Nyt Job til  
Dicle Duran Nielsen

Hun skal sikre, at AI og techgiganter ikke kvæler de frie og uafhængige medier

Danske medier befinder sig i et krydspres fra techgiganter og kunstig intelligens. Dicle Duran Nielsen skal som ny direktør i Danske Medier forsøge at give medierne de bedste vilkår for at spille en positiv rolle i fremtidens demokrati.

Stine Bjerre Herdel

Største udfordring?

Om

Hvem?
Dicle Duran Nielsen

Hvilket job?
Direktør i Danske Medier

Hvorfra?
Juridisk og politisk direktør, Koda

Dicle Duran Nielsen får brug for al sin erfaring med jura og forhandling, når hun 1. marts træder ind i rollen som direktør for de private mediers brancheorganisation, Danske Medier. Hovedopgaven bliver at bygge bro mellem medier og lovgivere for at sikre rammerne om et medielandskab med en mangfoldighed af medier og adgang til troværdig viden.

Dicle Duran Nielsen er uddannet cand.jur. og har en lang karriere bag sig som både advokat og senest juridisk og politisk direktør i rettighedsorganisationen Koda.

Lige nu er den store udfordring for de danske medier især den voldsomme udvikling af kunstig intelligens, som skaber en malstrøm af misinformation og øger de publicistiske mediers rolle som garanten for troværdig og ægte information til befolkningen, forklarer Danske Mediers bestyrelsesformand, Christina Blaagaard.

Og så er der den store udfordring med techgiganter som Google og Facebook, der længe har presset publicistiske medier over hele verden ved at suge annonceindtægter til sig. De senere år har det betydet store nedskæringer hos de fleste medier.

”Det er jo en ulige konkurrence, fordi techgiganterne spiller på en banehalvdel, hvor der ikke er de samme regler, som der er for medierne. Der er meget forskellige lovgivninger i spil, hvad angår ting som både ophavsret og data, men der er ikke så meget præcedens på området,” forklarer Christina Blaagaard. 

Blå bog

Baggrund

  • 2022-2024: Juridisk og politisk direktør, Koda
  • 2019-2022: Juridisk chef, Koda
  • 2016-2019: Forhandlingschef, Copydan
  • 2012-2016: Chefkonsulent, Copydan
  • 2006-2012: Advokat.

Også den tidligere direktør for Danske Medier Mads Brandstrup flagede den ulige kamp mod techgiganterne, der langsomt er ved at suge livet ud af mange medier. Ikke mindst lokale og regionale publicistiske medier over hele landet er truet på deres eksistens.

”De (medierne) kæmper på et fuldstændig vanvittigt presset annoncemarked, der er udfordret blandt andet på grund af konkurrence fra techgiganter,” sagde han, i forbindelse med at han forlod direktørposten ved udgangen af november.

Christina Blaagaard vurderer, at Dicle Duran Nielsen med sin baggrund i rettighedsarbejde, med en dyb forståelse for de nationale og internationale interesser, har de optimale forudsætninger for at fortsætte det arbejde med lovgivning og forhandling, der allerede er i gang fra Danske Mediers side.

Omtalte personer

Dicle Duran Nielsen

Adm. direktør, Danske Medier
cand.jur. (Københavns Universitet 2006)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu