Analyse af 
Claus Kragh

Der er hård kamp om den grønne førertrøje i dansk politik

ENERGIUDSPIL: Regeringen vil sætte elafgiften ned og bygge flere vindmøller. Oppositionen vil have endnu flere vindmøller og beskylder regeringen for reelt at give skattelettelser. Når alt kommer til alt, får Danmark formentlig endnu en gang et bredt og langvarigt energiforlig.

Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), Lars Christian Lilleholt (V), Lars Løkke Rasmussen (V) og Brian Mikkelsen (K) præsenterede torsdag regeringens energiudspil.
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA), Lars Christian Lilleholt (V), Lars Løkke Rasmussen (V) og Brian Mikkelsen (K) præsenterede torsdag regeringens energiudspil.Foto: Thomas Sjoerup / Ritzau Scanpix

Energi- og klimapolitik i Danmark handler i 2018 mere om ideologiske partipolitiske positioneringer, end det handler om det reelle indhold, som der stadig er udsigt til bred enighed om.

Det står klart, efter at regeringen i torsdags fremlagde sit udspil til det kommende energiforlig, der skal gælde fra 2020.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kaldte udspillet det grønneste fra en dansk regering nogensinde, da han præsenterede det sammen med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), energiminister Lars Christian Lilleholt (V) og økonomiminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA).

Forud for fremlæggelsen har ikke mindst Venstre vist, at man satser offensivt på den grønne omstilling, der med regeringens egne ord har tjent Danmark, danskerne og dansk erhvervsliv rigtig godt og gjort Danmark anerkendt ude i verden.

Partiet har sågar midlertidigt skiftet partifarve fra blå til grøn, hvilket ses af partiets annoncer i aviser og på nettet, ligesom partiets topfolk i en kronik i Berlingske direkte skriver: ”Vi blå er også grønne”.

Kernen i udspillet er, som statsminister Lars Løkke Rasmussen understreger, at man sænker afgiften på el både til almindeligt forbrug og til brug for opvarmning, hvor der ligger en ekstra lempelse. Når strømmen bliver mere grøn, er det kun godt, at der bliver brugt mere af den, lyder argumentationen.

Den udvikling vækker glæde hos Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi.

”For første gang står vi med et energiudspil, hvor det grønne går op, mens danskernes elregning går ned. Det er et tiltrængt nybrud, som bør kunne samle bred politisk opbakning hurtigt,” lyder det fra Aagaard, der er en af Danmarks mest indflydelsesrige energilobbyister.

Strid om elafgift

I brancheorganisationen Vindmølleindustrien kalder direktør Jan Hylleberg energiaftalen ”en flot buket”, og det overrasker ikke, at han gerne så, at der blev satset endnu hårdere på vindmøller.

En detalje i udspillet er, at vindmøller på land efter regeringens opfattelse skal konkurrere med sol og andre vedvarende energikilder.

Det kan svække udbygningen af vindmøller på land, som i forvejen møder betydelig folkelig modstand ude i kommunerne. Og det er netop, hvad regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, ønsker sig.

Her er ønsket først og fremmest billig energi til borgerne, færre vindmøller på land og gerne en yderligere forsinkelse af udbygningen af havvind end den, regeringen lægger op til.

I både Enhedslisten og SF kritiserer man regeringen for først og fremmest at sænke afgiften på el, selvom denne afgiftslempelse primært kommer almindelige lønmodtagere til gode. Erhvervslivet betaler i forvejen kun en minimal elafgift, efter at regeringen sammen med DF, S og SF i 2016 besluttede at fjerne den såkaldte PSO-afgift.

Ifølge Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, vil udspillet øge elforbruget og mindske incitamentet til at lave energieffektiviseringer for virksomheder, hvilket vil give færre penge til den helt nødvendige udbygning af vedvarende energi.

SF's formand, Pia Olsen Dyhr¸, mener, at det giver god mening at sænke elafgiften, men hun foreslår samtidig, at man ”brandbeskatter” kul, sådan at man ikke risikerer, at den billigere el og det dermed større forbrug fører til øget fyring med kul på kraftværkerne.

Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, der kan komme til at stå med det endelige ansvar for Danmarks energipolitik efter et kommende valg, er mere forsigtig i sin kritik af udspillet.

”Hvis jeg skal være lidt direkte, har især Venstre og Liberal Alliance været mere optaget af at sikre skattelettelser end at sikre klimaet, og det er altså ikke det, der er opgaven her,” sagde hun torsdag.

Udsigt til bredt forlig

Bag udfaldene mod regeringens udspil tegner der sig et billede af, at Danmark endnu en gang får et bredt og langvarigt energiforlig, der både giver danskerne billigere el og sikrer, at Danmark lever op til de klimaforpligtelser, man har påtaget sig i EU.

Ganske vist vil oppositionen og de stærke grønne lobbyorganisationer kræve, at Danmark skal gå endnu længere ved dels at bygge endnu flere vindmøller og gøre det billigere at køre i elbil, dels at stramme skruen over for både industrien og landbruget.

Men det kommer ikke til at ske. Socialdemokratiet vil næppe gå med til at forringe industriens og landbrugets konkurrencevilkår og fratage vælgerne udsigten til en lavere elregning i jagten på en endnu mere ambitiøs national klimapolitik, som i sidste ende ikke vil batte det store set i europæisk eller globalt perspektiv.

Når statsminister Lars Løkke Rasmussen så demonstrativt iklæder sig den grønne førertrøje, virker det som en rød klud for de mest klimaengagerede stemmer i rød blok. Det vil øge det interne pres mod Mette Frederiksen i rød blok, og det er noget, statsministeren – global opvarmning eller ej – ikke er utilfreds med.

Set udefra er der ingen i hverken EU eller FN, der vil kunne finde på at løfte et øjenbryn over Danmark, der fortsat opfattes som et succesrigt og pragmatisk grønt foregangsland, uanset hvad den hjemlige opposition måtte mene. Og realiteterne er, at Danmarks resultater på det grønne område netop bygger på de lange og brede forlig i Folketinget.

Den politiske stabilitet og troværdighed er forudsætningen for, at private investorer vil finansiere de store havvindmølleparker, der har udviklet sig til Danmarks nye store erhvervseventyr, efter at både Maersk og Ørsted har droppet olie og gas fra Nordsøen.

Og det er da ganske historisk, at Danmarks borgerlige regering nu er klar til at gå til valg på følgende mærkesag:

”Stop for al efterforskning og boring efter olie, gas og skifergas på land og indre danske farvande.”

Regeringens energiudspil

Regeringen fremlagde i torsdags sit udspil til den kommende energiaftale, der skal afløse det energiforlig, som den daværende SRSF-regering indgik i marts 2012 med Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti for perioden 2012-2020. 

Her er hovedpunkterne i udspillet, som vil danne grundlag for de kommende og efter al sandsynlighed langvarige forhandlinger om det nye energiforlig fra 2020.

Ny havvindmøllepark: Regeringen vil etablere en vindmøllepark på op til 800 MW på et endnu ukendt sted – formentlig i Nordsøen. Udgift 3,7 mia. kr. Parken vil bestå af 50-75 cirka 250 meter høje møller.

Afgiftslettelser: Elvarmeafgiften reduceres fra ca. 30 øre/kWh til ca. 15 øre/kWh fra 2021. Den almindelige elafgift reduceres fra 91,4 øre/kWh til 66,4 øre/kWh i 2025. Elafgiften for visse liberale erhverv reduceres, så de sidestilles med andre momsregistrerede erhverv. Det indebærer en lempelse af elafgiften fra 91,4 øre/kWh til 0,4 øre/kWh fra 2022.

Modernisering af varmesektoren: Fjernvarmeværker og forbrugere skal have frit valg. Regeringen foreslår 540 mio. kr. til nye initiativer til de værst ramte varmekunder fra 1. januar 2019.

Mere grøn strøm: Regeringen ønsker 4,2 mia. kr. til åbne udbud, hvor forskellige teknologier som landvindmøller og solceller kan konkurrere om at levere grøn strøm til den laveste pris. Det vil øge elproduktionen, med hvad der svarer til ca. 900.000 husstandes forbrug.

Øget eksportindsats: 175 mio. kr. til øget eksport af energiteknologi, energiløsninger og serviceydelser.

Mere biogas: 4 mia. kr. over 20 år til udbygning af grøn biogas. Opdelt i puljer på nominelt 240 mio. kr. årligt i 20 år. Puljen udmøntes i perioden 2021-2023.

Energispareindsats: Den nuværende energispareordning skrottes. Ny energieffektiviseringsindsats via bl.a. 400 mio. kr. årligt på finansloven til tilskud til energibesparelser i erhverv.

Energiforskning: Mindst 580 mio. kr. årligt til forskning i rene energiteknologier frem mod 2030.

Andre tiltag: Fra 2025 afsættes en reserve på 500 mio. kr. årligt til nye indsatser efter 2024, hvis nødvendigt for at nå målet om 50 pct. vedvarende energi i 2030. Umiddelbare lempelser af afgifter på el og elvarme med 600 mio. kr. i 2019 stigende til godt 3,5 mia. kr. i 2025. Der afsættes en pulje på 100 mio. kr. fra 2020 til at fremme udnyttelse af overskudsvarme.

Udgifter til finansiering af udspillet:

0,9 mia. kr. i 2020; 1,6 mia. kr. i 2021; 2,1 mia. kr. i 2022; 2,5 mia. kr. i 2023 og 3,0 mia. kr. i 2024. Derefter afsættes i størrelsesordenen 3,5-4 mia. kr. årligt, og nogle indsatser igangsættes desuden før 2020.

Udspillet finansieres via ’det finanspolitiske råderum’ og af midler fra energiområdet.

Kilde: Regeringen: ’Energi – til et grønt Danmark’, 2018.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu