Lobbyslaget om fremtidens databeskyttelse

Europa-Parlamentets medlemmer slås med hinanden og et væld af lobbyister om, hvordan fremtidens databeskyttelseslovgivning skal se ud. Sagen er den vigtigste i mange år og har affødt et rekordhøjt antal ændringsforslag. Loven vil have betydning for hele verdenssamfundet – fra it-industrien og forskningsverdenen til borgernes privatliv. Det har tiltrukket flere lobbyister end nogensinde før, lyder det fra lovgivere i EU. Mange af dem er amerikanske it-giganter som eBay, Facebook og Microsoft, men også Kræftens Bekæmpelse er aktive lobbyister i sagen. Databeskyttelse er årtiets vigtigste lobbyslag, og i centrum for det hele står en ung, grøn tysker, der forsøger at navigere i lobbystormen. Han siger, at den skævvredne lobbyisme har skabt fordele for it-industriens synspunkter.

En ung tysker med briller og rødt hår er i disse år en af de mest ombejlede mænd i Europa. Den 30-årige tyske EU-parlamentariker Jan Albrecht fra den grønne gruppe er nemlig en af nøglepersonerne, hvis man vil have indflydelse på den nye europæiske lovgivning om databeskyttelse. Og det er der mange, der vil. Hundredvis af lobbyister fra hele verden har bedt om møder og telefonsamtaler med Jan Albrecht, der er blevet overdynget med e-mails, rapporter og ændringsforslag fra bankverdenen, forsikringsbranchen, den internationale it-industri, en stribe offentlige myndigheder samt en broget flok af ngo’er, tænketanke og forskere.

Interessen for Jan Albrecht skyldes hans position som Europa-Parlamentets rapporteur for databeskyttelsesforordningen. Som rapporteur er Albrecht den politiske nøgleperson, der står for arbejdet med at nå frem til det samlede kompromisforslag, som Parlamentet i sidste ende sender videre til den næste politiske vedtagelse, som skal finde sted blandt EU-landenes regeringer i Ministerrådet.

I det første års tid med sagen holdt Jan Albrecht 217 møder med lobbyister fra 173 forskellige organisationer for at høre om deres syn på databeskyttelse. Se også figur 1.

Login