Klimaudfordring - CO2-prisen skal fordobles

Omkostningen ved at udlede CO2 vurderes at være den primære drivkraft, hvis industrien skal motiveres til at finde frem til nye, renere teknologier.

Prisen på CO2 skal hæves betydeligt, hvis verden skal få held med at sænke CO2-udslippene til det niveau, som alverdens klimaforskere anser er nødvendigt for at undgå en global opvarmning på mere end 2 grader.

Hvis energiproducenter, industrivirksomheder, flyselskaber, rederier etc. skal motiveres til at finde de nødvendige teknologiske løsninger, som gør det muligt at nedbringe kuldioxiden, så skal det gøres meget dyrere at udlede CO2.

Det internationale energiagentur, IEA, offentliggjorde i sidste uge sin årsrapport, World Energy Outlook 2009, og her vurderer IEA, at prisen for et ton CO2 i 2020 i verdens ilande bør være helt oppe på 50 dollar. Ti år senere i 2030 mener IEA, at prisen bør være 110 dollar per ton.

I dag koster et ton CO2 kun 21 dollar i EUs Emission Trading System (EU-ETS). USA har stadig ikke fået et nationalt system med handel med CO2-kvoter op at stå, men i det lovforslag, som er på vej gennem det amerikanske senat, har de amerikanske politikere indlagt et loft på 48 dollar i 2020 og 90 dollar i 2030. Altså lavere end det, IEA nu vurderer, er nødvendigt.

Omkostningen ved at udlede CO2 vurderes at være den primære drivkraft, hvis industrien skal motiveres til at finde frem til nye, renere teknologier.

Ifølge IEAs beregninger skal to tredjedele af den mindskning i CO2-udslip, der skal gennemføres frem til 2020, findes i form af energibesparelser. Kun en femtedel af mindskningen vil komme gennem nye vedvarende energikilder. Verdens samlede energiforbrug er faldet lidt på grund af den økonomiske krise, men den udvikling forventer IEA snart vender. Det globale forbrug af elektricitet ventes at stige med hele 76 pct. frem til 2030. Efterspørgslen på olie ventes at vokse med 24 pct., efterspørgslen på kul med 53 pct. og efterspørgslen på naturgas med 42 pct..


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu