Jobmarkedet er næste slagmark for Google og Facebook

Om få uger lancerer Google en helt ny tjeneste, der potentielt kan disrupte den globale rekrutteringsindustri. Facebook går ligeledes ind i det lukrative marked. Begge med brug af kunstig intelligens. Danske Jobindex bør være bekymret, siger ekspert.

Det kom som et chok for det danske mediemarked. På bare et enkelt år tabte de større danske aviser 54 mio. kroner, da jobmarkedet pludselig rykkede online i år 2000. Alene Berlingske mistede i løbet af få måneder 30 mio. kroner på tabte stillingsannoncer, som ellers havde udgjort selve fundamentet i avisens annonceindtægter.[graph title="Rekrutteringsbranche i vækst" align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2017/06/JJM_Fig01_Rekrutteringsbranchen-og-Jobindex-1.png" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2017/06/JJM_Fig01_Rekrutteringsbranchen-og-Jobindex-1.png" caption="Figur 1" text="Fra 2012 til 2014 steg nettoomsætningen blandt de 120 største rekrutteringsvirksomheder i Danmark fra godt 2,2 mia. kr. til 4,1 mia. kr. Altså næsten en fordobling. Året efter gik omsætningen en anelse tilbage og landede på 4,0 mia. kr. Omsætningen kommer dels fra rekruttering, search og headhunting, som udgør godt 13 pct. af den samlede omsætning, mens vikarbranchen udgør de resterende knap 87 pct. af omsætningen.
" ]Kilde: Supana, Brancherapport: Rekruttering 2016.[/graph]

Her 17 år efter gør verdens største søgemaskine, Google, og verdens største sociale medie, Facebook, klar til atter at disrupte det lukrative job- og rekrutteringsmarked, som ifølge Forbes anslås at være over 200 mia. dollar værd på verdensplan. Altså godt 1,3 billioner kroner. Se figur 1. Og denne gang med helt nye avancerede algoritmer og søgeværktøjer, som også vil kunne få store konsekvenser for det danske marked.

”Det, som Google nu gør, kommer fuldstændig til at ændre dagsordenen for rekrutteringsbranchen. Og hvis de lykkes med Google for Jobs, så kommer de til at overhale alle de gamle klassiske jobsøgetjenester,” vurderer Morten Ballisager, ejer og direktør af konsulenthuset Ballisager, der er specialiseret i outplacement, karriererådgivning og rekruttering, og som årligt analyserer det danske rekrutteringsmarked ud fra et virksomhedspanel på knap 2000.  Se figur 2.

Login