Iværksætterens kamp mod Goliat

Når iværksættere tager kampen op med store, veletablerede konkurrenter, der hidtil har haft førerpositionen på markedet, skal de være klar til udmattelseskrig, skriver superiværksætteren Richard Branson i Mandag Morgens internationale klumme “Globalt udsyn”. Men med en genial idé, et godt team og en vis portion stædighed kommer man langt, og belønningen er sød.

At vinde markedsandele fra gigantvirksomheder og udfordre dem på deres position kan være risikofyldt for en mindre virksomhed. Men hvis du har modet og en genial idé, er det noget af det mest givende, du som iværksætter kan kaste dig ud i. Lykkes det, får du ikke alene opbygget en god forretning – det vil også stimulere innovation og øge konkurrencen til gavn for forbrugerne.

Før du udfordrer et stort firma, skal du sørge for at vide præcis, hvad du er oppe imod. Indhent så mange oplysninger om branchen som muligt, og find ud af, hvordan og hvorfor dine rivaler er i stand til at få deres virksomheder til at blomstre. Lav din markedsanalyse, fokusér på, hvordan dit produkt eller din service adskiller sig fra andre virksomheders tilbud. For hvorfor gøre det, hvis du alligevel ikke har noget bedre at tilbyde?

Da vi eksempelvis lancerede Virgin Cola, blev vores beslutning om at konkurrere med Coca-Cola beskrevet for mig som ”having a bleeding contest with a blood bank”. Selv om vores produkt var godt, var det ikke Coca-Cola overlegent. I et stykke tid klarede vi os godt, men i det øjeblik, de besluttede sig for at skubbe os ud af markedet og spillede med de økonomiske muskler, begyndte vores salgstal at dale.

Login