ICDK: Den digitaliserede familielæge er mere tilgængelig

DIGITAL OMSTILLING Med en stigende mangel på praktiserende læger kan nye teknologiske løsninger være med til at afhjælpe situationen i Danmark. Der er meget inspiration at hente i Silicon Valley, hvor konsultation via nettet, og selvbetjeningsløsninger til måling af helbredet, er blevet en del af hverdagen for mange. Det skriver Innovation Centre Denmark i Silicon Valley.

De digitale sundhedsløsninger som udvikles i Silicon Valley er også relevante i det danske system
De digitale sundhedsløsninger som udvikles i Silicon Valley er også relevante i det danske systemFoto: Unsplash

Det er ingen hemmelighed, at den primære sundhedssektor i Danmark er under pres – der er stadig mere travlt i lægekonsultationerne, i hjemmeplejen, på plejehjem og apoteker.  

I særdeleshed vil manglen på praktiserende læger i fremtiden komme til at få stor betydning for den danske befolkning.

Det er blevet beskrevet, hvordan 127.890 danskere i dag er henvist til en lægeklinik drevet af enten regionerne eller en privat aktør, fordi de ikke kan få en alment praktiserende læge.

På landsplan er 60 procent af de almene praksisser lukket for tilgang af nye patienter, og det vurderes, at om tre år vil 300.000 danskere stå uden en fast praktiserende læge.

Én løsning er at sikre, at flere uddannede læger bliver praktiserende læger – specielt i yderområderne, hvor manglen er et særligt problem.

Men derudover kan man også bruge fremtidens tech til at lette presset på primærsektoren.

Digital behandling er accelereret under pandemien

I USA har covid-19-pandemien accelereret en allerede eksisterende trend i måden, patienter søger information og behandling på. 

Patienter og pårørende har søgt løsninger, der gnidningsløst og nemt integrerer forskellige aspekter fra den primære sundhedssektor i deres hverdag – eksempelvis videokonsultationer og drive-in-tests. 

De nye krav under coronakrisen om at se så få mennesker som muligt for at mindske smitte har været med til, at disse løsninger i stigende grad er blevet populære – specielt digitale og virtuelle behandlingsmuligheder, der ingen fysisk kontakt kræver, og som samtidig imødeser kravet om at arbejde hjemmefra. 

Det er højst sandsynligt ikke kun under coronakrisen, at vi kommer til at se denne stigende efterspørgsel. I fremtiden vil familielægens rolle – og den primære sundhedssektor generelt – nemlig blive markant anderledes, hvis det står til digitale startups, der er klar til at give en alternativ og mere digital oplevelse til patienter.

Selvom sundhedssystemerne i USA og Danmark er fundamentalt forskellige, er de løsninger, der nu bliver udviklet i USA, i høj grad relevante for Danmark, da de åbner op for muligheden for bedre patientbehandling og udnyttelse af digitale fremskridt.

Og da de alle stræber mod at lette og digitalisere de rutineopgaver, der er med til at begrænse lægernes kapacitet, har vi stor interesse i at følge nøje med i, hvad ny teknologi bringer med sig.

Tech er med til at løse mangel på praktiserende læger i USA

Manglen på praktiserende læger i USA og den ofte meget lange ventetid det medfører, har åbnet op for et digitalt marked, hvor patienterne vælger en virtuel løsning, der giver mulighed for at se en læge med det samme.

Gennem virtuelle behandlingsplatforme som Doctor on Demand, Dispatch Health, Carbon Health og Heal kan patienten aftale et virtuelt lægebesøg hos en autoriseret læge gennem en mobil applikation, hvor end vedkommende befinder sig og på alle tider af døgnet.

Fælles for disse løsninger er, at de alle benytter patientens mobiltelefon til at foretage krypterede videoopkald gennem firmaernes egne, brugervenlige applikationer, der giver en helt ny oplevelse af at gå til lægen.

Også inden for laboratorieteknologi har Silicon Valley et bud på, hvordan vi i fremtiden kan klare dette hjemmefra – og bruge mobilen til at lave og sende tests til lægen.

LetsGetChecked og EverlyWell giver mulighed for, at patienten fra sit eget hjem kan indsamle prøver og sende dem til laboratorier for analyse, hvorefter resultatet bliver sendt digitalt efter et par dage. Patienter kan bestille analyse for alt fra kolesterol, kønssygdomme, allergitests og naturligvis også hjemme-coronatest.

Udover presserende besøg og test er regelmæssige sundhedstjek også en stor del af primærsektorens opgaver.

Sundhedstjekkene giver lægen mulighed for at indsamle data om patienten, etablere et bedre kendskab til den enkelte patient og samtidig tage hånd om sundhedsproblemer, inden de udvikler sig til mere alvorlige sygdomme.

Helbredstjek medens du handler i supermarkedet

Ny digital teknologi kan også her være med til at ændre, hvor og hvornår disse undersøgelser kan finde sted, da digitale redskaber giver mulighed for at helt almindelige patienter kan lave dele af deres undersøgelse hjemmefra og dele video og data med lægen gennem internettet.

Netop løsninger som disse kan vi forvente at se i Danmark inden for en årrække. Nogle eksempler, der er værd at nævne, er TytoCares ’TytoHome’ (som er én digital enhed, der inkluderer termometer, otoskop, tungespatel og stetoskop) eller Ekos ’Duo Stethoscope’(EKG og stetoskop i en lille enhed).

I USA er det blevet normalt at se en ”sundhedskiosk” placeret i supermarkederne.

Et eksempel er den løsning, som Higi har lavet, og som giver mulighed for at screene for hjerte-kar-sygdomme og diabetes på stedet – altså mens man handler sine dagligvarer.

Med en internetopkobling giver den nemlig patienter mulighed for at sende data til deres læge uden at skulle besøge denne.

Undersøgelsesværktøjer som dette, der gør brug af kunstig intelligens, giver læger i primærsektoren nye muligheder for at indsamle og behandle data, og dermed få et bedre billede af patienten uden at overbebyrde de eksisterende arbejdsgange.  

Danmark rummer store muligheder for tech-løsninger

En af styrkerne ved det danske sundhedssystem er den tætte integration af data i ét samlet system, der ideelt set kan tilgås af alle sundhedssystemets parter. Det skal der værnes om – det er værdifuldt og øger effektiviteten.

Men dette meget lukkede datasystem i den danske sundhedssektor kan også vise sig at være en akilleshæl for implementeringen af ny teknologi, der banker på døren for at styrke patientbehandlingen og være med til at sikre en mere effektiv udnyttelse af sundhedssystemets knappe ressourcer.

Derfor er det relevant at tage en åben debat omkring, hvordan man i fremtiden bedst integrerer data for at sikre, at Danmark kan være med på den digitale sundhedsbølge, som har potentiale til at transformere patientbehandling.

Innovation Centre Denmark i Silicon Valley sætter i 2021 ekstra fokus på netop teknologi, der i fremtiden kommer til at påvirke sundhedssystemet og den måde, vi går til lægen på.

Vi kigger nærmere på ny, innovativ teknologi, data og kunstig intelligens samt på hvordan de store teknologigiganter med hastige skridt bevæger sig ind på dette område. Følg med her.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu