Klimapres vinder frem – især blandt unge
HISTORIEN I TAL Hver fjerde dansker har det seneste år forsøgt at påvirke venner og familie til at tage mere klimavenlige valg, viser en undersøgelse fra Kraka. Særligt de unge, hvor knap halvdelen er såkaldte ’klimainfluencere’, samt folk med lange uddannelser.
Emilie Fabricius Eriksen
RedaktionsassistentPeter Rolsted
ResearcherHver fjerde dansker har det seneste år forsøgt at påvirke venner og familie til at tage mere klimavenlige valg, viser en undersøgelse fra Kraka. Særligt de unge, hvor knap halvdelen er såkaldte ‘klimainfluencere’, samt folk med lange uddannelser. Undersøgelsen viser også, at influencerne er mere aktive sammenlignet med for to år siden. Ændrede sociale normer, der får befolkningen til at forbruge mere klimabevidst, kan mindske nødvendigheden af afgifter til at drive den grønne omstilling, men vil næppe være nok i sig selv, skriver tænketanken.