Løvebrøl: Sådan vil LEO Pharma angribe nye teknologier

Nye teknologiske muligheder udfordrer medicinalfirmaet LEO Pharma. Med en fordobling af budgettet til forskning og udvikling og en klar strategi brudt ned i små skridt har adm. direktør Gitte Aabo forsøgt at pille den værste urolighed ud af organisationen.

En ny virksomhedsstrategi, som eksplicit arbejder med et scenarie om en indtjening på nul kroner – eller måske endda røde tal – hører til sjældenhederne i erhvervslivet. Her er det nærmest helligbrøde ikke at tale om vækst og plus på bundlinjen.

Alligevel er en lavere indtjening i en årrække grundpræmissen for denne fortælling, som har LEO Pharma og adm. direktør Gitte Aabo som hovedpersoner. Og ja, som i ethvert andet eventyr venter gevinsten også, hvis organisationen formår at overkomme prøvelserne.

Strategien med de lidt dristige, men ifølge Gitte Aabo nødvendige greb, er LEO Pharmas nye 2025-strategi. Den danske medicinalforretning, der i over 100 år har specialiseret sig inden for hudsygdomme, og som de seneste 10 år er vokset fra at være nordisk til global spiller, øjner lige nu chancen for at gribe nye teknologiske muligheder.

Gitte Pugholm Aabo

Det handler om at styrke og fremtidssikre forretningen og holde konkurrenter – nye såvel som gamle – stangen. Men det har også en pris.

På den måde er fortællingens rammer ikke så meget anderledes end så mange andre virksomheders, som lige nu kan skimte truslerne fra disruption-spøgelset, der nærmest er blevet et grundvilkår i disse år. Det interessante spørgsmål er derfor, hvordan adm. direktør Gitte Aabo vil gribe udfordringen an. En del af svaret får vi, da ordet ’trusler’ bliver bragt på bane.

“Muligheder,” korrigerer hun prompte, inden hun gør sig parat til at fortælle sin opskrift på at bringe LEO Pharma ind i den teknologiske fremtid.

For det er med det optimistiske blik, at en topchef skal og bør se på fremtiden, selv om Gitte Aabo, da vi nærmer os afslutningen af interviewet, medgiver, at hun er klar over forandringens omfang og derfor også er ydmyg i forhold til, om det hele nu også lykkes. Men nu er forarbejdet gjort. Det giver hende tryghed.

På bordet ligger planen, der skal bringe LEO Pharma videre. Der er styr på finansieringen i kraft af en fordobling af udgifterne til forskning og udvikling. Og der er lagt en klar plan for, hvordan det hele ikke bare ender som fine hensigtserklæringer i en PowerPoint.

Formålet fremelsker gejsten

Gitte Aabo udlægger teksten på sit kontor i hovedkvarteret i Ballerup, der ligger i en nyere bygning midt i det, der nærmest virker som en mindre by bestående af hovedsagelig røde murstensbyggerier. Her har LEO Pharma ligget siden slutningen af 1940’erne.

“Mit kontor er nærmest det kedeligste herude,” konstaterer hun, mens hun sender blikket ud over de mange røde bygninger, hvor damp fra skorstene hist og her vidner om, at virksomheden stadig producerer i Danmark.

110 års virksomhedshistorie

Hun har stået i spidsen for virksomheden siden 2008, men trådte allerede ind i koncernledelsen i 1999.

’Et barn af virksomheden’, som hun tidligere har beskrevet sit forhold til den arbejdsplads, hvor hun første gang trådte ind ad døren som 25-årig.

Det er på mange måder også det indtryk, hun efterlader. For nok taler vi topchef-lingo med ord som vækst, omsætning, investeringer og indtjening, men for Gitte Aabo er begreberne kun midler til at opnå virksomhedens egentlige formål: At hjælpe den fjerdedel af verdens befolkning, der er ramt af en hudlidelse på den ene eller anden måde.

Sidste år behandlede Leo Pharmas præparater i runde tal 80 millioner mennesker verden over. 

Gitte Aabos begejstring for virksomhedens mission slår helt igennem, da hun berører lægemidlet Kyntheum, der blev lanceret i 2017. Det revolutionerende ved midlet er, at det er biologisk og dermed skal injiceres i stedet for at blive smurt på huden.

“Vi kan nu behandle meget sværere psoriasis-tilfælde. Nogle mennesker kan have 70 pct. af kroppen dækket af plaque psoriasis, og når det er så alvorligt, er der udover en række fysiske gener også en psykosocial indvirkning på folks livskvalitet. Mange isolerer sig fra andre mennesker,” siger hun.

“Når man arbejder i en virksomhed som denne og kan komme med et lægemiddel, med hvilket over halvdelen af patienterne får fuldstændig normal hud, så er det enestående. Det er virkelig det hele værd. Det er derfor, vi står op om morgenen,” siger hun.

På stemmeføringen kan man høre, at Gitte Aabo virkelig mener det. Og for en virksomhed, der står over for så store forandringer, er et højere formål et uvurderligt instrument til at bevare engagementet.

“Når man taler om ledelse og om at holde engagementet i en organisation, hvor vi også har lavet store omstillinger, er lige præcis det faktum enormt motiverende. Det gør, at man er villig til meget, når man hjælper mennesker på den måde. Det er stærkt,” siger hun.

Forandringer venter LEO

Forandringerne venter nemlig lige om hjørnet for de knap 5.000 LEO Pharma-medarbejdere. Strategien, der – for at minde alle medarbejdere om, at patienter er individer – hedder ’Helping SARAH – LEO towards 2020’, er kommet til verden med input fra over 100 globale ledere. Den peger direkte på, hvorfor LEO Pharma står over for nogle ekstraordinære udfordringer netop nu.

Det handler om trends såsom øget magt til forbrugerne, prispres og demografiske ændringer. Men især de teknologiske dimensioner skal der holdes et vågent øje med, hvis missionen om at være verdens bedste til at hjælpe mennesker med hudsygdomme skal bevares.

Den ene dimension handler om helt nye teknologiske muligheder inden for de traditionelle medicinalrammer. En af dem er såkaldt præcisionsmedicin, hvor man bruger biomarkører til at se, om patienter rent faktisk vil respondere på behandlingen. Teknologien er i dag især brugt inden for behandlingen af kræft.

“Det kan vi stadigvæk ikke inden for hudsygdomme, men det kommer nu. Om 5-10 år vil man have behandlinger, hvor man på forhånd kan sige, at den og den behandling vil være relevant for den enkelte patient,” siger hun.

Det vil ikke bare være en fordel for den enkelte patient, men også for samfundet, fordi man ikke betaler for noget, der ikke virker.

En anden og vigtig ny medicinalteknologi er genterapi. Der findes eksempelvis en række hudsygdomme – nogle af dem endda meget sjældne – hvor det kun er et enkelt gen, der er påvirket. Allerede i dag kender man genet.

“Kunsten er at få det til at påvirke alle celler i huden. Det kan man ikke endnu, men det forventer jeg bliver løst inden for de næste 5-10 år,” siger topchefen.

Netop genterapi giver også en mulighed for at adressere en række sjældne hudsygdomme, som kun rammer meget få patienter og dermed kun skaber et lille marked. Men selv de mindre lukrative hjørner af medicinalindustrien er interessante for en mindre spiller som LEO Pharma, vurderer Gitte Aabo.

“LEO’s helt særlige konkurrencemæssige fordel i forhold til nogle af de store spillere er den dybe forståelse af huden, og hvordan det er at leve med en hudsygdom. Det er vores vurdering, at et område som sjældne og alvorlige hudsygdomme er mere interessant for os end for nogle af de store, netop fordi der er et begrænset antal patienter. For os er det fint med et nyt lægemiddel, der gør, at vi kan lægge 100 eller 200 mio. kr. på vores omsætning. Hvis man f.eks. er Pfizer (verdens næststørste medicinalfirma i 2016 ifølge Forbes, red.), så er det en anden kalkule,” siger hun.

Digital mediko-disruption

Men det er ikke kun nye medicinalteknologier, som LEO Pharma skal drage nytte af. Flere nye digitale teknologier er i vækst, bl.a. billedteknologi og kunstig intelligens, og dem skal LEO Pharma også mestre for at stå solidt i fremtiden.

Dem arbejdes der i dag med i LEO Pharmas udviklingsenhed LEO Innovation Lab, der allerede i 2015 fik 500 mio. kr. og 3 år til at opfinde ikke-medicinske digitale løsninger, der kan gøre en forskel for millioner af mennesker. LEO Innovation Lab ligger i øvrigt fysisk et helt andet sted end LEO Pharmas kerneenheder.

Men hvorfor er de nye digitale teknologier interessante for en virksomhed, der ellers normalt mestrer en mere fysisk, medicinorienteret tilgang til behandling?

Der er flere svar. Et af dem relaterer sig til strategien om at være den bedste på markedet i forhold til at hjælpe personer med hudproblemer.

“Ved at kombinere billedteknologi og kunstig intelligens kan man forbedre evnen til at diagnosticere korrekt, når man ser en hudsygdom. Når patienter i dag går til deres praktiserende læge, er det omkring halvdelen af tilfældene, der får stillet en korrekt diagnosticeret hudsygdom. Det er ikke, fordi lægerne ikke er dygtige nok, men fordi det er rigtig svært. Men med brug af ny teknologi kan vi sikre en langt højere andel af korrekte diagnoser, hvilket har stor værdi både for patienterne og for samfundet,” siger Gitte Aabo.  

De nye digitale teknologier kan også have en anden effekt.

“Vi forestiller os, at det kan skabe motivation for at blive i behandlingen. I nogle tilfælde går der 3-4 uger, før man virkelig kan se effekten, men hvis man hver dag tager et billede med sin mobiltelefon og kan se, at der er fremdrift, og oven i købet ved, at der vil være en synlig effekt om to uger, så kan det skabe en ret stor motivation for at blive i behandlingen,” siger Gitte Aabo.

En del af arbejdet med de digitale teknologier handler også om at sikre LEO Pharmas centrale rolle i værdikæden i fremtiden. Nogle af de kendte forretningsmodeller for salg af medicin står over for nogle forandringer, der også vil påvirke medicinalproducenterne. Især i Kina kan man lige nu få et fingerpeg om, hvor tingene kan dreje hen på grund af landets helt specielle demografiske udvikling med en kraftigt voksende middelklasse.

“Den nye middelklasse vil sætte det kinesiske sundhedssystem under massivt pres. Derfor kan man forestille sig, at man i højere grad vil bruge løsninger med kunstig intelligens til at stille diagnoser. Investeringer i billedteknologier passer ind i den udvikling.”

Hvis de nye teknologier vinder indpas, hvilket allerede sker i Kina, kan de også få mere vidtrækkende konsekvenser. Det kan medføre et radikalt brud med den traditionelle relation til patienterne, hvor det er en læge, der udskriver en recept, som man derefter afleverer på apoteket for at få medicinen.

“En af de ting, man forestiller sig, er, at patienten kun vil møde et forsikringsselskab, der via kunstig intelligens er i stand til at stille diagnosen, ud fra hvad det har lavet af behandlingsparadigmer. Når du får stillet diagnosen, får du automatisk udskrevet et lægemiddel. Lægen er ikke længere mellemled,” siger hun. 

Det er et ekstremt scenarie, og Kina er langt væk, men for en virksomhed med salgsrepræsentanter, der kører ud og besøger lægerne, vil det få konsekvenser. 

Den vigtige udmøntning

Horisonterne er lange, og forestillingerne mange. LEO Pharma har på grund af sit fondsejerskab nogle muligheder for at investere og tænke langsigtet, uden at investorer og en hær af aktieanalytikere skoser virksomheden, når der ikke er vækst i de enkelte kvartaler. Men én ting er at afsætte pengene. En anden er, hvordan man rent faktisk sikrer, at den investerede sum også på langt sigt giver det forventede afkast.

Fire hovedtemaer skal garantere udmøntningen af strategien.

Nytænkning af forskning og udvikling: LEO Pharma vil i de kommende år styrke forskning og udvikling på nogle af de nye centrale markeder som USA og Kina. Dels for at komme tættere på kunderne, betalerne og de særlige behov, der er på de enkelte markeder. Dels for at koble sig på nogle af de førende internationale forskningsmiljøer for at komme ind på nye områder såsom præcisionsmedicin og genterapi.

