Lean, mean og kreativ

Lean er et fyord for mange kreative, som frygter, at management-filosofien vil sætte en stopper for deres krøllede tanker. Men faktisk kan lean hjælpe danske virksomheder ud af innovationsfælden ved at strømline koordinering og planlægning i udviklingsafdelingerne.

Der skulle gå mere end ti år, fra kemikeren Spencer Silver opfandt en særlig selvklæbende lim, til produktet Post-it Note ramte markedet. En kultur, hvor forskerne fik al den tid, de ville have til at eksperimentere med nye produkter, koblet med en fejlslagen markedsindsats, betød, at virksomheden 3M var et helt årti om at lancere det, som blev dens kerneprodukt og et af verdens største brands.

Selvom den langstrakte udviklingsproces resulterede i en enorm forretningssucces – Post-it Note findes i dag i over 600 varianter i mere end 100 lande – er det de færreste virksomheder, der kan leve med, at det tager flere år at komme fra ide til produkt. I takt med, at innovation bliver en grundforudsætning for at overleve, og lande som Kina og Indien for alvor melder sig i innovationskapløbet, vokser kravene til innovationsprojekters effektivitet, output og evne til ramme rigtigt i første hug.

Figur 1 | Forstør

Login