LEGO, Novo og Carlsberg på jagt efter humanister

Erhvervslivet har fået øjnene op for humanisters kompetencer. Flere store virksomheder har ændret rekrutteringsstrategi for at udvide jagten på nye ansatte. Det er særligt humanisternes blik for samarbejde og innovation, der står i høj kurs.

I en af Novo Nordisks mest teknologitunge afdelinger sidder der to antropologer og udvikler virksomhedens injektionssystemer sammen med en hel flok ingeniører – det gjorde der ikke for fem år siden.

Og Novo er ikke alene om at ansætte flere humanister end tidligere. Flere virksomheder har de seneste år ændret i rekrutteringsprocessen og skeler i stigende grad til personer med atypiske uddannelsesprofiler. I stedet for ensidigt at satse på ansøgere, der passer som fod i hose til jobbeskrivelsen, er opmærksomheden nu rettet mod at skabe diversitet i medarbejderstaben.

Sådan er meldingen fra flere af Danmarks største virksomheder, som Mandag Morgen har talt med. Fra både Carlsberg, Arla, LEGO, Grundfos, Novo Nordisk og Lundbeck lyder det således, at der inden for de seneste 5-7 år er ansat flere humanister i jobs, der ellers tidligere var forbeholdt andre faggrupper og at det i høj grad skyldes en målrettet indsats.

Det nye fokus på at rekruttere medarbejdere med anderledes uddannelsesbaggrund i det private erhvervsliv hænger nøje sammen med, at virksomhederne har opdaget, at eksempelvis humanister ofte har et andet syn på problemstillinger, og at de er i stand til at drive innovative processer.

Den diversitet er højt skattet hos bl.a. Novo Nordisk, fortæller Jesper Kløve, Senior Vice President, Device R&D i Novo Nordisk:

”Hvis man skal lave et innovationsprojekt om produktudvikling, så skal det handle om dem, som skal bruge produktet. Og det kan 10 ingeniører i et mørkt rum ikke tænke sig til. Det er helt klart, at de antropologer, vi har ansat, giver os en indsigt i brugerens behov, som vi ikke ville kunne få andre steder,” siger han.

Hvor man tidligere mente, at kun en datalog kunne håndtere IT-opgaver, er man nu begyndt at få øjnene op for, at en historiker, filosof eller antropolog lige så godt kan bestride den type stillinger og endda bidrage med noget ekstra. Og det rykker ved den vante forestilling om, at humanisterne er en ressource, der ikke satses på i erhvervslivet. Humanisternes kompetencer bliver nu betragtet som en uundværlig komponent i erhvervslivets nye måder at udvikle produkter på, mener Lars Frølund, medforfatter til bogen ”Humaniora: Erhvervslivets nye grundstof?” og ph.d.-studerende ved Aarhus Universitets Center for Entreprenørskab og Innovation.

”Humanister ved noget om menneskelige relationer og deres forhold til forskellige typer af produkter. Særligt sociologer og antropologers observerende tilgang kan give virksomhederne en unik viden om, hvor, hvordan og hvorfor folk for eksempel drikker en Coca Cola, spiser en ost fra Arla, eller i hvilke sammenhænge de bruger Spotify. Derfor har mange med en humanistisk baggrund fået en naturlig plads i udviklingen af flere og flere af de produkter,” siger han.

Strategisk beslutning

Siden sidste år har LEGO for alvor gjort diversitet i arbejdsstyrken til en strategisk prioritering, og medarbejderes forskellighed har fået afgørende plads i virksomhedens nye rekrutteringsstrategi. I første omgang er kønsdiversiteten blevet prioriteret, men LEGO-ledelsen er også begyndt at tilskynde alle ledere til at bryde de indspiste fagsiloer og have målet om faglig diversitet in mente, når de for eksempel skal samle et nyt team.

Tre humanister i det private erhvervsliv

Filip Christensen

Uddannelsesbaggrund: Filosofi og virksomhedsstudier, RUC

Stilling: Ledende controller, Danfoss

Hvad laver du hos Danfoss?
”Jeg er leder for en finansfunktion, der hedder business controlling, i en af Danfoss’ divisioner og dækker fabrikker i Mexico, Polen og to lokationer i Danmark. Det vil sige, at jeg leder en gruppe af controllere, som overser og godkender alle økonomiske beslutninger for eksempel i forbindelse med investeringer, tilbud til kunder eller udvikling af nye produkter. Vi fører kontrol med Danfoss’ husholdning.”   

Hvor dukker humanisten op?
”Der er ingen tvivl om, at jeg bevæger mig i en verden, hvor alle mine kolleger har en klassisk regnskabs- eller revisorbaggrund. Jeg tænker ikke på samme måde som dem og bliver aldring nogen kredit-debet-haj. Til gengæld stiller jeg oftere spørgsmål til måden, vi gør tingene på. Ofte bliver filosofi beskrevet som noget meget flyvsk, men i virkeligheden er det drevet af logik og at sætte argumenter og handlemåder i orden. Det er vigtigt i en tid, hvor økonomiafdelingerne ikke bare sidder og hamrer bilag ind og kigger bagud på regnskaberne som en klassisk bogholder, men faktisk forventes at være meget proaktive og tænke holistisk i forhold til at være involveret i alle virksomhedens beslutninger og den langsigtede planlægning.” 

 

Kirsten Lauritsen

Uddannelsesbaggrund: Antropolog, Københavns Universitet

Stiling: Specialist i brugerindsigter, Novo Nordisk Device R&D i Hillerød

Hvad laver du hos Novo Nordisk?
”Jeg sidder i en afdeling, som hedder innovation facilitation, en lille enhed, der hjælper vores store gruppe af ingeniører med at udvikle injektionssystemer – det vil sige de genstande, som brugeren holder i hånden for at få sin medicin ind i kroppen. Jeg besøger vores brugere, hvor de bor, eller følger dem rundt til situationer, hvor de tager deres medicin. På den baggrund kan jeg være med til at identificere innovationspotentialer og udvikle ideer til nye produkter, fordi jeg kender brugernes dagligdag og behov”.

Hvor dukker humanisten op?
”Antropologi handler rigtig meget om at tale sprog. Jeg skal forstå brugerens sprog, men også lægens og sygeplejerskens sprog, for det er dem, som skal lære patienten at tage sin medicin. Jeg skal også forstå ingeniørens sprog, for de skal lave produktet. De har brug for at kunne tale sammen, men der er for langt fra ingeniørsprog til patientsprog. Ingeniørens verdensbillede er teknologicentreret, og sådan skal det også være, men det betyder, at de ikke er de bedste til at undersøge brugernes behov – de stiller for tekniske spørgsmål. Jeg kan bruge min evne til at forstå og oversætte forskellige faggruppers sprog, så vi når ind til de essentielle behov hos de mennesker, det drejer sig om.”

 

Michael Kaster

Uddannelsesbaggrund: Cand.phil. i litteraturhistorie, Aarhus Universitet

Stilling: Senior Manager, LEGO

Hvad laver du hos LEGO?
”Jeg arbejder inden for det digitale område og er leder af et af LEGOs digitale produktionsteams. Helt grundlæggende laver vi digitale oplevelser til de børn, der bruger vores hjemmeside eller forskellige apps til for eksempel at spille et Star Wars- eller LEGO Friends-spil. Kort fortalt bruger vi al vores tid på at designe, udvikle og projektstyre i forhold til alle LEGOs digitale platforme.” 

Hvor dukker humanisten op?
”Lige præcis at arbejde med det digitale er et felt, hvor forskellige kompetenceområder virkelig krydser hinanden. Der er en bund af hård teknologi, som er styret af streng logik, men samtidig handler det om at skabe et udtryk, som giver brugeren en ordentlig oplevelse. Derfor er der ikke kun tekniske kompetencer på spil, men også vores usability-folk og en flok designere. Så i min rolle skal jeg meget tit være brobygger mellem mange forskellige professionelle profiler. Jeg skal sikre mig, at folk forstår hinanden og arbejder mod samme mål. Og her synes jeg godt, at man kan tillade sig at pege på, at min humanistiske baggrund hjælper med til det. Eller sagt på en anden måde, vi kan alle blive bedre til kommunikation, men vi står ikke forrest  i køen til det næste kommunikationskursus.”

Rene Jessen, leder i LEGOs afdeling for digital teknologi og kvalitetssikring, oplever tydeligt, hvordan den øverste ledelse ønsker at sætte en ny ansættelsesdagsorden:  

”Der er ikke nogen, som siger: Nu skal du ansætte en med en humanistisk uddannelsesbaggrund. Men det bliver i høj grad italesat, at vi skal kigge på paletten af ledere, og vi skal sørge for, at de ikke alle sammen er fra f.eks. datalogstudiet. Vores erfaring er, at en god blanding af køn, uddannelse og også meget gerne nationalitet giver de bedste resultater,” siger Rene Jessen.

Også hos Grundfos har man indset, at virksomheden højest sandsynligt er gået glip af spændende profiler, fordi der i rekrutteringsprocessen blev set for snævert på en kandidats faglige kvalifikationer. Derfor har Grundfos indført begrebet wildcard, når virksomheden rekrutterer medarbejdere. Det betyder, at atypiske profiler får en chance, på trods af at deres faglige baggrund ikke gør dem selvskrevet til at få jobbet.

”Vi arbejder mere og mere på at komme i kontakt med de kandidater, som vi normalt ikke ville have taget ind til samtale, hvis vi fulgte vores helt traditionelle rekrutteringsproces. For eksempel er vi begyndt at screene det, vi kalder wildcards, på telefon inden – det vil sige dem, som ikke opfylder vores stillingsprofil 100 pct., men hvor der godt kunne ligge et potentiale, vi ikke lige havde forstillet os,” forklarer Marie Ropeid Arildsen, der er rekrutteringsansvarlig i Grundfos.