“Det særlige ved Boston-området er samarbejdet mellem universiteter, hospitaler og erhvervsliv. De fleste pharma-virksomheder har i dag en forsknings- og udviklings-hub i Boston. Talentmassen er stor, og det giver andre muligheder. Det er ret unikt,” siger hun.

“Vi har noget af det samme med Medicon Valley her i København, men Boston er noget andet og større, så der er vi også nødt til at være. Vi forlader ikke DK, men vi bygger på andre steder,” siger hun.

Forståelse af patienterne og deres behov i dybden: Når man som LEO Pharma vil være verdens bedste inden for hudbehandling, må der ikke være nogen anden virksomhed i verden, der kender patienterne bedre. Sådan lyder rationalet hos LEO Pharma, og derfor er det også et meget vigtigt element i udmøntningen af strategien. 

“Vi skal mestre kontakten til patienterne bedre end nogen anden virksomhed,” siger Gitte Aabo.

Et eksempel er LEO Pharmas digitale udviklingsenhed, der har opbygget en database, hvor man har kontakt til 150.000 psoriasis-patienter i hele verden.

“Det giver en indsigt i deres dagligdag og deres umættede behov og bekymringer,” forklarer hun. 

Adgang til markedet: Når nye digitale teknologier bryder op i de klassiske forretningsmodeller, skal der holdes et vågent øje med markedet. Opgaven er at sikre, at LEO Pharma også vil spille en central rolle fremover. Risikoen – hvis man ikke får fat i de nye betalere – for at medicinalproducenten blot bliver endnu en fjern leverandør af nogle produkter, som andre bestiller, er åbenbar.

“Vi har set andre brancher, hvor hele måden, markedet fungerer på, ændrer sig overraskende hurtigt. Lægemiddelmarkedet er meget reguleret, og der er lovgivning, der gør, at forandringerne vil komme langsommere i USA og Europa. Men det kan være meget forskelligt fra land til land. Uber fik ikke fodfæste i Danmark, men i USA er det nærmest umuligt at få fat i en almindelig taxa,” siger hun.

Effektiv drift: Pengene til at udvikle LEO Pharma kommer kun ét sted fra: Salget af den eksisterende portefølje af produkter. Derfor er en effektiv drift af virksomheden – og ikke mindst den eksisterende forretning – enormt vigtigt. Og det er en ledelsesmæssig dualitet, som skal mestres.

“Vi er meget opmærksomme på, at det ikke opfattes sådan, at innovation er det fine, hvorimod den etablerede forretning er mindre fin. Når vi investerer kraftigt i forskning- og udvikling, vil det også betyde en nedgang i vores resultater. Det skal vi kunne rumme. Hele strategien kræver, at vi skal være effektive,” siger Gitte Aabo.

“Vores fondsejerskab gør, at vi kan tillade os at tænke langsigtet og investere kraftigt i innovation. Men pengene skal vi selv tjene; vi kan ikke hente ny kapital på børsen. Derfor er det vigtigt, at vi gør os umage og driver en effektiv forretning. Det er kernen i vores 2025-strategi,” siger hun.

LEO Pharma vil derfor også være præget af to sæt af succeskriterier. Mens den eksisterende forretning skal excellere i at levere salgsvækst og indtjening, kommer innovationsprojekterne under en anden og mere kvalitativ vurdering. Men den er stadigvæk kontant: Spørgsmålene skal hele tiden lyde, om der er tilstrækkelig fremdrift og fokus på de rette projekter.

De fire hovedtemaer er indtil videre konverteret til syv projekter med milepæle, som der hele tiden følges op på. Og netop det at forandringsprocessen er gjort håndgribelig, og at alle ved, hvad de skal gøre for at gribe de nye udfordringer, er efter Gitte Aabos opfattelse vigtigt i en tid, hvor der venter så store forandringer, og hvor det er svært at se endemålet.

“Ved at man konkret siger: ’Det og det skal vi nå de næste tre måneder’, så går forandringerne fra at være noget fremmed til noget, man ejer. Det bliver en mulighed, i stedet for en trussel,” siger hun.

Også for topchefen selv betyder den nye strategi forandringer.

“Det betyder også noget for min personlige adfærd: Hvad bruger jeg min tid på? Når jeg i kantinen taler om, at vi skal være nysgerrige og dygtige til at samarbejde, og at vi skal sørge for at interne processer er enkle, så skal det også afspejles i den måde, som jeg selv bruger min tid på,” siger hun.

“Jeg er faktisk meget systematisk med hvert kvartal at se på, hvordan jeg bruger min tid. Afspejler den, at jeg bruger en større del af min tid uden for LEO – møder andre virksomheder eller prøver at forstå, hvad der sker i Kina eller USA – eller agerer jeg, som jeg hele tiden har gjort?”

Bliver du nogensinde nervøs for, om I har fat i de rigtige tendenser?

“Ja, selvfølgelig, det er jeg da altid urolig for. Men jeg er overbevist om, at vi er godt rustet, når vi har lagt en retning og identificeret nogle trends, vi særligt skal holde øje med. Det gør os i stand til at korrigere kursen, når og hvis det er relevant, så vi ikke kører den samme vej, uanset hvad der sker. Men når vi har en retning, gør det os i bedre i stand til at opdage, når der sker noget, vi ikke havde regnet med, og som gør, at vi skal korrigere kursen,” siger hun.

“Hvis man bliver for sikker på sig selv og egen succes, er det heller ikke sundt. Ydmyghed og uroen for ikke at nå målene er drivkraften til udvikling. Til at gøre sig umage. Og den uro har jeg da bestemt.” 

2017 var milepælenes år

Da Gitte Aabo greb rorpinden i LEO Pharma i 2008, stod hun i spidsen for et nordisk medicinalfirma, der kæmpede med væksten. Siden er omsætningen fordoblet, og virksomheden agerer i dag globalt.

Regnskabsåret 2017 er lukket, men tallene er endnu ikke offentliggjort. Men adm. direktør i LEO Pharma, Gitte Aabo, tør allerede nu godt love, at tallene er pæne, og at LEO Pharma når nye milepæle.

“For første gang rundede vi i 2017 en omsætning på 10 mia. kr. Det er en fordobling i forhold til 2008. Så det er en stor milepæl for virksomheden,” siger hun.

Bundlinjen er også forbedret med en fordobling i forhold til 2016-resultatet, forklarer hun.

LEO Pharma er vokset i de senere år, men regnskaberne i Gitte Aabos regeringsperiode vidner også om, at resultatet på bundlinjen ikke altid har været en lige så strålende succes som væksten i omsætningen.

En af forklaringerne er, at LEO Pharma de seneste ti år har brugt mange kræfter på at blive en global forretning, hvilket har været et af Gitte Aabos signaturprojekter.

2017 går også over i historien som et år, hvor LEO Pharma nåede medicinale milepæle. Især er man kommet tættere på et gennembrud inden for biologiske behandlinger, hvor medicinen injiceres i kroppen frem for at blive smurt på huden som f.eks. salver.

I kraft af det samarbejde, som LEO Pharma indgik med AstraZeneca i 2016, lancerede LEO Pharma i 2017 produktet Kyntheum, der er en biologisk behandling til psoriasis-patienter, og som ifølge studier viser effekt på næsten alle patienter. Over halvdelen af patienterne opnår helt normal hud.

En anden vigtig milepæl har været opstarten af et stort fase 3-forsøg med et biologisk lægemiddel til behandling af eksem kaldet Tralokinumab.

Forrige artikel Datarevolutionen er en global klimaudfordring Datarevolutionen er en global klimaudfordring Næste artikel Det, der ikke blev sagt Det, der ikke blev sagt

AI-laboratoriet Tel Aviv

AI-laboratoriet Tel Aviv

Strandpromenaden og plateauskoene er shinet op til det forestående Eurovision melodi grandprix i Tel Aviv, men det virkelig banebrydende i byen sker ikke på musikscenen, men snarere blandt de mange high-tech startups i små gyder og støvede computer-rum andet steds i byen

Ny udlændingepolitik kan koste virksomheder 8.700 ansatte

Ny udlændingepolitik kan koste virksomheder 8.700 ansatte

Det danske arbejdsmarked risikerer at miste tusindvis af aktive hænder som konsekvens af paradigmeskiftet i udlændingepolitikken. Men Inger Støjberg vil hellere hente ny arbejdskraft i udlandet end at lade flygtningene løse behovet for hænder i danske virksomheder eller kommuner.

Rengøringsgigant: Vi jagter arbejdskraft alle steder

Rengøringsgigant: Vi jagter arbejdskraft alle steder

Facility service-koncernen ISS jagter arbejdskraft alle steder. Dels for at løse manglen på arbejdskraft; dels fordi flere og flere analyser internt hos ISS viser, at mangfoldighed målt på køn, alder og etnisk baggrund i sig selv har en lang række forretningsmæssige fordele.

Den agile organisation – en illusion, du skal jagte

Den agile organisation – en illusion, du skal jagte

KOMMENTAR: Omstillingen til en fleksibel og forandringsparat organisation er en uendelig rejse mod et evigt bevægeligt mål. Derfor kræver det en høj grad af selvindsigt, når du som leder samtidig har som opgave at få andre til at trives under de konstante forandringer.

Set, læst og hørt: Mathias Linnemann

Set, læst og hørt: Mathias Linnemann

Mandag Morgen har bedt iværksætter Mathias Linnemann om tre kulturanbefalinger. Han fortæller blandt andet om en podcast, der fik Teslas aktiekurs til at falde med ti procent, og så er han blevet dybt rørt over en fotobog af krigsfotograf Jan Grarup.

Nyt job: Stina Vrang Elias er ny NFA-formand

Nyt job: Stina Vrang Elias er ny NFA-formand

Stina Vrang Elias er udpeget som ny formand for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Hun tager over fra Kjeld Møller Pedersen, der har siddet på posten siden 2001.

Danmark løfter en mindre del af flygtningebyrden

Danmark løfter en mindre del af flygtningebyrden

Kun fem ud af tusind asylsøgere, der kommer til Europa, søger asyl i Danmark. Det er tredje år i træk, Danmark holder sig på det historisk lave niveau. Danmark er nu sunket til nummer 75 på FN’s rangliste over lande, der modtager flest flygtninge set i forhold til deres økonomisk velstand.

Her er de mest (u)populære danske statsministre

Her er de mest (u)populære danske statsministre

Nyt studie kortlægger danske ministres popularitet fra de allerførste ministermålinger i 1978 og frem til i dag. Som statsminister var Poul Schlüter mere populær end nogen anden i embedet i den 40-årige periode. Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt indtager fælles bundplacering.

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Det er en af de største danske erhvervssucceser i nyere tid. Siden starten i 2000 har firmaet været på én lang og stejl vækstkurve. I dag er de to stiftere begge blandt de 25 rigeste danskere, og firmaet er verdens førende på deres marked. Men de færreste har hørt om 3Shape.

På kommunal bootcamp for borgerfokus

På kommunal bootcamp for borgerfokus

Borgmesteren, byrådet og kommunaldirektøren i Kolding vil ikke styre alting fra toppen. Med projektet ”Borgerens Centrum” skal medarbejderne tænke med på udviklingen af løsninger, der tager udgangspunkt i borgerens behov og ikke i lovgivningens regler.

Valgpanik skaber hovsaløsninger

Valgpanik skaber hovsaløsninger

ANALYSE: Politikere på Christiansborg vil haste store reformer af sundhedsvæsenet, udlændingepolitikken og pensionssystemet igennem inden valget. Det kan komme til at koste Danmark dyrt. Meget dyrt.

Tjek dit sundhedsfællesskab

Tjek dit sundhedsfællesskab

Mandag Morgen har kortlagt det skæve Sundhedsdanmark. Find din kommune på kortet, og se sundhedsprofilen for det sundhedsfællesskab, du vil tilhøre under regeringens bebudede reform. Du kan også sammenligne sundhedsfællesskaberne på 15 udvalgte parametre.

Flydende bydele kan lette presset på verdens storbyer

Flydende bydele kan lette presset på verdens storbyer

Ved at bygge boligkvarterer, kontorbygninger og hele bydele på store, flydende pramme kan man afhjælpe noget af pladsmanglen i verdens storbyer, mener en hollandsk arkitekt. I det statslige norske energiselskab Equinor undersøger man, om flydende byer kan være en stor ny forretningsmulighed.

Italiens stærke mand er populær som aldrig før

Italiens stærke mand er populær som aldrig før

"En krigsmaskine". "Algoritmernes mand". Vicepremierminister Matteo Salvini er stjernen i den italienske koalitionsregering. I kontinuerlig valgkamp på platforme som Facebook og Twitter er han en kommunikator, der matcher Donald Trump. Selvom han ligesom Marine Le Pen i Frankrig har opgivet modstanden mod euroen, bliver Salvini en udfordring for hele EU.

Sundhedsreform deler Danmark i et A- og B-hold

Sundhedsreform deler Danmark i et A- og B-hold

De mest belastede sundhedsfællesskaber i Udkantsdanmark får svært ved at tilbyde samme niveau i sundhedsbehandlingen som storbyernes sundhedsfællesskaber, hvor borgerne er raskere, yngre og har en sundere livsstil. Mandag Morgen har kortlagt danskernes skæve sundhedsprofil.

Her er danskernes ønskeseddel til en sundhedsreform

Her er danskernes ønskeseddel til en sundhedsreform

Halvdelen af danskerne mener, der er for stor forskel på kommunale sundhedstilbud. De efterlyser handling fra alle parter i sundhedsvæsenet, fast kontaktperson og overblik over egen behandling, viser stor undersøgelse blandt 3.000 danskere foretaget af Tænketanken Mandag Morgen.

Sundhedsreform flytter magten: Ellen Trane kan blive superminister

Sundhedsreform flytter magten: Ellen Trane kan blive superminister

Sundhedsreformen kan afgøre, hvem der skal være landets nye statsminister efter næste valg. Sundhedsminister Ellen Trane Nørby spiller en hovedrolle. Reformens centrale mål om 500.000 færre ambulante besøg og 40.000 indlæggelser bygger på usikre tal, viser notat fra Sundhedsstyrelsen. Der er "ikke meget solid evidens at basere sig på", erkender styrelsen i notatet.

København og Lolland: En verden til forskel i sundhed

København og Lolland: En verden til forskel i sundhed

København og Lolland. To kommuner med hver sin sundhedsprofil. Dobbelt så mange lollikkere får kræft, tre gange så mange får en blodprop i hjertet, og fem gange så mange er på førtidspension. Sundhedsreformen skal sikre mere ens behandling. Men det tvivler de to borgmestre på vil lykkes.

Vi er nødt til at tale om den skjulte ulighed i sundheden

Vi er nødt til at tale om den skjulte ulighed i sundheden

KOMMENTAR: Lighed i behandling har været et centralt mål for dansk sundhedspolitik gennem årtier. Men Rigsrevisionens nye beretning indikerer, at der forekommer ulighed i sundhedsvæsenets behandling, som relaterer sig til bl.a. alder, køn, geografi og socioøkonomisk baggrund.

Set, læst og hørt: Anette Christoffersen

Set, læst og hørt: Anette Christoffersen

Mandag Morgen har bedt Anette Christoffersen om tre kulturanbefalinger. Hun fortæller blandt andet om en juletradition i Trinitatis Kirke og om en bog, der aldrig forlader hendes natbord.

Knud Romer: Præstationssamfundet er min fjende nr. 1

Knud Romer: Præstationssamfundet er min fjende nr. 1

Da han skrev sin debutroman, var den så perfekt, at den indbragte ham stående ovationer og litteraturpriser. Men så indtraf derouten, da den svære to’er blev for svær. Og nøjagtigt som kunstnermyten foreskriver, gik Knud Romer destruktivt i hundene – ligesom det sker for så mange andre.

Et lille skridt for Danmark – et kæmpe skridt for verdensmålene

Et lille skridt for Danmark – et kæmpe skridt for verdensmålene

KOMMENTAR: Arbejdet med FN’s verdensmål kræver, at vi finder ud af, hvad vi skal måle os på, hvad angår deres opnåelse. Med rapporten ’Baseline for verdensmålene. Verdensmål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund’ har Danmark taget det første vigtige skridt.

Da verdenseliten kastede sig over Faaborg-Midtfyn

Da verdenseliten kastede sig over Faaborg-Midtfyn

KOMMENTAR: Når man følger den årlige virak om World Economic Forums årsmøde i den schweiziske bjergby Davos, skal man ikke lade sig blænde af, hvad der kan synes som varm luft i metermål. Danmark kan sagtens bruge WEF i praksis, hvis vi gør det rigtigt. Et godt eksempel findes i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Kom til læsermøde: Dogmeregler for Danmark 4.0

Kom til læsermøde: Dogmeregler for Danmark 4.0

INVITATION: Kom til læsermøde den 6. februar og deltag i debatten om Danmarks og den teknologiske fremtid med bl.a. Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsen, formanden for ATV’s tænketank, professor Maja Horst, og Mandag Morgens redaktør for digital omstilling, Peter Hesseldahl.

Tyskernes farvel til kul sker alt for sent

Tyskernes farvel til kul sker alt for sent

ANALYSE: Tyskland er Europas største klimaproblem. Hvis tyskerne skal klare sig uden kul og atomkraft, kræver det, at de får åbnet for meget mere grøn strøm fra Danmark og resten af Norden.

Politikerne bør få systematisk efterkritik

Politikerne bør få systematisk efterkritik

KOMMENTAR: Det er et hul i vores politiske beslutningsproces, at der ikke foretages flere og mere systematiske analyser af konsekvenserne af ny lovgivning, efter den er indført. Hvis vi ikke lærer af vores fejltagelser, bliver vi jo aldrig klogere.

Industrisamfundet synger på sidste vers

Industrisamfundet synger på sidste vers

Den industrielle økonomi er gået fra 1.0 til 4.0 – fra kulkraft og dampmaskiner til digital koordination af alle aspekter af produktionen. Nu er vi ved at bevæge os så langt fra den oprindelige form for masseproduktion, at det ikke længere giver mening at kalde det industri.

Robot-pioner: Fremtidens værdiskabelse er ’anti-industriel’

Robot-pioner: Fremtidens værdiskabelse er ’anti-industriel’

Vi er knap nået i gang med industri 4.0, men Universal Robots' tekniske direktør og medstifter Esben Østergaard har allerede blikket rettet mod fremtidens produktionsform. Han forventer, at avancerede robotter i fremtiden vil frisætte og støtte mennesker i en form for fremstilling, der er præget af personlighed, håndværk og variation snarere end masseproduktion.

Tue Mantoni: Sådan revolutionerer 3D-print forretningen

Tue Mantoni: Sådan revolutionerer 3D-print forretningen

3D-print gør det muligt at skabe værdi på tværs af de sædvanlige forretningsområder. Det skal man forstå, hvis man for alvor vil udnytte fordelene ved teknologien, siger Tue Mantoni, tidligere CEO for Triumph Motorcycles og B&O. 

Topøkonomer: Ny velstand afhænger af, at vi alle lærer hele livet

Topøkonomer: Ny velstand afhænger af, at vi alle lærer hele livet

Livslang læring er afgørende, hvis vi skal drage nytte af nye teknologier. Sådan lyder det fra to topøkonomer, hvis analyse lagde en af grundstenene under Disruptionrådets arbejde. Nu håber de, at politikerne og virksomhederne husker udfordringen: At det kræver massiv omskoling, når 40 procent af arbejdsopgaverne bliver automatiseret.

Set, læst og hørt: Ida Auken

Set, læst og hørt: Ida Auken

Mandag Morgen har spurgt Ida Auken om, hvad hun har set, læst og hørt for nylig. Hun anbefaler blandt andet en westernserie med et kvindetwist og en underholdende podcast om klassisk musik.

Unlock! Tid til at komme videre med Brexit

Unlock! Tid til at komme videre med Brexit

KOMMENTAR: Kun med et meget stærkt folkeligt mandat i ryggen kan en britisk regering udskrive en ny folkeafstemning. Og hvis ingen politikere er parate til eller i stand til at opnå det mandat, må briterne gennemføre Brexit så hurtigt som muligt.