Guld i crowd funding

En beskrivelse af en ny ide til et produkt til iPhone resulterede i 12.521 sponsorater til den industrielle designer Casey Hopkins. Det var 20 gange flere penge, end han havde bedt om.

Hvor hurtigt kan det egentligt gå at skaffe penge til sin virksomhedsidé? Svaret er meget, meget hurtigt.

Casey Hopkins havde lavet en ny, praktisk docking station til iPhone, som kan bruges selvom mobilens etui er på. Enhåndsbetjent, stabil og veldesignet.

I december 2011 lagde han en beskrivelse af idéen ind på sitet kickstarter.com, som kalder sig verdens største funding website for kreative idéer. Han beskrev produktet i alle detaljer og lagde så op til, at private investorer – folk som dig og mig – kunne investere som ”crowd fundere”.

Hans ambition var at indsamle 75.000 dollar, så han kunne komme videre i udvikling. Det beløb fik han inden for de første otte timer. I løbet af et par måneder havde han skaffet 1,46 millioner dollar til sin innovative Iphone docking station. Flere kommenterede på kickstarter sitet, at Apple selv burde have lavet den.

I alt blev det til 12.521 sponsorater og 20 gange flere penge, end han havde bedt om. Hvorfor blev det så stor en succes? Og hvad får crowd funderne ud af det selv?

Casey bad om bidrag mellem 59 og 10.000 dollars, og som privat investor kunne man få alt fra én docking station til distributionsrettigheder til et mindre oplag af docking stationer alt efter, hvor meget man ville investere.

Dermed sikrede Casey sig først og fremmest kapital, dernæst kunder og distributører. Tre hovedingredienser i at skabe succes for den skalerbare virksomhed. Han fik testet sit kundepotentiale ultrahurtigt, han fik en fantastisk brandingplatform og han kom hurtigt til et marked, som i øjeblikket oversvømmes af tilbehør til Iphone.

På kickstarter.com ligger der 20 andre forslag til docking stationer, hvoraf over halvdelen ikke har rejst penge endnu. Casey brugte sit window of opportunity meget effektivt, og var meget dygtig til at formidle sit produkts egenskaber visuelt. Som industriel designer har han designet produktet smukt og i tråd med Apples øvrige produkter. En fire minutters video demonstrerede, hvorfor andre løsninger ikke virker, og hvordan hans egen er markant bedre.

Casey kan nu serieproducere, distribuere og sælge. Tidsforløbet her viser, hvor hurtigt det kan gå!

Crowd funding er blevet mere almindeligt. Og modsat den slagne vej gennem kapitaljunglen, går det ofte meget hurtigt for iværksætterene at skaffe penge. Årsagen er, at de involverede investorer er mere risikovillige, da beløbene er relativt små.

Leder man efter mere traditionelle metoder til at rejse kapital, skal man ofte gennem flere runder af overbevisende præsentationer for venturekapitalister, der har travlt og mange andre iværksættere at høre på. Crowd funding egner til sig produkter eller ydelser, der har direkte appel til slutbrugeren. En Iphone er kendt af et meget stort publikum, og opladningen er en daglig rutine for alle ejere.

Jeg vil lade disse være gode staldtips til den utålmodige iværksætter, der sukker efter hurtig finansiering til en idé, et produkt eller en ydelse, der skal til markedet med det samme. Prøv det!

Men det er også en opfordring til alle os andre, der arbejder med vækstdagsordenen til at se på finansieringsmuligheder med nye online briller.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu