Nyt Job til  
Christian Poulsen

Han skal håndtere borgerprotester, nye klimakrav og øget politisk interesse

Få år efter en historisk krise står Københavns Lufthavne foran sin største udvidelse nogensinde. Fremtiden byder på mange flere fly, mere klimaregulering og mere politisk interesse.

Simon Friis Date

Om

Hvem?
Christian Poulsen

Hvilket job?
Administrerende direktør, Københavns Lufthavne

Hvorfra?
Driftsdirektør, Københavns Lufthavne

”Der er desværre ikke kun én udfordring. Sådan er det med lufthavne,” lød det fra den nyudnævnte administrerende direktør for Københavns Lufthavne, Christian Poulsen, da han forleden udtalte sig til mediet Mobility Watch om sit nye job.

Det er ikke mange år siden, lufthavnen i Kastrup lå fuldstændig øde hen under en for luftfarten fuldstændig forkrøblende pandemi. Men coronadagenes tomme lufthavne er en saga blot. Og forleden fik Københavns Lufthavne Folketingets velsignelse til at udvide butikken. Den største udvidelse nogensinde sågar.

For fem milliarder kroner skal Danmarks største lufthavn gennemføre en udvidelse, der efter planen vil mere end fordoble det årlige passagerantal – fra 22 millioner årlige flypassagerer til 50 millioner.

Planerne har længe været genstand for heftige borgerprotester fra det omgivende og tætbebyggede lokalsamfund ved Kastrup og Tårnby, hvor frygten for støjgener og yderligere forurening har ført til hele 200 høringssvar i den offentlige høringsproces.

Protesterne har dog ikke stoppet hverken Folketinget eller lufthavnen.

Trods coronakrise og snak om klimaskam er flytrafikken i kraftig vækst. Også i Danmark, hvor Københavns Lufthavn i mange år har været anerkendt som en af Europas mest effektive og tidligere på året præsenterede sit første kvartalsoverskud siden coronakrisen. Et tiltrængt plus i bogen for en virksomhed med en gæld på 9,5 milliarder kroner – svarende til cirka tre gange omsætningen for 2022. 

Blå bog

Baggrund

  • Underdirektør med ansvar for it, Københavns Lufthavne
  • Teknisk direktør, Københavns Lufthavne
  • Administrerende direktør, HandStep

Tidligere på året blev det afgjort, at staten ville fortsætte med at være hovedaktionær i det skrantende danske flyselskab SAS. Og selv om Københavns Lufthavne blev privatiseret tilbage i 1990’erne, har den danske stat stadig en ejerandel på 39 procent.

Tilsammen er Københavns Lufthavne og SAS strategiske aktiver. En vigtig opgave bliver at fastholde Københavns position som porten til omverdenen for dansk erhvervsliv og som trafikalt knudepunkt for Nordeuropa, hvor mange mellemlandinger foregår.

Men lufthavnen bliver også en vigtig aktør i indfrielsen af regeringens ambitioner om en grønnere luftfart og helt fossilfri indenrigsflyvninger inden 2030.

Den danske stat anno 2023 er en strategisk medejer af to af den danske luftfarts væsentligste aktiver. Det er også en virkelighed, man som ny direktør for Københavns Lufthavne skal forholde sig til.

Omtalte personer

Christian Poulsen

Adm. direktør, Københavns Lufthavn, bestyrelsesmedlem, Digital Dogme
akademiingeniør (DTU 1988)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu