Læren fra de 50 mest innovative virksomheder

Innovation er ubetinget et af de vigtigste svar på, hvordan virksomheder styrker konkurrenceevnen – eller i det hele taget forbliver i gamet.

For at sætte spotlight på netop innovationsdimensionen kårer det amerikanske iværksættermagasin Fast Company hvert år midt i februar de mest innovative virksomheder. Listen er efterhånden blevet til en vigtig inspirationskilde i det amerikanske iværksættermiljø.

Ranglisten forandrer sig nemlig meget fra år til år. På listen findes udelukkende virksomheder, der inden for det seneste år har demonstreret nytænkning. Eksempelvis røg tøjfirmaet Nike helt ud af listen i fjor, fordi koncernens innovationsevne havde haltet i det forgangne år. I år er Nike tilbage – på førstepladsen – bl.a. på grund af nyskabelsen FuelBand, der er et elektronisk armbånd, som måler en persons aktivitet i løbet af dagen.

Et andet eksempel på, at der kræves mere end et hot brand for at komme på listen, er fraværet af virksomheder som Twitter og Facebook. Forklaringen er – ifølge Fast Company – at de to virksomheder ikke har leveret innovationer, der er værd at fejre.

Listen vidner om, at nytænkning foregår overalt, men også om, at der er nogle fællestræk for innovationer anno 2013. Chefredaktør Robert Safian har kondenseret læren fra nogle af de mest innovative virksomheder. Her er hans vigtigste observationer:

Sociale medier tænkes ind. Nikes FuelBand er ikke bare et nyt og banebrydende produkt. Aktivitetsarmbåndet gør det også muligt at udgive en aktivitetsrapport til venner og bekendte på sociale medier som Facebook og Twitter. På den måde medvirker brugerne hele tiden til at promovere Nikes produkt.

Software er wauw-faktoren. Fundamentet i form af hardware som smartphones og tablets er overalt, og derfor er smarte applikationer blevet centrum for mange nye forretninger. Den amerikanske virksomhed Uber nytænker transport i bymiljøer ved at gøre det muligt at rekvirere alt lige fra en taxa til større køretøjer fra en smartphone. Airbnb revolutionerer hotelindustrien med brug af applikationer ved at være formidler for private, der gerne vil udleje boliger. Selv en virksomhed som Ford har gjort software til en helt central del af forretningen ved at udsende opdateringer til bilernes computere på små usb-stik til bilejerne.

At genopfinde sig selv er essentielt. Fab er en onlinebutik, der først bød på stribevis af hotte tilbud, men som siden har udvidet til at være en netbutik, der også sælger designprodukter til nichesegmenter som mad-entusiaster og dyreelskere. BuzzFeed blev stiftet i 2006 og blev et sted, hvor man kunne dele sjovt indhold – eksempelvis katte i forskellige sære situationer. Katte dominerer fortsat BuzzFeed, men nu er det også et seriøst nyhedssite, der lægger journalistiske kræfter i at dække politik, teknologi, musik og popkultur.

Hastighed er et konkurrenceparameter. Amazon hævede i løbet af året baren for e-forhandlere ved at garantere levering samme dag. Googles introduktion af Google Fiber – ultrahurtigt bredbånd, som er 100 gange hurtigere end almindeligt bredbånd – i Kansas City er et andet eksempel på, at hastighed er et konkurrenceparameter.

Big Data. Analysevirksomheden Splunk har nu en markedsværdi på 3 milliarder dollar og lever af det lukrative Big Data-marked ved at hjælpe virksomheder med at finde hoved og hale i de mange kilder, der kan give et praj om kundeadfærd: klik på websites, kreditkorttransaktioner og samtaler på sociale medier. Risikoanalysefirmaet OpenGamma har ligeledes budt ind med et værktøj baseret på data, der beskytter mod fremtidige finansielle nedsmeltninger.

Forskning og udvikling giver afkast. GE Healthcare har i løbet af året genereret flere biotekgennembrud. Corning er et andet eksempel. Virksomheden står bag det såkaldte gorillaglas – ridseresistent glas til smartphones.

Kilde:
Fast Company


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu