Grundfos: Vi kan lære af startups

Pumpevirksomheden vil have en tættere dialog med sine slutbrugere, men det kræver en anden tankegang, end man som ingeniørtung virksomhed har været vant til, siger Marianne Kjeldsen Knudsen, head of digital commercial offerings. Hun mener, at Grundfos kan tage ved lære af den måde, mange startups innoverer på.

I mere end 70 år har Grundfos udregnet succesfaktoren for et nyt produkt ved hjælp af solid regnekraft og ingeniørkundskab. Men ny teknologi og digitale muligheder har rykket selskabet tættere end nogensinde på de slutbrugere, som i sidste ende skal have selskabets pumpeløsninger til at fungere i dagligdagen. Og her er succesfaktoren ikke nødvendigvis matematiske beregninger, men om slutbrugerne f.eks. synes om brugervenligheden i den app, der digitalt betjener en konkret pumpe, eller om kundens vandværk eller airconditionanlæg kører optimalt. Og udfaldet lader sig ikke forudsige alene på baggrund af matematik.

”Vi er nødt til at interagere med slutbrugerne for at vide, hvad der virker. På samme måde som startups er afhængige af at teste, om de kommer med noget, kunderne overhovedet vil have, så er vi nødt til at have en ny og dybere viden om vores slutbrugere, end vi hidtil har haft,” fortæller Marianne Kjeldsen Knudsen, der er senior director og head of digital commercial offerings i Grundfos.

Grundfos’ digitale rejse har for alvor taget fart med topchef Mads Nipper ved roret. I den fremadrettede strategi for selskabet har Nipper sat to ting øverst på selskabets dagsorden: bæredygtighed og digitalisering.

Login