hun er et eksempel på, at der trods det massive politiske fokus på regeltyranniet helt tilbage fra Schlüter-tiden er langt fra de politiske skåltaler til dagligdagen ude i velfærdssamfundets frontlinje.

”Regelforenkling eller afbureaukratisering har været højt på dagsordenen. Det klinger godt at gøre op med ”regeltyranniet”, og der har været mange tiltag, men effekterne har været skuffende,” konkluderer Produktivitetskommissionen.

Regeringen har bebudet, at den vil rydde op i en række regler på beskæftigelsesområdet, og skønner, at der kan frigøres ressourcer for 52 millioner kr. i kommunerne på den bane. Men det er en dråbe i havet. Et hav af undersøgelser i de senere år har vist, at offentlige ledere og ansatte er ved at drukne i papirarbejde, detailregulering og øgede krav om dokumentation. FTF har bl.a. dokumenteret, at socialrådgivere, sygeplejersker, lærere og andre offentligt ansatte i snit bruger en time om dagen på at dokumentere deres arbejdsindsats. Det svarer til over 60 millioner arbejdstimer på et år – eller omkring 13 milliarder kr. om året. Antages det, at man gennem en tillidsreform og moderniseringer kan reducere tidsforbruget til dokumentation med en tredjedel, vil det kunne frigøre op imod 4,6 mia. kr.

Der findes gode eksempler på perspektivrige lokale projekter, der har taget livtag med det unødvendige bureaukrati, og som andre kan lade sig inspirere af.

Et nyt ledelsesparadigme baseret på tillid frem for kontrol har i Københavns Kommunes Kultur- og fritidsforvaltning betydet, at forvaltningen har fået frigjort arbejdsopgaver svarende til mellem 8 og 10 årsværk. Samtidig er sygefraværet faldet med 33 pct. på fem år. Aarhus Kommune er også et godt eksempel på, hvordan et langt og sejt arbejde med afbureaukratisering kan bære frugt. Siden 2009 har kommunen sat ind med en hel palet af initiativer for at slippe af med unødigt bureaukrati, og det har bl.a. betydet, at der er skåret 15 pct. af udgifterne til ledelse og administration.

10) Hjemmehjælp og velfærdsteknologi – mindst 500 mio. kr.

Da Leif Østergaard fra Aarhus blev udskrevet fra hospitalet efter en større operation, havde han brug for hjælp til det meste. Han skulle have hjælp til at komme op af sengen, i bad og på toilettet. Det betød besøg fra kommunens hjemmehjælp mange gange om dagen.  Men efter godt tre måneders genoptræning og med hjælp fra et toilet med skylle- og tørrefunktion klarer han nu hverdagen selv.

Han er bare et af mange eksempler på ældre, der i stigende grad bliver hjulpet af kommunen til at kunne klare sig selv.

Fredericia Kommune var blandt de første, der begyndte at omtænke den hjælp, man gav til kommunens ældre borgere, og evalueringen af det berømte projekt ”Længst muligt i eget liv” viste, at den rehabiliterende indsats medførte et fald i antallet af hjemmehjælpstimer på knap 14 pct. – svarende til en årlig besparelse på 13 millioner kr.

[graph title="Stort uudnyttet potentiale" caption="Figur 4  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/31d28-tka_fig04_stort-uudnyttet-potentiale_0.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/25b78-tka_fig04_stort-uudnyttet-potentiale_0.png" text="Kun hver fjerde kommune eller region har opnået mærkbare effektiviseringsgevinster."]Kilde: Rambøll og DANSK IT. [/graph]

Tilsvarende strategier i Odense og Københavns kommuner viser samme resultater. I Odense faldt antallet af hjemmehjælpstimer med 10 pct. – svarende til en besparelse på omkring 30 millioner kr. årligt, mens man i København vurderer, at besparelsen kommer til at ligge på mellem 11 og 15 millioner årligt.

Velfærdsteknologi er en vigtig komponent i, at flere ældre kan klare sig med mindre hjælp. I Slagelse, Aarhus og Odense har man f.eks. afprøvet loftslifte, der gør det muligt for en enkelt hjemmehjælper at flytte en ældre borger, hvor man før altid har skullet være to. Det vurderes, at indførelsen af lifte på landsplan vil kunne frigøre 859 fuldtidsstillinger i ældreplejen, svarende til 357 millioner kr. årligt.

Det er netop den slags eksempler, som regeringen og KL er enige om at brede ud og implementere i hele landet. De fire områder – hjælp til løft, bedre brug af hjælpemidler, spiserobotter og vasketoiletter – vurderes ”samlet set at kunne frigøre nettogevinster for mindst 0,5 milliard kr. i kommunerne ved fuld indfasning i 2017”, hedder det i den seneste økonomiaftale.

Og der er stadig meget mere at hente på det velfærdsteknologiske område, hvis man spørger de offentlige ledere. Ni ud af ti vurderer, at der er et betydeligt potentiale i at bruge velfærdsteknologi i borgernes hjem i fremtiden. Det fremgår af den årlige analyse ”It i Praksis”, som Rambøll laver i samarbejde med DANSK IT.

Analysen viser dog også, at det først er nu, at potentialet skal høstes. For kun hver fjerde offentlige virksomhed har foreløbig opnået mærkbare effektiviseringsgevinster. Og to ud af tre har kun i mindre grad eller slet ikke opnået effekter. Se figur 4.

Kilder:

”Kortlægning af kommunernes erfaring med rehabilitering”, Socialstyrelsen og KORA, 2013.

”Produktivitet i den offentlige sektor – Hvor er problemerne?”, Produktivitetskommissionen, 2013.

”Stort potentiale for mere frivilligt arbejde”, Momentum, 2012.

”Aftaler om den kommunale og regionale økonomi for 2014”, Finansministeriet, 2013.

”Arbejdsmarkedsrapport 2012”, DA, 2013.

”Borgernes inddragelse”, Cevea, 2009.

”Sygefravær i kommunerne”, KORA, 2013

”Analyse af de økonomiske konsekvenser på området for udsatte børn og unge”, Rambøll, 2012.

”National handlingsplan for udbredelse af telemedicin”, Fonden for Velfærdsteknologi, 2012.

”Evaluering af projekt High:Five”, Rambøll, 2012.

”Kortlægning af veje og omveje i uddannelsessystemet”, AE-Rådet og DI, 2013.

”Effektiv kommunal forebyggelse”, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse m.fl., 2013.

”Efterår 2012”, De Økonomiske Råd, 2012.

”Velfærd kræver arbejde”, Arbejdsmarkedskommissionen, 2009.

”IT i praksis 2013”, Rambøll og DANSK IT, 2013.

”Samfundsøkonomisk cost-benefit-analyse af kriminalpræventive indsatser”, Det Kriminalpræventive Råd og Trygfonden i samarbejde med CBS, 2013.



 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu