Jo, du bør faktisk bruge emojis på arbejdet

Engang blev det anset som løssluppent, men nu er brugen af emojis essentiel for klar og tydelig kommunikation, for holdånden, og så er de med til at skabe en fælles virksomhedskultur. 

Af Christopher Mims

I begyndelsen var Marek Nowak, en 32-årig ingeniør på softwarevirksomheden CircleCI, der laver cloudløsninger til erhvervslivet, tilbageholdende med at bruge emojis, når han skrev til sine kolleger. Nu, når han lægger referater fra sine afdelingsmøder op på Slack (skybaseret intranet, red.), så markerer han dem med en særlig emoji: en bamse, der giver et kram.

Det er ikke bare løjer. Det er firmaets politik at anvende bestemte emojis til at markere bestemte meddelelser såsom referater. Hvis han havde glemt bamsen, ville kollegerne måske overse vigtige beslutninger.

”Mit vigtigste princip, når det gælder mine medarbejdere, er at overkommunikere,” siger Marek Nowak, som nu er selvudnævnt emojifan. ”Hvis man tøver med at sende en besked, fordi man formoder, at tre fjerdedele af staben allerede har fået det at vide, så er det slet ikke noget problem: Man indleder bare sin besked med ’emojien for overkommunikation’.” Det er sådan, man udrydder det formelle i virksomhedskommunikation, ikke med brok, men med et kulørt udbrud af moderne hieroglyffer, der betyder alt fra samarbejde til uenigheder. På Slack bruger medarbejdere øjne-emojien til at vise, at de er i gang med at læse en netop opslået note. Både emojis med det sure ansigt og det forkvalmede ansigt er accepteret i kommunikationsvejene på Joyride Coffee, en kaffebar i Woodside i New York.   

Tendensen er større end blot det seneste, ungdommen prakker deres gnavne forældre på. Det sker af dybe neurologiske årsager, viser den seneste forskning, og kan føre til bedre samarbejde. Men det betyder ikke, at det altid er passende at bruge emojis, eller at de helt kan erstatte andre former for kommunikation.

På Slack er der blevet lavet 26 millioner specialemojis, siden det blev muligt, fortæller en talsmand fra virksomheden. For de 13 millioner daglige aktive brugere af Microsofts Slack-konkurrent, Teams, er brugen af emojis grundlæggende universel, siger en talskvinde fra Microsoft.

Hvad der sker med visuel kommunikation i erhvervslivet følger ofte, hvad der sker med visuel kommunikation under mere afslappede former – og særligt, hvordan den forandrer sig blandt unge, siger Jeremy Burge, chief emoji officer hos Emojipedia.    

I et netop offentliggjort studie beskriver forskere fra Colombia, hvordan elektrisk aktivitet i hjernen viser, at vi behandler emojis i det samme område af hjernen, som vi behandler ansigter. Sagen er, at emojis ofte præsenterer det mest iøjnefaldende for visuelt at udtrykke menneskelige følelser, øjne, mund og nogle gange øjenbryn.

“I computermedieret kommunikation kan jeg ikke se dit ansigt, men når du sender en emoji, så genererer min hjerne lignende respons, som når jeg kan se dig,” fortæller Carlos Gantiva, der er professor ved institut for psykologi ved Universidad de los Andes og forfatter til studiet.

Specialdesignede emojis

Adam Belanich, direktør for Joyride Coffee, fik sit firmas fem kerneværdier indarbejdet i firmaets Slack-kanaler som specialdesignede emojis.  

Nye medarbejdere på virksomhedens fire afdelinger i USA fanger det temmelig hurtigt ved blot at se dem i brug i forskellige kontekster. For eksempel hvis en gør noget for en anden afdeling uden at blive bedt om det, og der bliver skrevet om det på Slack, så svarer medarbejderne med emojien for ’plej fællesskabet’. ”Det er udtryk for, ’ja, du har indarbejdet denne kerneværdi,” siger Adam Belanich.

Mange af disse emojis bliver anvendt til det, Slack kalder ’reacjis’: svar, der er specifikt knyttet til én besked, snarere end at blive brugt i den efterfølgende tråd. (Måske har du ikke hørt ordet før, men hvis du nogensinde har liket noget på sociale medier, så forstår du.) Det er en måde, der gør skriftlig kommunikation mindre ordrig, siger Marek Nowak, når medarbejdere kan følge deres kolleger eller få tilkendegivelse på, at andre har set beskeden.

Emojis viser hensigten

Emojis gør også kommunikationen mere effektiv ved at formidle hensigten og konteksten, som eller er fraværende i beskeder, siger Jeremy Burge.

Folk er tilbøjelige til at dele positive følelser som grin eller smil. Det stemmer overens med, at vores ansigter er udviklet til at formidle såkaldt prosociale følelser – ”Jeg er ikke en trussel”. Antropologer mener, at sådan noget som udviklingen af bevægelige øjenbryn, som vi ubevidst hæver, når vi ser nogen langt væk for at indikere venlighed, skyldes mange årtusinders ”tilpasning”, hvor vores ikkeverbale kommunikation har udviklet sig mod at passe til vores mere og mere samarbejdende natur.

“Nogle gange er jeg nødt til at kommunikere med en person om et projekt, og jeg har en stram deadline, og jeg har aldrig talt med vedkommende før, men jeg vil gerne på en eller anden måde fremstå engageret og hjælpsom,” siger Marek Nowak, der arbejder fra Japan med kolleger, der er spredt over et halvt dusin tidszoner fra Asien til Amerika.

“Jeg har ikke tid til at skrive en masse ord for at udtrykke mit ønske om at blive forbundet på et personligt plan, men med et par timede og tilrettelagte emojis, så kommer man om ved det problem, siger han.

Ying Tang og Khe Foon Hew, der forsker i virksomhedskommunikation på universitetet i Hong Kong, gennemgik 50 undersøgelser af brugen og effekten af emojis i kommunikation og fandt, at alt i alt hjælper passende brug af emojis folk til at skabe relationer og forstå hinanden. 

Overforbrug af emojis

Virksomheder og afdelinger har ofte deres egen kultur for brug af emojis, det opløser kommunikationsformerne, der forstærkes yderligere af det visuelle medies fleksibilitet. Afdelinger går længere end til blot at benytte reacjis og emojis til at udtrykke tonen, de skaber det, der er essentielt for et fælles piktografisk sprog, som potentielt er lige så svært at afkode som vikingers runer. Nogle virksomheder går for vidt: En Slack-medarbejder fortalte ved et event med Wall Street Journal for nylig, at en af virksomhedskunderne benytter mere end 50.000 specialemojis. (Slack ville ikke afsløre, hvilken virksomhed det er.)   

Emojis anvendelighed er ikke en undskyldning for at bruge dem på må og få. Hvis du ikke kender den lokale emojibrug, kan forsøg på at bruge dem, få dig til at fremstå useriøs og skade din efterfølgende evne til at samarbejde med andre, siger Ella Glikson, der er forsker ved Carnegie Mellon Undiversity. Sammen med sine kolleger fandt Ella Glikson, at brug af emojis i den indledende kommunikation med folk, man ikke kender, endda kan få dig til at se mindre kompetent ud.

Yngre medarbejdere ved måske mere naturligt, hvornår man benytter emojis strategisk for at få kommunikationen til at glide eller give kontekst, siger Adam Belanich fra Joyride Coffee. ”Men jeg har også set det blive gjort mindre godt, og det kommer tæt på memen med teksten ’How do you do, fellow kids?””

En tommelfingerregel: Hvis du ikke ved, hvad Adam Belanich taler om, når han henviser til skuespiller Steve Buscemis virale hit med ’30 Rock’ som skateboardbærende undercoverdetektiv, så er du nok ikke klar til at buse ud med ’foldede hænder’-emojien og da slet ikke den med ’hundrede points’.  

Bragt i Wall Street Journal 21. juli 2019. Oversat til dansk af Maria Bierbaum Oehlenschläger.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu