Masseopsigelserne hos Twitter tester Elon Musks ledelsesfilosofi

Elon Musk har forsøgt at formulere sine krav til medarbejderne om at levere mange timers “hårdt arbejde” i retning af altruistiske idealer. Men det lader ikke til, at det har motiveret hans ansatte.

Den første dag af det, man kan kalde Twitter 2.0, startede kaotisk, efter at en stor gruppe medarbejdere afviste Elon Musks ultimative krav om at være “hardcore”, som den nye ejer havde formuleret det i en alle-mail om de nye betingelser for at arbejde i virksomheden. Musk pressede dog ufortrødent på for at ændre det sociale medie, så det bliver lige præcis, som han selv vil have det.

Under 24 timer efter at masseopsigelserne væltede ind, kaldte Elon Musk pludselig de resterende medarbejdere i Twitter på arbejde. I en række mails forklarede han sine ansatte, at alle, “som konkret laver software”, skulle stille på hovedkvarteret klokken 14 lokal tid samme eftermiddag med den tilføjelse, at de, der ikke kunne nå at møde fysisk frem, eller som havde uopsættelige familieforpligtelser, var lovligt undskyldt.

Musk meddelte derpå, at han selv havde planer om at være til stede i hovedkvarteret frem til midnat for derefter at møde ind igen lørdag morgen, og han foreslog samtidig, at de ansatte, som arbejder på andre lokationer, skulle hoppe på et fly til San Francisco.

Mailrækken fra Elon Musk markerede en pludselig kursændring, efter at Twitter til at starte med ellers havde meddelt, at virksomhedens kontorer ville være lukkede hele weekenden. De medarbejdere, som om torsdagen valgte at lade være med at trykke på “accepter”-knappen som svar på mailen fra topchefen om de opdaterede vilkår for at arbejde i Twitter, og som dermed reelt sagde op ifølge de betingelser, Elon Musk havde opstillet i mailen, blev dog ikke umiddelbart nægtet adgang til deres indbakker. Det øgede forvirringen. Først senere samme dag fik de fyrede medarbejdere ifølge flere kilder lukket adgangen til deres e-mails.

Det står stadig ikke helt klart præcis hvor mange medarbejdere, det drejer sig om, men en række ansatte vurderede, at det var tale om minimum flere hundrede. Elon Musk havde allerede opsagt godt og vel halvdelen af Twitters medarbejdere tidligere på måneden, nemlig omkring en uge efter at hans 317 milliarder dyre køb af Twitter var en realitet. Efterfølgende fyrede Musk også en større gruppe samarbejdspartnere. Twitter havde omkring 7.500 ansatte ved indgangen til 2022.

Farvel og tak

I et tweet har Elon Musk erkendt, at mange Twitter-medarbejdere valgte at forlade virksomheden: “De bedste bliver, så jeg er ikke superbekymret.”

Da en bruger på Twitter spekulerede i, at antallet af medarbejdere muligvis var barberet helt ned til 900 personer, svarede en anden af Twitters topchefer, Robin Wheeler, at antallet af tilbageblevne ansatte ”var langt højere end dét.”  

Sidst på dagen forlod Robin Wheeler dog selv Twitter. Hun havde haft titel af vicepræsident med ansvar for selskabets amerikanske kundeløsninger og var Twitters primære kontakt til annoncørerne. I et afskedstweet skrev hun i datid, at hendes team og kunderne “altid var min første og eneste prioritet” og sluttede af med den særlige honnøremoji, som Twitter-medarbejdere bruger som et signal om, at de forlader virksomheden.

Robin Wheeler havde nægtet at afskedige medarbejdere, som netop havde skrevet under på, at de ville følge Elon Musks strategi, hvilket indebar, at samme medarbejdere forpligtede sig til at arbejde meget hårdt på at få den sociale platform til at vokse endnu mere.

Det er jo fedt nok at arbejde meget og få lavet en masse godt, men ikke med en pistol for panden

Twitter-ansat

Twitter har ikke svaret på vores henvendelser angående masseopsigelserne. Selskabet, som har haft underskud i otte ud af de seneste ti år, har tidligere meddelt, at det var nødvendigt at skære i antallet af medarbejdere for at ”gøre Twitter sundt og levedygtigt.”

Fredag morgen tweetede Elon Musk, at han ville genåbne en række slettede konti, herunder standupkomikeren Kathy Griffins konto og kontoen tilhørende det satiriske magasin Babylon Bee. Begge brugere var tidligere blevet udelukket fra Twitter. Han sagde også, at det endnu ikke var blevet besluttet, om den tidligere amerikanske præsident Donald Trumps konto skulle genoprettes, og at opslag med hadefuldt indhold ville blive “skjult og frataget økonomisk støtte”, så Twitter-brugere ikke kan finde denne type indhold, medmindre de meget aktivt opsøger det.

Mange af de ansatte, som sagde op eller blev afskediget, fortalte, at de er meget kede af at forlade virksomheden, og at det samlet set havde været tre meget chokerende uger, siden Elon Musk officielt overtog ledelsen.  

Twitter havde længe opfordret medarbejderne til at ytre deres holdninger internt, hvilket blev anset som yderst passende for en platform, der er bygget op om live-kommentarer fra brugerne. Men efter at Elon Musk overtog ledelsen, sagde mange ansatte, at de blev frustrerede over manglen på kommunikation og over Elon Musks tendens til at gennemføre meget store forandringer med meget kort varsel.

Adskillige medarbejdere fortalte, at de blev fyret efter at have fremsat kritik af Elon Musk på Twitter eller internt på Slack.

Vi blev ikke præsenteret for en vision. Der var ikke nogen femårsplan som hos Tesla. Vi er ikke blevet præsenteret for andet og mere end det, alle har kunnet læse på Twitter

Peter Clowes, softwareingeniør hos Twitter

Samme ledelsesstil som hos Tesla

Reaktionen fra store dele af den samlede arbejdsstyrke hos Twitter repræsenterer en afvisning af Elon Musks ledelsesstil, som han ellers har haft held med i sine andre selskaber Tesla og SpaceX, og som har været medvirkende til at gøre ham til verdens rigeste person.

Ifølge Musk skal Twitter til at være “langt mere teknikdrevet” på vejen hen imod at skabe det, han kalder “Twitter 2.0.” For at nå så langt “skal vi være ekstremt hardcore,” skrev Musk i sin mail til medarbejderne.

Elon Musk har i mange år benyttet sig af denne form for skarpe fællesmails, der skal binde en stor organisation tæt sammen i arbejdet hen imod at opnå et fælles mål.  

Medarbejderne hos såvel Tesla som SpaceX har længe sagt, at de blev inspirerede af idealet om at hjælpe eller ligefrem redde menneskeheden. De klare meldinger fra Musk har også haft det formål, at der skulle skabes en kultur, hvor det står klart, at ansatte, som ikke havde til hensigt at arbejde lige så meget som Elon Musk – eller i det mindste forsøge på det – simpelthen bør finde sig et andet arbejde.

For omkring et år siden sendte Elon Musk en mail ud til de ansatte hos SpaceX – det officielle navn er Space Exploration Technologies – hvori han ansporede dem til at yde deres bedste med en advarsel om, at firmaet ville gå konkurs, hvis ikke man opnåede de ønskede resultater.

Han har tidligere sendt lignende advarsler til medarbejderne hos Tesla. Da bilproducenten i 2012 stod over for den gigantiske opgave med at øge produktionen af den kendte Model S luksus-sedan, advarede Musk om de forestående hårde tider og opfordrede teamet til at finde kræfter dybt inde i sig selv. Advarslen blev sendt i en mail med det ildevarslende emne “Ultra hardcore.”

“I er nødt til at forberede jer selv på et intensitetsniveau, der er voldsommere end noget andet, I nogensinde har været igennem,” skrev Elon Musk. ”Det er ikke en opgave for sarte sjæle at revolutionere en hel industri, men der findes heller ikke noget mere tilfredsstillende eller spændende i verden.”

Han fik ret. Det lykkedes Tesla at øge produktionen på trods af stærk modgang, hvorefter selskabet var meget tæt på at løbe tør for penge, da det indledte kampen for at sælge de mange nye biler. Men i midten af 2013 var lykken vendt på grund af den store succes med Model S. Investorerne jublede, og succesen sendte Tesla videre hen imod produktionen af deres kompakte Model 3.

Forsvar for ytringsfriheden

Hos Twitter har Elon Musk forsøgt at forklare sin interesse i selskabet med brug af samme vendinger om altruistiske idealer – først og fremmest at han ønsker at forsvare ytringsfriheden – men det er stadig uklart, om Musks indtrængende opfordringer motiverer de ansatte hos Twitter på samme måde.

En lang række ansatte angiver usikkerhed om, hvad Twitter 2.0 bliver for en størrelse, som hovedårsagen til, at de har valgt at forlade Twitter og tage imod Elon Musks tilbud om tre måneders løn som del af opsigelsespakken.

Andre medarbejdere fortæller, at de blev totalt udmattede af Elon Musks vane med at sende mails midt om natten og udstede ordrer, som skabte kaos og forstyrrelser i den daglige drift. Som et eksempel pegede de på Musks første mail til hele firmaet, hvori han satte en stopper for virksomhedens fleksible ordning om hjemmearbejde med under et døgns varsel.

Ifølge de ansatte presser Elon Musk folk til at arbejde langt over 40 timer om ugen, uden at man føler, at der er en klar vision, der retfærdiggør de høje krav.

”Det er jo fedt nok at arbejde meget og få lavet en masse godt, men ikke med en pistol for panden,” siger en medarbejder, der sagde op i sidste uge.

Andre medarbejdere forklarede på Twitter, hvorfor de sagde op. ”Vi blev ikke præsenteret for en vision. Der var ikke nogen femårsplan som hos Tesla. Vi er ikke blevet præsenteret for andet og mere end det, alle har kunnet læse på Twitter,” skrev software-ingeniøren Peter Clowes.

I miljøet omkring Silicon Valley advarede en række fremtrædende figurer imod at tro, at Elon Musk er på vej ud. Investeringsguruen Bill Gurley tweetede, at de, der tror, at Twitter kommer til at fejle på teknikken, “bliver skuffede”. Salesforces’ topdirektør Marc Benioff nøjedes med nogle ganske få ord: “Undervurdér aldrig @elonmusk.”

Oversat af Nina Skyum-Nielsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu