ICDK: Californiens omstilling til elbiler kan inspirere Danmark

GRØN OMSTILLING Californien har fuld fart på den grønne omstilling af transportsektoren og har i dag over 700.000 elbiler på vejene. Politiske tiltag, udbygning af ladeinfrastrukturen og diverse apps, der hjælper billisterne på vej, er blot nogle af de værktøjer, som har fået californiske indbyggere til at vælge elbilen til, fortæller Innovation Centre Denmark i Silicon Valley.

Hvad kommer først - Elbiler eller muligheden for at lade dem? Californien har en målsætning om 250.000 ladestationer i 2025.
Hvad kommer først - Elbiler eller muligheden for at lade dem? Californien har en målsætning om 250.000 ladestationer i 2025.Foto: Unsplash

Af Stephanie Kristiansen
Senior Commercial Advisor, Innovation Centre Denmark Silicon Valley

I hjertet af Silicon Valley, hvor det danske innovationscenter ligger, er det ikke unormalt, at der holder mere end én Tesla i indkørslerne. Næsten hver tredje solgte bil i Palo Alto er en elbil, og den totale markedsandel af plugin-hybrider og rene elbiler udgør omkring 8 procent i Californien. Så Tesla-modeller og i øvrigt Leafs, Bolt’s og Prius’er med flere fylder godt i gadebilledet. 

Californiens rejse mod en grønnere transportsektor kan spores helt tilbage til 1990 med den første regulering på området, som har betydet, at bilproducenter gennem årene har skullet producere et stigende antal lav-emissionsbiler ud fra krav, der er blevet reguleret i takt med teknologiudviklingen. 

I dag, 30 år senere, har over 700.000 californiere udskiftet den traditionelle benzinsluger med en elektrisk version, og staten er derved godt på vej til at nå sit mål om 1,5 millioner grønne biler i 2025. 

Ambitionerne stopper dog ikke hér, for Californien har et mål om at få 5 millioner grønne biler på vejene i 2030. Samtidig har guvernør Gavin Newsom netop i september annonceret, at salget af nye benzin- og dieselbiler skal ophøre fra 2035.

Da over 40 procent af Californiens CO2-udledninger kommer fra transportsektoren – og elbiler i øvrigt er blandt statens største eksportvarer – giver det rigtig god mening for de klima-ambitiøse californiske myndigheder at sætte yderligere skub på at omstille befolkningens bilvaner.

Men hvordan er den solrige stat på vestkysten kommet så langt, og hvad kommer først: elbiler eller ladestandere? 

Et stort netværk af ladestandere

En kendt barriere for, at bilister skifter til en elbil, er bekymringen for, om det er muligt at finde en tilgængelig ladestander, når man skal bruge den.

Den californiske delstat har i det seneste årti prioriteret at få bygget den nødvendige infrastruktur for at få flere til at skifte deres benzinbil ud med en elbil. For de californiske myndigheder har der ikke været tvivl om behovet for, at der skal være tilgængelige lademuligheder, før forbrugerne bliver klar til at skifte til en elbil. 

Der er i dag cirka 23.000 ladestationer på tværs af Californien, og målet er 250.000 ladestationer i alt i 2025, hvoraf 10.000 skal være lynladestationer. Denne sommer offentliggjorde delstaten endvidere et ambitiøst 2030-mål på 1 million ladestationer i Californien. 

For at sikre opladningsmuligheder på hele strækningen langs den amerikanske vestkyst har Californien sammen med de to nabostater, Washington og Oregon, etableret det offentlig-private samarbejde The West Coast Electric Highway, som er et stort netværk af lynladerstationer placeret langs motorvejen for hver 40 til 80 kilometer.   

Med hensyn til de store investeringer, der kræves for at opføre ladestandere, har det San Francisco-baserede firma Volta Charging skabt en interessant forretningsmodel, der sikrer en indtægtskilde via reklameindtægter.

Volta samarbejder med ejendoms- og virksomhedsejere om at installere ladestandere i områder med meget trafik, for eksempel indkøbscentre, og tilbyder gratis strøm til besøgende gennem udendørs reklame indlejret i de opstillede ladestandere. Herved får elbilisterne flere lademuligheder på deres daglige færd, samtidig med at det er gratis for dem at oplade deres elbil. 

Også Silicon Valleys store virksomheder har fokus på at hjælpe udviklingen mod grønnere transport ved at investere i ladeinfrastruktur. 

Virksomheder som Google, Netflix, SAP og Facebook begyndte allerede for ti år siden at installere deres første ladestandere på virksomhedens parkeringspladser som del af deres medarbejderfordele og grønne employer branding

I 2007 lancerede Google eksempelvis deres ReChargeIT-initiativ, der har opstillet ladestandere på Googles store campus i Mountain View og har indkøbt elbiler til deres campusdelebilsprogram for medarbejdere, GFleet. Efter at have prøvet at køre i elbil på arbejdet har flere medarbejdere også fået smag for selv at købe en elbil. 

Opladning på arbejdspladsen er især gavnlig for medarbejdere, der ikke kan oplade på hjemmeadressen. Samtidig er der også den fordel, at opladningen på arbejdspladser typisk sker i løbet af dagen, hvor der er allermest grøn strøm i nettet fra de mange solcelleanlæg i Californien.

På den måde undgås det, at disse elbilister bruger strøm, når de kommer hjem, hvor størstedelen af strømmen produceres ved hjælp af naturgas, efter at solen er gået ned. 

Økonomiske incitamenter

Ligeledes medvirkende til at sende nye elbilister på vejene i Californien er de forskellige økonomiske incitamenter for elbilkøbere.

For det første kan nye elbilsejere få en afgiftsrabat via de føderale tax credits på op til 7.500 dollar, afhængigt af hvilken elbilmodel der er tale om. Tax credit-ordningen er dog ikke ubegrænset. Den fases ud, efterhånden som salget af elbiler stiger, og det generelt bliver billigere at have elbil.

Når en bilproducent har solgt 200.000 elbilmodeller, kan elbilkøbere ikke længere få afgiftsfradrag på biler fra den specifikke bilproducent. Ikke overraskende var Silicon Valley-virksomheden Tesla i juli 2018 den første producent, der ramte loftet, og nye Tesla-ejere er derfor ikke længere kvalificeret til fradrag. 

Nye teknologiske løsninger  

Den store interesse for elbiler kommer ikke kun fra staten og forbrugerne. Udviklingen af nye teknologier og løsninger, som kan understøtte den forventede vækst i elbilismen, bringer iværksætterne på banen.

De risikovillige investorer i Silicon Valley kan se potentialet i at investere i grøn mobilitet. I hele USA er der siden 2017 investeret 17 milliarder dollar i virksomheder inden for elbilsområdet, hvoraf næsten 40 procent af investeringerne er foretaget i Californien. 

Blandt de populære startups er Bay Area-virksomheden FreeWire Technologies, som producerer lynladestandere koblet med energilagring, så lynopladningen ikke belaster elnettet i samme grad som uden et tilknyttet batteri. Denne løsning reducerer omkostningerne ved at opsætte lynladere, da der ikke er samme behov for at opgradere elnettet, hvilket er en dyr post. 

Andre startups har med deres nye applikationer zoomet ind på behovet for nemt at få adgang til ladeinfrastruktur. Eksempler er PlugShare og ChargePoint, der guider bilister via deres smartphone til nærmeste ledige oplader, og som også klarer betalingstransaktionen kontaktløst via tap to charge, hvor man holder sin smartphone op foran ladestanderen. 

På Innovationscentret følger vi udviklingen på tværs af energi- og mobilitetsområdet og er klar til at hjælpe danske virksomheder og offentlige aktører med at finde inspiration og relevante forretningsmodeller, afsøge muligheder for demonstrationsprojekter samt indgå partnerskaber, som kan bidrage til at accelerere grøn mobilitet i Danmark.

Læs mere om elbilisme i Californien i vores insights-artikel, eller find information og andre elementer i Californiens grønne omstilling her.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu