Her er Danmarks førende headhunter

Hvem ringer erhvervslivet til, når der skal findes en ny topchef? Kom med ind bag de lukkede døre hos landets førende headhuntere, hvor især en aktør sidder tungt på markedet.

Morten Johnsen

Den øverste elite af headhuntere sidder tungt på flæsket herhjemme. Men flere af de førende aktører befinder sig i en brydningstid, hvor nye alliancer og teknologi på sigt kan få stor indflydelse på den aktuelle magtbalance.

Sådan lyder vurderingen ikke blot fra branchen selv, men fra en række førende bestyrelsesformænd, der normalt løfter røret og ringer efter firmaer som Egon Zehnder, Amrop, Spencer Stuart og Russel Reynolds, når der skal findes en ny topchef. Især schweiziske Egon Zehnder har i mange år haft en dominerende position herhjemme.

Zehnder har ellers undergået en løbende udskiftning i toppen i de senere år, hvor først Claus Colliander forlod virksomheden, og senest har den erfarne seniorpartner Lars Bo Jørgensen valgt at skrue ned for opgaverne. Alligevel er det stadig Egon Zehnder, som de fleste formænd og topfolk i dansk erhvervsliv peger på som landets førende aktør, og ledende partner Peter Levin hæfter sig da også ved, at firmaet i det netop afsluttede regnskab kan notere betydelig fremgang.

”Vi forventer, at det netop afsluttede regnskab bliver vores bedste nogensinde,” siger Peter Levin, der i 2013 overtog lederskabet af den schweiziske headhunters hovedkontor i Bredgade.

En af de aktører, der i de senere år for alvor har udfordret Egon Zehnder, er Amrop, der har stået bag en række tunge rekrutteringer til både PFA, ATP og ikke mindst storkunden Nordea. For nylig blev Amrop opslugt af den internationale gigant Heidrick & Struggles, der med overtagelsen signalerer en klar ambition om igen at blande sig blandt de førende herhjemme.

”Markedet er blevet større det seneste års tid, og konkurrencen om de store opgaver er hård. Generelt er markedet i Danmark modent, og det bliver i stigende grad koncentreret omkring en gruppe internationale aktører senest med Heidricks opkøb af Amrop, og den udvikling hilser vi velkommen,” siger Peter Levin.

Netop det, at firmaets seniorpartner Lars Bo Jørgensen står med det ene ben ude ad døren, er noget, som både kunder og konkurrenterne holder øje med. For netop den mangeårige headhunter er det navn, de fleste nævner først, når de bliver bedt om at udpege deres foretrukne samarbejdspartner.

”Vi anser det ikke for et problem, hvis en enkelt person vælger at stoppe, det er noget, som er planlagt år i forvejen. Og nu er Lars Bo jo ikke stoppet helt endnu – han er fuld af virkelyst,” siger Egon Zehnders danske chef.

Vurderinger i høj kurs

En af de aktører, der for alvor er begyndt at røre på sig igen, er børsnoterede Korn Ferry, der i mange år har været fraværende på det danske marked. Under ledelse af Kai Hammerich, hentet hos rivalen Russell Reynolds i 2014, har Korn Ferry i det netop offentliggjorte regnskab mere end fordoblet sin bruttofortjeneste, ligesom sidste års minus er blevet forvandlet til et plus på 6 mio. kr. 

Kai Hammerich understreger, at man hos Korn Ferry ikke anser det danske searchmarked for at rumme et særlig stort vækstpotentiale over de kommende år. I stedet mener han, at firmaet skal hente ekstra omsætning ved at fokusere på andre områder såsom assessment, hvor Korn Ferry bliver hyret af et selskab til at vurdere en direktion eller en bestyrelse med henblik på at finde den rette sammensætning. 

”På vores egen måde forsøger vi netop nu at disrupte markedet både herhjemme og globalt. Vores strategi er derfor ikke at købe andre headhuntere, men i stedet at opkøbe platforme inden for andre områder end search, hvor vi bl.a. har fokus på it og teknologi,” forklarer Kai Hammerich 

Flere bestyrelsesformænd peger på, at netop de såkaldte assessments spiller en langt vigtigere rolle end tidligere.

”For os er det centralt, at vi ikke kun hyrer den rigtige direktør, men også sørger for at få klarlagt, hvorvidt ledelsen passer sammen, og at man f.eks. kan hente en ekstern direktør, uden at de interne kandidater føler sig forbigået,” forklarer en bestyrelsesformand, der står i spidsen for en række af landets største virksomheder, herunder flere børsnoterede.

International spiller i offensivt træk

På verdensplan er giganten Heidrick & Struggles en af mastodonterne. Senest hentede firmaet bl.a. Lundbecks Kåre Schultz til den israelske kopiproducent Teva. Herhjemme har Heidrick imidlertid levet en noget omtumlet tilværelse, efter at rivalen Spencer Stuart for seks år siden støvsugede kontoret for partnere med henblik på at etablere sig på det danske marked.

Heidrick & Struggles har siden nøglefigurernes exit i 2011 kæmpet for at finde fodfæste, men kontorets nye chef, Jan Lauridsen, har netop været tovholder på det mest offensive træk i branchen, siden firmaet selv blev snigløbet for 6 år siden. For nylig opkøbte Heidrick således Amrop, der modsat mange af konkurrenterne er en franchiseforretning, hvor hver partner ejer en andel af selskabet via private holdingselskaber. Især på det finansielle område er Amrop bredt anerkendt som førende herhjemme.

Endnu er det for tidligt at sige, hvilken position det ’nye’ Heidrick får på det danske marked, men alene de to selskabers indtægter lagt sammen vil gøre dem til branchens førende foran Egon Zehnder.

”Det vigtigste er ikke, at vi bliver de største, men at kunderne får den bedste løsning og anser os for at være de bedste. Derfor skal vi om to år være helt oppe på lystavlen hos bestyrelserne i alle de store selskaber herhjemme,” siger Jan N. Lauridsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu