Kodeks for god sundhedsformidling

KODEKS: Dårlig formidling af sundhed kan være skadelig, den kan skabe unødig utryghed eller forvirring og dårlig sundhedsformidling kan skabe frygt og myter. For at komme utrygheden, forvirringen og frygten til livs har Tænketanken Mandag Morgen med støtte fra TrygFonden og i samarbejde med en bred kreds af aktører udarbejdet et kodeks for god sundhedsformidling.

Lea Møller Grønfeldt

Alle, der formidler budskaber om sundhed og fødevarer, har et ansvar for at sikre en høj kvalitet af det stof, som kommunikeres ud til befolkningen. Hvorfor er det vigtigt? Fordi det kan få konsekvenser for vores helbred og livskvalitet og i nogle tilfælde være livstruende, hvis der gives forkerte eller fejlagtige oplysninger.

Befolkningen er ofte forvirret over, hvad der er sundt eller usundt – og med god grund. Forvirringen skyldes blandt andet, at mange forskellige dagsordener, gråzoner og modsatrettede interesser kan være blandet sammen med fakta. Andre gange kan budskaber, som strider mod hinanden, være fremstillet som ligeværdige og funderet i solid forskning, selv om det ikke altid er tilfældet.

For at komme utrygheden, forvirringen og frygten til livs, har Tænketanken Mandag Morgen med støtte fra TrygFonden lanceret et Kodeks for god sundhedsformidling. Kodekset har til formål at højne kvaliteten af sundhedsformidlingen i samfundet. Det gælder både den som medierne leverer og den, der kommer fra fagpersoner på sundhedsområdet. Kodekset er blevet til i samarbejde med en stribe centrale aktører, herunder medierne, de sundhedsprofessionelle samt bloggere og influencere.


HENT SOM PDF

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu