Kend din kerneopgave

Innovation er tidens mantra blandt ledere i det offentlige, og innovation er der også brug for. Men alt for mange steder praktiseres innovation som en abstrakt kursusdisciplin, løsrevet fra hverdagens kerneopgaver. Hvor meget innovation skaber det, når de offentlige ledere tager på kursus for at gå på glødende kul, forme drømme i pileflet eller lave chokoladeafstøbninger af arbejdspladsens værdisæt? Sådan spørger forfatterne bag en ny bog, og de opfordrer til at gå omvendt til værks: Definér først jeres kerneopgave, og find først derefter de innovative løsninger til at løfte den bedre og smartere. I hverdagen.

Forestil dig, at du sidder til temadag om innovation på et kursussted. Du er leder af en kommunal institution, og du sidder sammen med dine lederkolleger fra kommunen. Nu sker det! Efter de indledende rituelle grafer om, at økonomien er presset, hænderne bliver færre og borgernes forventninger bare stiger og stiger, skal du i gang med at være innovativ. Et par konsulenter træder op på scenen og forklarer deres særlige innovationsmodel. Efter en mindre tsunami af eksempler på innovation og en gennemgang af konsulenternes innovationsmodel giver de dig den opgave, som du skal bruge dagen på at løse sammen med dine lederkolleger: I skal udvikle en grill, som den ser ud i 2050.

Forestil dig nu, at du dagen efter sidder på dit kontor, da to medarbejdere kommer ind. Den ene vil have dig til at løse et problem med vagtplanen. Den anden vil have dig til at hjælpe med en utilfreds borger.

Synes du, at det er svært at koble de to situationer? Så ved du, hvordan mange offentlige ledere har det i øjeblikket. De deltager i temadage, uddannelser og konferencer om innovation, men de har svært ved at overføre det til hverdagens udfordringer. Det er frustrerende for lederne, der bliver mødt af et pres for innovation, og det er et problem for samfundet, fordi vi ikke får skabt den nødvendige transformation af velfærden.

Login