Jo mere erfaring, desto mere kreativitet

Når de mest erfarne medarbejdere bidrager med idéer, der også blev brugt for år tilbage, skal de ikke partout afskrives. For hvorfor opfinde den dybe tallerken igen, spørger Richard Branson i ugens Globalt udsyn. Ofte rummer de erfarne medarbejdere en guldgrube af kreative løsninger.

I næsten ethvert veletableret firma er der medarbejdere, der har været ansat længe og er så gode til at udføre deres job, at ingen har fantasi til at kunne se, hvordan virksomheden ville kunne fungere uden dem. De erfarne kender alle kunderne, eller de er eksperter i at eksekvere tingene, eller de kan løse de problemer, ingen andre kan løse, fordi de kan huske en løsning, der virkede engang for længe siden, og som vil gøre underværker nu. Af den grund vil flere nok være glade for deres nuværende stilling og ikke søge nye græsgange. Men de er på mange måder ’stjerne-performere’ – deres omfattende kendskab til virksomheden er uvurderlig og ofte uerstattelig.

Det er ofte takket være denne reserve af erfaring, at mange virksomheder kan finde interessante nye forslag til geniale ideer, hentet fra fortiden. Nogle gange foreslår dine mest erfarne medarbejdere dig at kaste et blik tilbage i tiden i stedet for at opfinde noget nyt – og det kan være virkelig brugbart: en masse, formodede, nye ideer er ikke andet end gammel vin på nye flasker.

Da vi hos Virgin åbnede den første pladeforretning i 1970’erne, forsøgte vi at skabe en atmosfære, hvor folk kunne hænge ud sammen. Der var gratis kaffe og puder og sækkestole til primært teenagekunder. Vi håbede, at de måske ville være mere motiverede for at købe en plade eller to, hvis de var afslappede og talte om musik med hinanden. Det var nærmest et revolutionerende koncept på det tidspunkt, og de fleste af vores største konkurrenter afskrev os: Vi var skøre unge, der ikke forstod os på forretning. Jeg vil dog tro, at det netop kræver en skør teenager for at forstå en skør teenager, for de næste par årtier voksede Virgin Megastore sig til en af de største musikforretninger i verden.

Login