Menneskelig kontakt er afgørende i den digitale tidsalders skole

INTERVIEW: Vi lever i en overflod af information, og ligesom vores børn skal lære ikke at æde løs af den overflod af mad og slik, de har adgang til, så skal de lære at vælge en sund og behersket kost, når det drejer sig om de sociale medier, spil og websites. Både i hjemmet og i skolen, mener den amerikanske antropolog Mizuko Ito.

Skolen og forældrene har et stort ansvar for at skabe rammer, der kan engagere unge i at lære på en måde, så de udnytter digitale medier til at blive klogere – snarere end at blive opslugt af medierne som et tidsfordriv, der fjerner lysten til at lære og udvikle sig. 

Det er budskabet fra en af verdens førende eksperter i unges brug af digitale og mobile medier, den amerikanske antropolog, Mizuko (Mimi) Ito, der mener, at det er afgørende for, hvorvidt unge kan bruge digitale medier som et redskab til læring, at de samtidig har stærke sociale forbindelser og er en del af et fællesskab. Derfor skal skolerne være præget af personlig kontakt og samarbejde med andre: 

Login