HR-chef i Arla Ulla Kjær siger i samme dur, at de nok tidligere har overset gode ansøgere, fordi deres øjne har været stift rettet mod specifikke faglige kompetencer:

 ”Vi er meget opmærksomme på det uudnyttede potentiale, der ligger, og som vi måske ikke har haft blik for tidligere.”

Opgør med konsensuskulturen

Men hvad er det så, de kan, humanisterne? Hos Lundbeck er der to forklaringer på, at de nu åbner mere for de skæve profiler: Selve rekrutteringspuljen er blevet større – og dermed udvalget af kandidater. Dertil skal lægges, at Lundbeck har erkendt, at en medarbejders succes ikke alene afhænger af uddannelsesbaggrunden.  

Ifølge fagdirektør i Lundbecks HR-afdeling Claus Henriksen er det i dag mindst lige så afgørende for virksomheden, hvilke personlige kompetencer kandidaten besidder.

”Om de er ingeniører eller cand.mag. i dansk er i rigtig mange jobs ikke det afgørende hos os. Vi er langsomt blevet bevidste om, hvad det er, der gør en forskel – og det er ikke uddannelsesbaggrund. Vi kigger efter uddannelsesniveauet og på deres personlige egenskaber, for vi ved notorisk, at det er det, der gør forskellen i den sidste ende,” siger han.

Ændringen i rekrutteringsstrategierne skyldes dermed også, at virksomhederne er blevet opmærksomme på, at det ikke nødvendigvis er en fordel at have en stor ensformig pulje af ansatte, hvis der skal findes alternativer til gængs praksis.

Konsensuskulturen, hvor alle giver hinanden ret, ser ud til at blive afløst af den mere udfordrende kultur, der levner plads til alternative meninger om en given situation. Og det skaber en helt ny dynamik på arbejdspladsen, når der er diversitet i de ansattes baggrund. En dynamik, der er brug for, fortæller Rene Jessen fra LEGO.

”Det er efterhånden blevet hele kernen i LEGOs politik, at vi skal udfordre hinanden og have flere syn på sagen. I bund og grund er vi nok lidt en konsensuskultur, men hvis vi får mange meninger i spil, så ender vi med at få den bedste løsning,” siger han.

Fagligt nedbrud

Udover at bidrage med innovative kompetencer er især samarbejdsevner en af de spidskompetencer, som virksomhederne er glade for hos medarbejdere med f.eks. humanistisk uddannelsesbaggrund. Derudover er der opstået en accept af, at alle fagligheder har noget at byde på.

Hos Carlsberg er kodeordet co-creation, og her er holdningen, at ingen faggruppe har patent på kreativitet og gode ideer, fortæller Camilla Møhl, der er HR Director i Carlsbergs hovedkvarter. Hos Carlsberg arbejder de eksempelvis på at ophæve gamle mønstre og skabe nye samarbejder.

”Vi bliver stadig mindre siloopdelt i forhold til faglighed og ser en stor værdi i at have folk med en lidt anderledes baggrund end den, vi er vant til. Det giver en diversitet i vores teams, og hvis sådan et team ledes godt, giver det rigtig gode resultater,” siger Camilla Møhl.

Hos Danfoss har humanister længe været i høj kurs, og HR-manager Janne Bækgaard genkender de ”bløde” medarbejderes helt særlige evner.

”De er kittet, som får tingene til at hænge sammen, og kan være bindeled mellem forskellige faggrupper, fordi de er gode til at kommunikere på tværs og har en god analytisk sans,” siger Janne Sandholdt, der selv er cand.mag. i engelsk, men startede i Danfoss’ IT-afdeling.

Ifølge Lars Frølund fra Aarhus Universitet er humanisternes kernekompetence netop at skabe flow og sammenhæng i og mellem både virksomheders og offentlige institutioners mange sammensatte teams og faggrupper.

”De er gode til at bygge bro mellem forskellige fagligheder. Det er de, fordi deres uddannelse har mennesket og menneskelige relationer i centrum,” siger han.

Problemet for mange nyudklækkede humanister har længe været, at de har svært ved at oversætte deres kompetencer til eksempelvis virksomhedernes verden, når de forlader universitetet – og at humaniorastudierne ikke gør nok for at lære dem det.   

”Det kan og skal ikke være et mål i sig selv at have læst og forstået Kafka. Vov dog at svare på spørgsmålet: Hvordan kan min viden bruges til at skabe vigtige forandringer og løsninger i det samfund, vi lever i,” siger Lars Frølund. 

Kan de det – vise virksomhederne, hvad deres evner kan bruges til – så står virksomhederne tilsyneladende mere end klar til at lukke dem ind.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu