iBeacon vinder slaget om fremtidens markedsføring

Hvor den traditionelle GPS lader dig i stikken, når du bevæger dig indendørs, kan Apples nye software iBeacon stadigvæk finde dig. Det åbner for nye brugeroplevelser – og for enorme markedsføringsmuligheder.

Forestil dig et vækkeur, som automatisk ringer ti minutter før tid, fordi det sner og din togrute kører med forsinkelser. Da du nu alligevel er kommet op i ordentlig tid, når du forbi din obligatoriske kaffebar på vejen til arbejdet. Og blot ét minut efter du er trådt ind på kaffebaren, er kaffen klar og du nikker godmorgen til din yndlingsbarista. Inden du når frem til dit arbejde, når du at få besked om, at der er 10 pct. rabat på den sushiboks, du plejer at hente til frokost lige rundt om hjørnet på særlige dage.

Der er ikke tale om et fremtidsscenarie, det er allerede virkelighed. Med den seneste generation af teknologien Bluetooth kan mobile enheder automatisk kommunikere og sende beskeder, når de befinder sig i nærheden af hinanden. Til forskel fra de tidligere generationer af Bluetooth, bruger den nye teknologi væsentlig mindre strøm, og forbindelserne kan oprettes meget hurtigere og mere effektivt.

Det er et kraftigt skridt i retning mod at skabe et forbundet netværk mellem alle digitale enheder – det man også omtaler som ”The Internet of Things”. Og lige nu er internetoligarkerne ved at udkæmpe et voldsomt slag om, hvem der skal løbe af med markedsdominansen. Et slag, som Apple indtil videre fører.

GPS’en rykker indendørs

Apple præsenterede nemlig iBeacon under deres store udviklerkonference WWDC i sommer. iBeacon er et positioneringssystem, der gør det muligt at bestemme enheders positioner indendørs – bl.a. ved at udnytte den seneste generation af Bluetooth.

Følg Natasha Friis Saxberg

Hvor vores almindelige GPS er uundværlig, når vi befinder os udendørs, er den ustabil, så snart vi træder indenfor i en bygning. For at løse dette problem har Apple valgt at satse på Bluetooth-teknologien i deres iBeacon, som med stor præcision kan se, hvor den enkelte forbruger befinder sig – også indendørs.

Men Apple er ikke alene om at satse på den seneste version af Bluetooth, for meget tyder på, at kampen om fremtidens forbrugere bl.a. vil blive afgjort med denne teknologi. Virksomheden Qualcomm, som producerer trådløse telekommunikationsprodukter, har lanceret deres helt egen version af iBeacon, kaldet Gimbal.

Gimbal fungerer på samme måde med Bluetooth som den bærende teknologi, der gør det muligt for forretninger at kontakte brugerne baseret på deres fysiske placering, tidspunkter, personlige interesser og ikke mindst på baggrund af brugernes aktivitet.

Virksomhedernes Bluetooth-tilgangspunkter interagerer med brugernes smartphones og tablets, hvilket gør det muligt for f.eks. salatbaren at gøre din frokost klar, allerede inden du sætter en fod i butikken.

Tilbud på stedet

Macy’s i New York og San Francisco har lanceret en app i samarbejde med firmaet Shopkick. Når du træder ind i Macy’s stormagasiner, bliver du budt velkommen, hvis du har tilmeldt dig på deres service, og uanset om du åbner din app eller ej, får du målrettede tilbud og information baseret på dine indkøbspræferencer og din placering i butikken.

I modsætning til Groupon, hvor du køber tilbuddet hjemme og derefter skal bevæge dig fysisk, får du med Macy’s app tilbuddet, når det er relevant rent geografisk og tidsmæssigt. Den fysiske butik er samtidig koblet med e-handel, så når du “liker” en skjorte, får du næste gang du er i Macy’s, besked om, at du kan købe den skjorte online, du tidligere var interesseret i. Derved smelter offline- og onlinehandel endnu bedre sammen.

Det er ikke kun butikkerne, der udforsker mulighederne med iBeacon. Major League Baseball var de første til at integrere iBeacon på deres officielle hjemmeside, MLB.com. Formålet er at øge interaktionen med publikum, allerede inden de træder ind på stadion. Når man ankommer som publikum, vises ens billet automatisk, og man modtager hjælp til at finde sin plads. Man kan også tjekke, om der er nogen af vennerne på stadion, og hvor de sidder. Endelig kommer der selvfølgelig også gode tilbud på merchandise og billetten til næste uges kamp, mens man alligevel sidder der og venter og er i stemning til at bruge flere penge.

Teknologi overalt

Selv om iBeacon for nylig blev præsenteret af Apple, har teknologien sådan set ligget i vores telefoner i flere år. Derfor har Apple skudt genvej i forhold til at indtage førerpositionen på markedet. Der er allerede 200 millioner iPhones klar til at køre iBeacon.

Fremover bliver det ikke kun vores smartphones, der bliver base for disse nye teknologier, der lige så godt kan implementeres som små enheder, der f.eks. syes ind i vores beklædning. Næste gang man ser et par smukke sko på en tilfældig forbipasserende, kan man således få at vide, hvilket mærke det er, og inden man er hjemme, ligger der et link til en butik, hvor man kan købe varen. Når du går på kunstmuseum i fremtiden, vil du kunne høre om værkerne, i det øjeblik du stiller dig foran dem.

Med disse nye og optimerede teknologier kan man nemt begejstres af alle de muligheder, der kan gøre livet lettere for brugerne. Udfordringen er at sikre, at det ikke går ud over folks privatliv, så vi ikke konstant modtager reklamer, når vi passerer butikker på gaden. Men én ting er sikker: Teknologien er klar, og virksomhederne vil gøre, hvad de kan, for at udnytte den til at skabe nye forretninger.

Læs flere af Natasha Friis Saxbergs indlæg her.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Er politikerne skyld i faldende fertilitet? Næste artikel Produktivitet skal være en folkesag
En million lønmodtagere kræver pensionsreform for nedslidte kolleger

En million lønmodtagere kræver pensionsreform for nedslidte kolleger

Nedslidte lønmodtagere skal kunne trække sig tidligere tilbage fra arbejdslivet, lyder opfordringen fra en stribe af LO-fagbevægelsens topfolk. De frygter, at Folketinget i den kommende valgperiode endnu engang vil sætte pensionsalderen op, uden samtidig at indrette arbejdslivet så danskerne kan holde til det.

7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

Nye generationer kan koste S og V magten

Nye generationer kan koste S og V magten

Den kommende valgperiode bliver en af de sidste, hvor Socialdemokratiet og Venstre er de toneangivende partier i dansk politik. Danmarks yngste vælgere vil halvere de to store partier. Deres foretrukne partier er Liberal Alliance, Enhedslisten og Alternativet. Danmark er i gang med et markant generationsopgør, en revolution, der vender op og ned på de politiske partiers styrkeforhold.

Jagten på en topchef så ren som nyfalden sne

Jagten på en topchef så ren som nyfalden sne

Efter afsløringerne af hvidvaskskandalen i Danske Bank og den danske og internationale finanssektors omfattende skattespekulation er det blevet en tand sværere at besætte de øverste poster i dansk erhvervsliv. Her kommer et bud på de kandidater, hvis personlige hæderlighed skal igennem en historisk hård test, før de kan lande i en af de tre tunge topposter, der står ledige lige nu.

Der er jo ingen der har lyst til at bo ligesom på et hospital

Der er jo ingen der har lyst til at bo ligesom på et hospital

KOMMENTAR: Det kan være svært at forsvare en prioritering af udsmykning og arkitektur på et hospital, når budgetterne er stramme. Men det skal vi. For det er godt for patienterne. På Nordsjællands nye superhospital kæmper vi for at udvikle en helt ny type velfærdsbygning, skriver projektdirektør Henrik Schødts.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Her foregår den digitale jobjagt

Her foregår den digitale jobjagt

KOMMENTAR: For 20 år siden revolutionerede internettets digitale løsninger jobsøgning og rekruttering. Nu er næste bølge på vej. Sociale medier og Google kan blive måden, du finder din næste kernemedarbejder – eller selv får et nyt job. Rekrutteringsekspert Frederik Lysgaard giver dig en guide til fremtidens jobmarked.

Danmark dumper i europæisk whistleblower-undersøgelse

Danmark dumper i europæisk whistleblower-undersøgelse

Danmark skraber bunden, når det gælder beskyttelse af whistleblowere. Det viser en undersøgelse af whistleblowerlovgivningen i samtlige EU-lande, hvor Irland lægger sig i top. Europa-Parlamentet kræver minimumsregler.

Set, læst og hørt: Henriette Laursen

Set, læst og hørt: Henriette Laursen

Mandag Morgen har bedt Kvinfo-direktør Henriette Laursen om tre kulturanbefalinger. Hun fremhæver både tv-serien Babylon Berlin og forfatter Aydin Soei, og så har hun overhørt et citat til en demonstration for seksuelt samtykke.

Guide til den gode whistleblowerordning

Guide til den gode whistleblowerordning

Overvejer du, om der er brug for en whistleblowerordning i din virksomhed eller på din arbejdsplads? Her er 7 af de vigtigste spørgsmål, du skal tage stilling til, før du går i gang.

Bankchefer ville dumpe på nye egnethedskrav

Bankchefer ville dumpe på nye egnethedskrav

Halvdelen af de store bankers topchefer ville efter alt at dømme være dumpet på Finanstilsynets nye skærpede praksis for egnethedsvurderinger. Det viser en gennemgang af bankdirektørernes cv’er. Der er brug for mere transparens i tilsynets vurderingsgrundlag, lyder det fra eksperter.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Pensionskasser skruer bissen på med aktivistisk investeringspolitik

Pensionskasser skruer bissen på med aktivistisk investeringspolitik

Flere pensionskasser bekender nu åbenlyst politisk kulør og arbejder for at presse nøje udvalgte politiske agendaer igennem over for de virksomheder, de investerer i. Vi ser nærmere på tre af de absolut mest aggressive pensionsspillere, der kæmper for hver deres agenda.

Et gult wake-up call til den grønne elite

Et gult wake-up call til den grønne elite

ANALYSE: Den grønne omstilling er ikke bæredygtig, hvis den tager fra de fattige og giver til de rige. Det har Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, måttet indse. Det samme skal resten af EU forholde sig til, hvis man vil af med kulindustrien, der beskæftiger 480.000 mennesker i Europa.

Ministeriet tager magten over erhvervsstøtten

Ministeriet tager magten over erhvervsstøtten

ANALYSE: Det danske erhvervsfremmesystem trængte til en overhaling – så langt har de fleste været enige. Men det system, der træder i kraft den 1. januar, betragtes af mange som et misfoster, hvor alt for mange af de ting, der rent faktisk fungerede i det gamle system, risikerer at gå tabt.

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Aktivister på Nørrebro bruger samme software som Donald Trump

Teknologi har disruptet demokratiet. Specialiserede digitale platforme med teknikker fra moderne corporate marketing gør det let at starte et nyt parti eller en borgerbevægelse. Amerikanske NationBuilder har bidraget både til Donald Trumps valgsejr og til at skaffe gadebelysning ved den utrygge Nørrebro Station.

Europas nationale demokratier skælver

Europas nationale demokratier skælver

Politikere i de europæiske lande får stadigt sværere ved at danne regeringer og føre politik, for når de politiske yderfløje vokser, reduceres evnen til at finde kompromisser. Splittelsen hjælpes på vej af russisk støtte til fløjene.

Europæisk politik kan købes for penge

Europæisk politik kan købes for penge

National politik i hovedparten af EU-landene påvirkes af betydelige lyssky pengesummer – også fra Rusland, USA og andre verdensdele. Heller ikke det danske partistøttesystem er så transparent, som vi tror, siger en af Danmarks førende eksperter i finansiering af politiske partier.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Mads Øvlisen: ”Vi bliver nødt til at modernisere kapitalismen”

Mads Øvlisen: ”Vi bliver nødt til at modernisere kapitalismen”

INTERVIEW: Kapitalismen mangler at tage hensyn til den kompleksitet, der er kommet i vores samfund. Nationalstaten og internationale organisationer kan ikke alene løse nogle af de store udfordringer, vi står overfor. Virksomhederne er nødt til at tage et ansvar, mener den tidligere topchef i Novo Nordisk.

Nationalbankdirektør stod i spidsen for omfattende aktieudlån

Nationalbankdirektør stod i spidsen for omfattende aktieudlån

I sine mange år i ATP stod nationalbankdirektør Lars Rohde i spidsen for talrige aktieudlån, hvor landets største pensionskasse ikke havde nogen kontrol med, hvad deres aktier blev brugt til. En stor del af de mange udlån foregik via en konstruktion i Luxembourg, som ATP selv betegner som kreativ.

Aarhus-model breder sig: Udsatte får 50.000 kr. til et bedre liv

Aarhus-model breder sig: Udsatte får 50.000 kr. til et bedre liv

Fire kommuner tester lige nu, om det kan betale sig at investere i et bedre liv for langtidsledige og socialt udsatte med 50.000 kr., som de selv råder over. Erfaringerne fra et lignende projekt i Aarhus er gode, men lovgivning kan stoppe yderligere udbredelse af de gode erfaringer.

Fire ud af ti vælgere vil skifte parti

Fire ud af ti vælgere vil skifte parti

Aldrig før har meningsmålinger vist så få vælgere vandre over midten som nu. Men blandt partierne internt i både blå og rød blok er der gang i vælgerstrømmen. Hele 37 pct. af vælgerne vil stemme på et andet parti. Det er ikke vælgerne, som har flyttet sig. Det er partierne, siger valgekspert.

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

Den rette uddannelse er et valg du tager mange gange

KOMMENTAR: Som ung er man bange for at vælge den forkerte uddannelse, men vejen til læring og opkvalificering vil være langt bredere fremover. Udfordringen bliver ikke, om man vælger rigtigt, men i langt højere grad om man kan begrænse sig.

Ikke alle ledere er magtliderlige psykopater

Ikke alle ledere er magtliderlige psykopater

KOMMENTAR: Vi har alle mødt en dårlig leder, der kun er leder for magtens og pengenes skyld. Men er det et retvisende billede af den danske lederstab? Og hvis ja, skaber vi så bedre ledelse ved at fremhæve de dårlige eksempler?

Sådan organiserer du den digitale innovation

Sådan organiserer du den digitale innovation

KOMMENTAR: For at få succes i den digitale æra er organisationer nødt til at skabe både inkrementel og radikal innovation – med brugeren i centrum. Ved at bruge to forskellige typer innovationsenheder kan organisationer parallelt optimere kerneforretningen og udforske radikale innovationer, der kan sikre fremtidens succes.

8 verdensmål for fremtidens 'hotte' ledere

8 verdensmål for fremtidens 'hotte' ledere

KOMMENTAR: Ikke kun jordens klima bliver varmere og tvinger virksomhederne til at omstille sig til et markant anderledes erhvervssamfund. Forretningsklimaet bliver også varmere og kræver et nyt ledelsesparadigme. Her er portrættet af en 'hot' leder.

Venstre taber kampen om Udkantsdanmark

Venstre taber kampen om Udkantsdanmark

Udflytninger af statslige arbejdspladser har ikke hentet vælgerne "hjem" til Venstre. Ved det kommende valg står Venstre til at gentage det historisk dårlige resultat fra valget i 2015.