Klimakampens søslag og luftslag skal ledes af Europa
Klimakampens sorte får er luftfarten og søfarten, der har øget sin CO2-udledning siden 1990, mens nærmest alle andre sektorer har sænket den. Men der findes mindst tre politiske veje til at gøre luft- og søfarten meget grønnere, skriver tænketanken Bruegel.
Giovanni Sgaravatti
Energianalytiker og klimaforsker, BruegelUdledningen af drivhusgasser fra international luftfart og søfart udgør cirka tre procent af alle de drivhusgasser, der udledes til atmosfæren hvert år. Det lyder måske ikke af meget, men det er bestemt ikke uskadeligt.
Alene udledningen fra international søfart var i 2022 på 706 millioner ton CO2-ækvivalenter – omtrent det samme som hele Tysklands årlige udledning (der samme år var 746 millioner ton), mens udledningerne fra international luftfart var 436 millioner ton.
Hvis også de indenlandske udledninger medregnes, stiger tallene markant. Og hvad værre er: Indtil videre har det været en vedvarende fiasko at reducere drivhusgasudledninger fra netop disse to sektorer.